حلقه مفقوده استادان دانشگاه ها و مسئولان وزارت بهداشت/ استادان خود را تافته ای جدا بافته می دانند

وزير بهداشت از قطع رابطه استادان با مسئولان وزارت بهداشت گله كرد و گفت: حلقه ی ارتباط مسئولان با اعضای هيئت علمی و رؤسای دانشگاه ها كامل نيست.

خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز در کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، سطح دانش رؤسای دانشگاه‌ها را بالا خواند و گفت: رؤسای دانشگاه های کشور از نظر دانش سطح بالایی دارند و به آموزش علاقه‌مند هستند اما اکنون بسیاری از رؤسای این دانشگاه‌ها گرفتار مسائل بهداشت و درمان، سیاست و مشکلات منطقه‌ای هستند؛ وظیفه داریم آنها را از حاشیه‌ها دور کنیم.

وی مشکل دیگر در حوزه آموزش پزشکی را نبود ارتباط میان استادان و وزارت بهداشت خواند و ادامه داد: استادان رابطه خود را با ما به علت کم‌لطفی و منفی‌بافی قطع کردند و همیشه تصور می کنند مجریان تافته جدا بافته و استادان تافته جدا بافته‌تر هستند البته بخشی از آن هم ناشی از قدرنشناسی آنهاست.

هاشمی افزود: کمتر دانشگاهی را دیدیم که مسئولان آن با اعضای هیئت علمی دانشگاه رابطه نزدیکی داشته باشند حتی موردی را شاهد بوده‌ام که رئیس دانشگاه تا کنون با اعضای هیئت علمی جلسه‌ای نداشته است. انتظار دارم شما معاونان آموزشی این حلقه را به هم وصل کنید و در ایجاد ارتباط میان هیئت رئیسه دانشگاه، اعضای هیئت علمی و مسئولین نقش داشته باشید.

وزیر بهداشت از رفتار سازمان نظام پزشکی هم گله کرد و گفت: این سازمان در طول دو دهه گذشته کمتر کنار دولت بوده و همیشه خود را حق به جانب و معترض نشان داده است. تلاش‌های وزارت بهداشت تا کنون نتیجه‌ای نداده و حل این مشکل مستلزم گام‌برداری سازمان نظام پزشکی در جهت مشارکت برای ایجاد تشکل‌های صنفی است.

هاشمی عنوان کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نتیجه ادغام وزارت بهداری با بخشی از وزارت آموزش پزشکی است اما آموزش مغفول مانده و بهداشت و درمان در رأس امور قرار گرفته است.

وزیر بهداشت از تشکیل سه جلسه رؤسای دانشگاه‌ها با محوریت آموزش و پژوهش خبر داد و گفت: ممکن است امسال بتوانیم در هر فصلی یک جلسه رؤسای دانشگاه‌ها را به موضوع آموزش و پژوهش اختصاص دهیم. اولین جلسه را در خردادماه برگزار می‌کنیم و در صورت تمایل برگزاری جلسات را تکرار می‌کنیم.

وزیر بهداشت ارزشیابی و نظارت بر بیمارستان‌های علوم پزشکی را کمک‌کننده دانست و بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید با مشکلات محیط آشنا شوند و این تشویقی و تنبیهی‌ها می‌تواند در کیفیت خدمات مؤثر باشد. از نظر من باید بیمارستان‌های آموزشی را محدود و  از سایر بیمارستان‌ها جدا کنیم چرا که یکی از مشکلات ما نظام پرداخت است.

هاشمی نظام پرداخت را آسیب‌رسان به آموزش خواند و ادامه داد: باید بیمارستان‌های آموزشی را تجهیز کنیم، تعرفه‌هایی بیشتر از تعرفه‌های بیمارستان‌های معمولی در نظر بگیریم و به اعضای هیئت علمی حقوق دهیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 570 بیمارستان دولتی داریم اما بیمارستان‌های آموزشی را باید در قالب بیمارستان‌های حد وسط بیمارستان‌های دولتی و خصوصی معرفی کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: برخی از سنگ‌هایی که پیش پای وزارت بهداشت است باید برداشته شود تا حرف‌هایمان به کرسی بنشیند. هم‌پوشانی بین رشته‌ها، ادامه تحصیل رشته‌هایی همچون هوش بری و بینایی‌سنجی، توجه به طب عمومی از جمله این سنگ‌هاست که در برخی موارد حاضر هستم جاده‌صاف‌کن باشم.

هاشمی پردیس‌های خودگردان را یکی از راه‌های جلوگیری از ورشکستگی خواند و تصریح کرد: آموزش عالی توانایی پذیرش تمام ایرانیان را ندارد و به قول قدیمی‌ها تا کنون هر چه می‌خوریم از کیسه است، باید اجازه دهیم بخش خصوصی وارد عمل شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، شیراز، تبریز، اصفهان، خوزستان و بیرجند می‌توانند به کمک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برندسازی کنند.  دانشگاه مشهد نیز اکنون این فرصت را در اختیار دارد در این صورت فقط اسم دانشگاه فروخته می‌شود، توصیه می‌کنم از بخش خصوصی نترسید.

وی یادآور شد: امیدواریم مجلس با مستهلک‌سازی طرح اجباری نیروی انسانی موافقت کند. زیرا این طرح موجب می‌شود در ده سال آینده نیروی انسانی با کمترین امتیاز وارد حوزه پزشکی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار