وزیر بهداشت:

طرفدار دانشگاه‌های خودگردان هستیم

هاشمی گفت: طرفدار خودگردان شدن دانشگاهها هستیم و باید این مسیر را دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری که امروز در مرکز همایش های بین‌المللی رازی برگزار شد؛ گفت: امیدواریم هر سال این همایش پربارتر و با نتیجه ملموس‌تر نسبت به همایش های گذشته برگزار شود.

وی افزود: شهادت افرادی امثال مطهری ضایعه‌ بزرگی برای انقلاب ما بود اما آن چه که می تواند آیینه عبرتی باشد این است که مطهری را چه افرادی و با چه افکاری به شهادت رساندند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به گزارشهایی که توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت ارائه شد، گفت: کسی باور نمی‌کند در این مدت کوتاه اقداماتی با این وسعت صورت گرفته باشد. از طرفی آموزش؛ اساس کار ماست و هر کاستی در حوزه پزشکی ناشی از کم‌توانی در حوزه آموزش یا کم‌توجهی و کم‌تدبیری مسئولان است، که این مورد دوم باز هم از کمبود در حوزه آموزشی ناشی می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: از شما استادان دانشگاه علوم پزشکی و صاحب‌نظران درخواست کمک می‌کنم تا تغییر، تحول و صبوری را در دستور کار قرار دهید. تحول در حوزه آموزش همچون تحول در حوزه درمان آسان نیست، در حوزه درمان یک شب تصمیم گرفتیم و روز بعد از هزینه‌های افراد در این حوزه کاسته شد همچنین تجهیز کردن بیمارستان‌ها و در دسترس‌تر شدن آنها در مدت زمان کوتاهی ممکن است اما تحول آموزشی اقدامی پیچیده و علمی است و  نیاز به استمرار دارد.

هاشمی مدت زمان مورد نیاز برای ایجاد تغییر در حوزه آموزش را حداقل 10 سال خواند و بیان کرد: امیدواریم ظرف دو تا سه دولت آینده شاهد این تغییر و تحولات باشیم. حال هر قدر که معاونان در اجرای این بسته‌های تحولی تلاش بیشتری داشته باشند طبیعی است که زمان برای برنامه‌های طرح تحول نظام آموزشی در حوزه پزشکی بیشتر فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از تصمیم های مهم وزارت بهداشت ادغام آموزش عالی در خدمات پزشکی بود که مرحله مطالعه و توقف پیاده سازی این تصمیم گذشته است قبل از عهده‌گیری مسئولیت وزارت، نظری خلاف این تصمیم داشتم اما بعد از هم اندیشی با وزیران مختلف بهداشت دنیا متوجه شدم بزرگ‌ترین مشکل، تربیت نیروی انسانی است. کشورهای دیگر شعارهای ما در جهت تربیت نیروی انسانی را از دستاورهای بعد از انقلاب می‌دانستند اما این شعارها در آموزش پزشکی نمودی نداشت تا کنون با وجود برگزاری 17 همایش، هیچ اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته و تصور می‌کنم خروجی‌ها با انتظارات جامعه از نظر آموزشی و تربیتی نامتناسب است.

وزیر بهداشت با اشاره به نیاز به شبکه بهداشت کشور در این حوزه بیان کرد: باید از شبکه بهداشت کشور برای توانمندسازی افراد استفاده کنیم اکنون بخش عمده آموزش، مهارت است و دیگر نیازی به حفظ کردن دیده نمی‌شود؛ از نظر من در حوزه تشخیص، اداره بیمار و انجام خدمت یا همان مهارت، نقص وجود دارد.

هاشمی افزود: از جمله برنامه‌های معاونت آموزشی در سراسر کشور مؤثر بودن میزان یادگیری در بحث مهارتی است. حرف زدیم، شعار دادیم و تبلیغ کردیم اما اتفاقی نیفتاد. از طرفی شبکه خدمات، خانه بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت و بیمارستان‌ها را نیز در اختیار این حوزه قرار دادیم؛ نیاز است در دوره پزشکی عمومی بازنگری صورت گیرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: باید در جراحی مواد آموزشی و مهارت‌هایی که دانشجویان کسب می‌کنند سخاوتمندانه عمل شود از طرفی طول دوره پزشکی طولانی است و در بخشی از مواد درسی ضرورتی به ارائه دیده نمی شود و در مقابل جای خالی مباحثی همچون طب سنتی ایرانی اسلامی احساس می‌شود.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان ما در مقایسه با فارغ‌التحصیلان برخی کشورها، بسیار گران قیمت‌تر هستند اگر ما سیستم آموزش عالی را به همین شکل دنبال کنیم بعید است منابع کشور پاسخگوی نیازهای این سیستم باشد. یکی از اقدامات ما در همین راستا تبدیل دانشگاه‌های بین‌الملل به خودگردان بود به گونه‌ای که اسم و رسم این دانشگاه‌ها را تغییر دادیم و آنها را قانونمند ساختیم، همچنین عواملی که موجب می‌شد تصمیم اشخاص روی داوطلبان اثرگذار باشد را حذف کردیم.

