پاسداشت خلیج همیشگی فارس از نگاه دوربین سینما و تلویزیون

رسانه ملی و سینمای ایران با قلم نویسندگان و زاویه دید کارگردان‌هایی چون حسین قاسمی جامی، سیروس مقدم و ... توانسته‌اند؛ سهم کوچکی را برای خود از ثبت روز ملی خلیج فارس در قاب تصویر رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز ملی «خلیج فارس» عنوانی است که سال‌ها در تقویم ما ایرانی‌ها در دهمین روز اردیبهشت ماه رقم می‌خورد و نهادها و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی با برنامه‌های خود این روز را پاس می‌دارند.

به دنبال آن رسانه ملی و سینمای ایران با قلم نویسندگان و زاویه دید کارگردان‌هایی چون حسین قاسمی جامی، سیروس مقدم و ... توانسته‌اند؛ سهم کوچکی را برای خود از ثبت روز ملی خلیج فارس در قاب تصویر رقم بزنند.


سینمای ایران


پی 22

حسین قاسمی جامی از جمله فعالان عرصه فیلمسازی دفاع مقدس است که نام خود را با فیلم سینمایی «پی 22» و «مروارید خلیج فارس» در دی ماه 94 با بازی امین حیایی و هادی ساعی بر سر زبان‌ها انداخت.

پاسداشت خلیج همیشگی فارس از نگاه دوربین سینما و تلویزیون

در شب عروسی دختر سرگرد هادی، فرمانده سابق تکاوران نیروی دریایی با پسر شهید ناخدا محمدی، سرگرد هادی متوجه می‌شود که داماد به محل شهادت پدرش رفته است. هادی برای پیدا کردن او به محل مورد نظر می‌رود.

این فیلم سینمایی با قلم حسین قاسمی جامی و تهیه کنندگی داوود حیدری و نقش آفرینی امین حیایی، افسانه بایگان، هادی ساعی، نسرین مقانلو، الهه حصاری و پیام اینالویی به پرده نقره‌ای سینما رسید.


جزیره رنگین

فیلم مستند «جزیره رنگین» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی خسرو سینایی و با ایفای نقش مهدی احمدی، طیبه دهقان، نرگس هرمزی، مصطفی شب تاری، عبدالرسول دریاپیما و محمد سلامتی به موضوع زندگی احمد نادعلیان به فعالیت هنرمندان محیطی ایران می‌پردازد.

احمد نادعلیان چند سال در سفر به جزیره هرمز، بیغوله‌ای ویران را خریده و آن را به موزه‌ای برای نمایش آثار هنری بومی مردم جزیره هرمز تبدیل کرد.

پاسداشت خلیج همیشگی فارس از نگاه دوربین سینما و تلویزیون

نادعلیان گام بزرگی در ایجاد فرصت به نمایش درآمدن آثار هنری مردمان جزیره‌نشین به مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی برداشته و سبب آشنایی هزاران تن با فرهنگ و هنر بومی مردم این منطقه شده است.

این مستند 85 دقیقه‌ای به مناسبت روز ملی خلیج فارس تا کنون در سینماهای هنر و تجربه شیراز، پردیس سینمایی چارسو تهران، پردیس سینمایی کوروش تهران، پردیس سینمایی هویزه مشهد، خانه هنرمندان تهران، سینما سوره اصفهان و سینما فرهنگ تهران به نمایش درآمده است. 



سیمای جمهوری اسلامی ایران

شبکه‌های سیما تا به امروز توانسته‌اند با مجموعه‌های تلویزیونی چون «میکائیل» و دیگر سریال‌های خود گوشه‌ای از بزرگی خلیج فارس را نشان داده و سهم بزرگی را از آن خود کنند.


«میکائیل»

مجموعه تلویزیونی «میکائیل» به کارگردانی سیروس مقدم در بنادر جنوبی ایران چون بندر لنگه، گناوه، قشم، بوشهر، بندر عباس و با ایفای نقش بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، کامران تفتی، کاوه سماک باشی، مجید واشقانی، متین ستوده، مجید مشیری، امیر حمیدزاده، مریم خدارحمی، با حضور علیرضا خمسه و پرویز پورحسینی و …  جلوی دوربین رفت.

پاسداشت خلیج همیشگی فارس از نگاه دوربین سینما و تلویزیون

این مجموعه تلویزیونی به تهیه کنندگی  الهام غفوری و نویسندگی سعید نعمت الله به روی آنتن شبکه یک سیما رفته است.


شبکه مستند

برنامه «گنجینه» با پخش مستندی از کیومرث پوراحمد با نام «خلیج فارس، جغرافیای فقر و غنا» که در دهم اردیبهشت ماه سال جاری (سال 1395) به روی آنتن می‌رود، توانسته سهمی را در به تصویر کشیدن خلیج همیشگی فارس در کارنامه خود ثبت کند.

«خلیج فارس، جغرافیای فقر و غنا» با گذر از جزیره قشم، کیش، هرمزگان و ... سراغ مردم ساکن این مناطق می‌رود و با آن‌ها به گفتگو می‌پردازد. تصاویری از وضعیت شغلی و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آنجا را به نمایش گذاشته و نحوه زندگی مردم ساکن در حاشیه خلیج و جزایر را به تصویر می‌کشد.

این مستند تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی کیومرث پوراحمد و با گویندگی ناصر عنصری از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.


«ماه از روی سکو»

فیلم تلویزیونی «ماه از روی سکو» به تهیه‌کنندگی احمدرضا داوری و کارگردانی آرش معیریان، کاری از صدا و سیمای مرکز کیش است که با بازیگری محمد صادقی، محمد كاسبی، سيروس گرجستانی، كوروش تهامی، مهدی امينی‌خواه، سپند اميرسليمانی، محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، اليكا عبدالرزاقی، روشنک عجميان، ملكه رنجبر و ليلا بلوكات گوشه‌ای از زحمات مردان روی سکوهای نفتی را به تصویر در می‌آورد.

پاسداشت خلیج همیشگی فارس از نگاه دوربین سینما و تلویزیون

داستان «ماه از روی سکو» از پیدا شدن یک نشتی در لوله‌های انتقال نفت آغاز می‌شود. گروه غواص برای ترمیم این نشتی وارد عمل شده و پس از بررسی پی می‌برند که چند نشتی دیگر نیز در لوله‌ها وجود دارد. در عملیات ترمیم، سرپرست تیم دچار سانحه می‌شود و این آغاز ماجراهای دیگر است.

گفتنی است؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با رقم زدن مستندات و ویژه برنامه‌های مختلف، روز ملی خلیج فارس را با تمام ابزار و قدرت بیان تصویری به نمایش گذاشته‌ است و هر ساله گوشه‌ای از خطه جنوب و پهناور خلیج همیشه فارس را به مخاطبان خود نشان می‌دهد.



انتهای پیام/



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
شاخاب تا ابد پارس
آخرین اخبار