فلسفه دست کشیدن بر محاسن در دعای رجبیه چیست؟

حجت‌الاسلام بهاری گفت: هر فراز از دعای رجبیه به نحوی خاص خداوند را مورد خطاب قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ادعیه مخصوص ماه رجب اظهار کرد: در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان برای بسیاری از روزهای ماه های قمری دعای مخصوص وجود دارد.
 
وی گفت: رجب نام نهری است در بهشت که از عسل شيرين‌تر و از شير سفيدتر است و هر کس در اين ماه روزه بگیرد، از آن نهر آب مي نوشد همچنین به ماه رجب «رجب الأصب» يعني ماه ريزش رحمت خداوند بر مردم نيز مي‌گويند.
 
بهاری افزود: اکثر روزهای ماه رجب دعای مخصوص به خود را دارد اما مهم‌ترین ادعیه این ایام «دعای ام داوود» در نیمه ماه و دعای کوتاه اما پرمعنی «رجبیه» است. 
 
وی عنوان کرد: دعای رجبیه از ادعیه بسیار منحصر به فرد بوده و هر فراز از این دعا به نحوی خاص خداوند را مورد خطاب قرار می‌دهد. 
 
این کارشناس مسائل مذهبی به نقل از علامه مجلسی خاطر نشان کرد: محمدبن ذکوان به خدمت حضرت صادق(ع) عرض کرد فدای تو شوم! این، ماه رجب است. مرا دعایی تعلیم نما که حق تعالی، مرا، به آن نفع ببخشد. حضرت فرمودند که در هر روز ماه رجب، در صبح و شام و بعد ازنمازها در شب بخوان «یا من ارجوه لکل خیر...». پس، حضرت محاسن مبارک خود را به دست چپ گرفتند و انگشت سبابه دست راست خود را به جانب چپ و راست حرکت می‌دادند و با انکسار تمام، این دعا را می خواندند: «یا ذالجلال ...» و دست از ریش مبارک خود بر نداشت تا از آب دیده مبارک اش، تر شد.»
 
وی در پایان گفت: دست کشیدن بر ریش در هنگام خواندن این دعا نشانه خضوع، فروتنی و التماس به درگاه حق تعالی برای بیان درخواست نیاز بوده و اشاره انگشت سبابه دست راست نشانه اشاره به قبله برای قسم دادن حضرت حق به آن است. 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
تشکر به نکته جالبی اشاره کردید مدتها برای خود من این موضوع یک سوال بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
ماهی پر خیر وبرکت خداکند بهره تا به حال برده باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
انشااله كه خداوند به عظمت اين ماه بزرگ و باشكوه چشمه هاي رحمت خود را برروي همه شيعيان علي ولي الله بالاخص شيعيان يمن عربستان و ... سرازير نموده و فرج حضرت بقيه الله الاعظم را برساند وتا ما را نيامرزيده از اين ماه بيرون نبرد