هاشمی سرنوشت آموزش عالی کنونی را همچون سرنوشت آموزش و پرورش خواند و گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش بیشترین بودجه کشور را متوجه خود می‌کند، البته از طرفی آموزش عالی وزارت بهداشت به علت داشتن منابع درآمدی همچون بیمارستان‌ها وضع بهتری نسبت به وزارت علوم دارد. در آموزش متوسطه نیز عده‌ای مخالف راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی بودند اما اکنون به جرات می‌توان گفت اگر مدارس غیرانتفاعی راه‌اندازی نمی‌شد کار دولت لنگ بود ما نیز باید دانشگاه‌های خصوصی را گسترش دهیم.

طب سنتی باید جزو مواد درسی شود
در ادامه وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان نیاز کشور به دانشگاه‌های خودگردان گفت: اکنون زمان پرداختن به موضوعات نیازمند به بحث کارشناسی نیست. اما باید اقداماتی صورت گیرد تا خروجی آموزشی در حوزه پزشکی بهتر شود و مهارت‌ها افزایش پیدا کند از طرفی ارائه برخی مواد درسی ضرورتی ندارد اما در مقابل گرایش طب سنتی ایرانی و اسلامی مورد نیاز است.

وی  افزود: خواهش من این است تا در جهت افزایش مهارت‌ها، کاهش دوره و آموزش های منطقه‌ای تلاش بیشتری صورت گیرد. در بخش دانشگاه‌های خودگردان توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی با رعایت استانداردهای آموزشی اهمیت بسیار دارد دانشگاه‌هایی که در کشورهای دسته سوم آسیایی، دانشجویان ما را جذب می‌کنند از نظر اعتبار فاصله بسیاری با دانشگاه‌های کشور دارند. 

هاشمی در خصوص مشکلاتی که دانشجویان در زمینه تحصیل در خارج از کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت: دانشجویان در کشورهای دیگر از نظر اجتماعی و بعد  از بازگشت به کشور از نظر کاریابی دچار مشکلاتی می‌شوند، ما امیدواریم بخش خصوصی حضور پیدا کند و با توسعه دانشگاه‌های خودگردان افراد در داخل کشور بمانند و برای تحصیل هزینه کنند.

وزیر بهداشت  با اشاره به پیامدهای قیمت‌گذاری در حوزه دارو بیان کرد: در هر حوزه‌ای تمام افراد از قیمت‌گذاری ها راضی نیستند ما نیز در موضوع دارو مناقصه‌ای بین‌المللی برگزار کردیم و به طور مثال اکنون دارویی که با هزینه ای بالغ بر 100 یورو وارد کشور می‌شد بعد از مناقصه با هزینه 40 یورو وارد کشور می‌شود. از نظر تولید داخل هم به حمایت نیاز داریم تا اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند.

وی عنوان کرد: برنامه داریم برای داروهای تولید داخل که با برند معروف رقابت دارند، 75 درصد قیمت برند خارجی را در نظر بگیریم.

هاشمی از خروج دانشجویان نخبه کشور برای تحصیل، ابراز تاسف کرد و گفت: دانشجویان ما کشور را‌‌ رها کرده و برای تحصیل به کشورهایی از جمله فلیپین، بلاروس، ارمنستان و امارات عربی می‌روند و پس از بازگشت به کشور در بازار کار رد صلاحیت می‌شوند؛ در همین راستا معتقدیم که گسترش دانشگاه‌های خودگردان می‌تواند کارساز باشد. 

وزیر بهداشت از سیر صعودی ظرفیت دانشگاه‌ها گله کرد و افزود: طرفیت‌ها در حوزه پزشکی باید شناسایی شوند، در این اواخر ٣٠ درصد ظرفیت‌ها را افزایش دادیم که این امر موجب افزایش فشار کاری روی دانشگاه‌ها و استادان می‌شود. این افزایش ظرفیت را باید متوقف کنیم تا شاهد بیکاری فارغ التحصیلان رشته‌هایی همچون مامایی و بهداشت نباشیم. 

وی تصریح کرد: ۶۵٠ پزشک خانواده نیاز است و حداکثر باید ظرفیت را تا ٨٠٠ نفر متوقف کنیم. 

هاشمی به کمبود فضا هم اشاره کرد و ادامه داد: نیاز است سرمایه گذاری داخلی و خارجی را گسترش دهیم. 

وی یادآور شد: در بحث آموزش باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا خروجی متفاوت نسبت به گذشته داشته باشیم.

تقلب در حوزه دارو محال است
وزیر بهداشت عنوان كرد: سياست در حوزه ی دارو شفاف است. در سيستم دارو، ورود مواد تقلبی محال است اما ورود این مواد از بازار قاچاق، گلايه  هميشگي ماست.

 هاشمی افزود: ٢٠ درصد ظرفيت بازار قاچاق است پس بايد حمايت از توليد داخل و تامين سلامت مردم در دستور کار قرار گيرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار