توسعه مراکز علمی و آزمایشگاهی راهبرد کلیدی اقتصاد مقاومتی / قفل اقتصاد دانش بنیان با توسعه مراکز علمی باز می شود

دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مراکز علمی کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را می توانند داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، " یک سال بخورید نان و تره، 10 سال بخورید نان و کره " این ضرب المثل صد درصد ایرانی را همگان بارها و بارها به هنگام شکایت از سختی و تلاش مضاعف ناشی از وضعیت ناخواسته شنیده‌ایم، یا حتی این وضعیت سخت را تجربه کرده ایم. درکل میزان رفاه اجتماعی و چرخ زندگی مردم از اقتصاد یک کشور ناشی می شود و هرچه رونق اقتصادی بیشتر باشد رفاه اقتصادی، بیشتر و زندگی ها بهتر می شود.

مسلما داشتن اقتصاد سالم و پررونق، حاصل تلاش یک روز نیست و در طول زمان، عوامل بسیاری با قرار گرفتن صحیح در کنار هم، یک پازل زیبا را تشکیل می دهند؛ عواملی چون دانش روز، مدیریت آگاه، مردمی فهیم و آینده نگر و سرمایه‌های انسانی کارآمد، بالقوه و بالفعل با اتحاد و هبستگی و هم زبانی.

همه واقف هستند رونق اقتصادی نتیجه اقتصاد وابسته و مصرفی نیست، اگرچه به ظاهر و درحال، برق و درخشش آن چشمگیر و فریبنده است اما در آینده‌ای نه چندان دور با صرف هزینه‌هایی هنگفت و با باد رفتن سرمایه های یک کشور، ملتی را به ورطه فقر و نابودی و وابستگی کامل می کشاند. اینجا است که باید با آینده نگری، استفاده از امکانات موجود و تحمل سختی‌های بسیار آینده‌ای روشن را برای نسل‌های بعد از خود، به یادگار می گذاریم.

برپایی عَلم استکبارستیزی نیازمند نوآوری اقتصادی
امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که تاکنون چه در عرصه‌ی نظر و کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری، ابتکار، نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند، نیازمند چنین الگوهایی است. یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است که باید کشور را مهیای شرایطی آرمانی و اقتصادی پویا و پررونق کرد.

با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سطح دولت به هر دستگاهی از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه‌ای واگذارشد. یکی از حوزه‌هایی که می تواند بیش از پیش اقتصاد کشور را رونق و جریان بخشد، حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم است که با سرکار و کار داشتن با قشر جوان و پرتوان کشور، اختیارات و تاثیرگذاری بیشتری را در تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند داشته باشد؛ از این رو مدیریت و سامان بخشیدن این حوزه بسیار برای آینده مهم و کارآمد است. 

مراکز آموزشی درجریان باشند
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اقتصاد مقاومتی گفت: امسال که به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، باید فقدان عملیاتی را دنبال کرده و آنها را به مرحله ظهور رساند. ذهنیت ریاضتی بودن اقتصاد مقاومتی صحیح نیست و درواقع اقتصادی است که در مقابل شغل‌ها و تلاطمات بیرونی بتواند اقتصادی مقاوم و پایدار باشد.

وی درباره پایداری اقتصاد ادامه داد: جز دانش بر مبنای علم و فناوری و تحقیق که از لوازم اقتصاد است، باید نیروی انسانی، مدیریت توانمند و زیرساخت های لازم برای این فرآیند را مهیا کنیم و مراکز و موسسه های آموزشی باید پیشران و محور این حرکت پایدارسازی باشند. طبیعی است، غیر این تفکر، برای اقتصاد مقاومتی؛ حلقه بسته دوران گذشته، مجدد ظهور می کند و نشانی از رشد و شکوفایی دیده نمی شود.

دانش و نوآوری در اقتصاد، گل می کارد
دنیای رقابتی امروز بر مبنای اقتصاد دانش محور حرکت می‌کند و به کارگیری فناوری و تحقیق، مبنای توسعه قرار گرفته‌ است، به گونه‌ای که شرکت‌هایی که در محور خلاقیت و نوآوری حرکت کنند، می‌توانند در راه خود موفق باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز دراین‌باره اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های موجود در وزارت علوم بر مبنای سیاست‌های کلی و ابلاغی مقام معظم رهبری، حرکت‌های خود را پیش بینی کرده و محور را اقتصاد دانش بنیان قرار داده‌ایم، درحقیقت با ارزیابی و تحلیل روی مبانی توسعه، محورهای مختلف را تعیین کرده‌ایم که طبیعتا برای رسیدن به مرجعیت علمی و نقش‌آفرینی در اقتصاد رو به جلو، عواملی مورد نیاز است.

وی این عوامل را افزایش بهره‌وری در نظام علمی و دانشگاهی و مجموعه‌ اجزای مرتبط علمی و متقاضی کشور،‌ به روزآوری توسعه زیرساخت ها و تجهیزات و شبکه ارتباطی، تربیت نیروی انسانی و توانمند کردن آنها،‌ ورود بخش خصوصی در مقابل نظام صرفا دولتی، شبکه سازی و ساختار سازی داخلی و پیوند خارجی بیان کرد.

معاونت پژوهشی وزارت علوم آستین بالا می زند
احمدی وظیفه وزارت علوم را در تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه نیروی انسانی دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند نقش موثری داشته باشد، تحقق آزمایشگاه‌های مرکزی، ساماندهی، تجهیز و نوآوری آنها است. درحقیقت این اقتصاد نیازمند توسعه آزمایشگاه‌ها به عنوان محور اصلی تقویت بنیه علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است.

وی با اشاره به پیگیری توسعه و تکمیل بانک تجهیزات آزمایشگاه‌ها و فعالیت 120 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های سطح کشور تصریح کرد: از آنجاکه خدمات آزمایشگاهی هم برای عرضه کننده و هم برای سرمایه گذار می‌تواند سودآوری داشته باشد، نظام ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌های خدماتی، وارداتی و سازنده آن‌ها را بعنوان یکی از کارهای اساسی در حال پیگیری هستیم.

هرچه کارآمدتر، با کیفیت‌تر
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها در مجموعه نظام آزمایشگاهی که برای هماهنگ‌سازی بین دانشگا‌ه ها فعال شده راه‌اندازی شبکه ای به نام شاعا (شبکه آزمایشگاهی علمی ایران) است که تقریبا تمامی مراکز دانشگاه‌ها به این شبکه متصل شده اند. این کار بدین منظور است که علاوه بر جلوگیری از موازی کاری،  بهره‌وری را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه نظام‌نامه‌هایی برای حفاظت آزمایشگاه‌ها تدوین کرده‌اند،عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که کارشناسان ما در حوزه خود کارآمدتر از قبل شوند، چون بسیاری از دستگاه‌های ما به سرویس دهندگان خود وابسته هستند و در این صورت است که کار با کیفیت تر ارائه شده و درنهایت به نتیجه مطلوب خود می رسیم.

دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد
به گفته احمدی برای رونق و استفاده مفید هرچه بیشتر از آزمایشگاه‌ها؛ علاوه بر تدوین نظام نامه حفاظت، همکاری با موسسه استاندار( به منظور کنترل آزمایشگاه‌ها و عملکرد اصولی آنها) و راه اندازی کلینیک‌های خدماتی ( به منظور تعمیر و تجهیز سریع و وابسته نبودن آزمایشگاه‌ها به غیر  و معطل نماندن آن‌ها در ارائه خدمات) در دستور کار قرار گرفته و تا حدی هم به مرحله اجرا رسیده است.

این اقدامات، افکار نوآورانه، همکاری بخش‌ها و موسسه‌های مختلف در راستای توسعه آزمایشگاه‌ دانشگاه‌ها در ارائه خدمت به دانشجویان و پژوهشگران و به دنبال آن رشد و تقویت بنیه علمی کشور، نشان بخشی از همبستگی و اتحاد یک ملت، برای رشد اقتصادی و وابسته نبودن به غیر است که همه دست در دست هم برای تحقق آن تلاش می کنند.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار