سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از اهدای جوایز جشنواره جهانی فجر تا واکنش حافظ ناظری به پیشنهاد کیمیایی

جوایز برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر در هفته گذشته اهدا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت سینمای کشورمان با اتفاقاتی همراه بود که در ادامه این گزارش برخی از مهمترین رویدادهای این عرصه هنری را می‌خوانید:


جنجال حضور مجری «من و تو» در جشنواره جهانی فجر

رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و گروه او تلاش زیادی برای برگزاری منظم این رویداد داشتند اما سومین روز برگزاری جشنواره، با حضور «منصوره حسینی» خبرنگار اتاق خبر شبکه «من و تو» با حاشیه بزرگی همراه شد. 

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این جشنواره و رضا میرکریمی در پاسخ به حضور این مجری اظهاراتی داشتند. هر سه مسئول سینمایی هرگونه دعوت و اطلاع از حضور این فرد را تکذیب کردند.


حواشی حضور وزیر ارشاد در جشنواره فجر

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌همراه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و حجت الاسلام و المسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه «اطلاعات» در چهارمین روز جشنواره جهانی فجر به پردیس چارسو آمد تا از بخش‌های مختلف بازدید کند. 

برخورد و رفتار همراه با خشونت محافظان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران، باعث شد هیچکدام از خبرنگاران به نشانه اعتراض با علی جنتی گفتگو نکنند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر رفتار محافظان از خبرنگاران عذرخواهی کرد.


اهدای جوایز جشنواره جهانی فجر

هیات داوران ضمن تقدیر از «نفس»، تندیس بهترین فیلم بلند را به «سپیده دم» اهدا کرد.

برای اهدای جایزه در بخش بین المذاهب، داوران روی سن آمدند و دیپلم افتخار بخش بین المذاهب به «ازدواج با عشق در کابل» اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر زن و 100 میلیون ریال جایزه نقدی، به پانته‌آ پناهی‌ها برای بازی در «نفس» اهدا شد.


مجید مجیدی در اختتامیه جشنواره جهانی فجر

مجید مجیدی کارگردان سینما در حاشیه برگزاری اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران، در مورد کیفیت برگزاری جشنواره جهانی امسال گفت: امسال سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر است؛ اما دومین دوره‌ای است که بخش جهانی آن جدا شده و قدم‌های اول را برمی‌دارد. قدم‌هایی که برای شروعی خوب خود را آماده می‌کند. خوشحالم که میرکریمی برای سال آینده نیز انتخاب شد.امیدوارم میرکریمی چندین دوره دبیر باشد تا این رویداد فرهنگی به جایگاهی که لیاقت آن را دارد، برسد.  
 

آغاز مجدد اکران‌های پردیس چارسو 

پس از به‌ پایان رسیدن سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پردیس چارسو از روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت اکران های عمومی خود را از سر گرفت.

پردیس سینمایی چارسو از اول تا ششم اردیبهشت ماه به عنوان کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر، میزبان بزرگترین رویداد سینمایی ایران در عرصه بین المللی بود.


واکنش حافظ ناظری به پیشنهاد کیمیایی

حافظ ناظری خواننده جوان که چندی پیش اخباری در خصوص بازی وی در فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی منتشر شد، با نوشتن یادداشتی این موضوع را رد کرد. ناظری علت رد این پیشنهاد را شرایط فیلم و برنامه‌های فشرده خود عنوان کرده است. 

وی دلیل سکوت خود در این چند روز را دامن نزدن به این حواشى عنوان و افزایش فشار رسانه‌ها و افکار عمومی را عامل این توضیحات اعلام کرد.


فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی

مستند ایرانی در جشنواره «نیس»

مستند کوتاه «چله‌کشی» به کارگردانی احمد سید کشمیری نامزد دریافت جایزه بهترین مستند خارجی زبان جشنواره «نیس» فرانسه شد.

جشنواره بین‌المللی «نیس» و برگزیدگان این جشنواره در جشنواره فیلم کن به‌ عنوان مهمان حضور خواهند داشت.

مستند کوتاه «چله‌کشی» حماسه زنان و مردان قهرمانی است که توانسته‌اند ضعف‌ها، بیماری و عادت‌های غلط خود را بشناسند و با بیماری خود به مبارزه بپردازند.

جشنواره «نیس» فرانسه، بزرگترین رویداد سینمایی فرانسه قبل از برگزاری جشنواره کن و یکی از جشنواره‌های معتبر و مطرح فیلم در جهان با هدف کمک به فیلمسازان برای پیدا کردن بازاری برای پشتیبانی از اهدافشان است. این جشنواره از تاریخ ۷ تا ۱۳ می برابر با ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه در شهر نیس فرانسه برگزار می‌شود.


«مانکن‌های قلعه حسن خان» در راه ترکیه

مستند «مانکن‌های قلعه حسن‌خان» به مرحله‌ فینال جوایز ترکیه راه یافت.

هشتمین دوره جوایز مستند جشنواره تی‌آرتی مستند در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد و فیلم مستند «مانکن‌های قلعه حسن‌خان» ساخته سام کلانتری، همراه با 11 اثر مستند دیگر برای کسب سه جایزه‌ بخش بین‌الملل این رویداد، به رقابت با هم خواهند پرداخت. 

این جشنواره از 23 تا 27 اردیبهشت سال جاری در کشور ترکیه برگزار می‌شود.


*جایزه یونیسف جشنواره هند به «سکوت» رسید
 
در این جشنواره علاوه بر فیلم کوتاه «سکوت»، انیمیشن کوتاه «عکس» به کارگردانی ماشاءالله محمدی از تولیدات انجمن سینمای جوانان سنندج نیز حضور داشت.

فیلم کوتاه «سکوت» از تولیدات انجمن سینمای جوانان رفسنجان که در این جشنواره موفق به کسب لوح تقدیر و تندیس نقره‌ای حقوق کودکان یونیسف شد، داستان یک کودک معلول افغانی را روایت می‌کند که کارش خرید کردن برای مردم روستایی است که در آن زندگی می‌کند. 


7 فیلم برگزیده جشنواره «مدافعان حرم» در مقاومت 

طی جلسه مشترک دبیر جشنواره فیلم مقاومت و دبیر جشنواره فیلم «مدافعان حرم» مقرر شد، ۷ فیلم برگزیده جشنواره فیلم مدافعان حرم مستقیما به بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت راه پیدا کنند.

به گفته حمید یادروج دبیر نخستین جشنواره فیلم «مدافعان حرم» طی نشست مشترکی که با محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد، ۷ فیلم برگزیده جشنواره فیلم مدافعان حرم به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت راه پیدا می‌کنند.


چند خبر جدید از انجمن سینمای جوان

بنا بر گاه‌شمار فراخوان سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی برای حضور در بخش مسابقه ملی این جشنواره از چهارم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است. فیلم‌سازان تا تاریخ دوم مرداد برای ثبت‌نام در این جشنواره فرصت خواهند داشت.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 18 تا 24 آبان ماه در پردیس چارسو برگزار خواهد شد.


مصوبات جدید شورای صنفی نمایش  

طبق جلسه شورای صنفی نمایش، فیلم «دلبری» در گروه آزادی پس از فیلم «ابد و یک روز» اکران خواهد شد و «یک دزدی عاشقانه» ساخته امیرشهاب رضویان در گروه کوروش، پس از پایان اکران «50 کیلو آلبالو» نمایش داده می‌شود.


نشست نقد و بررسی «ابد و یک روز»

جلسه نقد و بررسی فیلم «ابد و یک روز» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و تعدادی از بازیگران این فیلم در حضور کارمندان شهرداری تهران در ایوان شمس برگزار شد. 

سعید روستایی کارگردان فیلم «ابد و یک روز»در خصوص ایده این فیلم گفت: ماجرای این فیلم یک ریشه قدیمی دارد و از یک تصویر ذهنی نشأت گرفته است. در ابتدا یک فیلم مستند در این خصوص ساختم و به یک کمپ مربوط به ترک معتادان رفتم. با انسان‌‌های مختلف روبرو شدم و با آنها به بحث و گفتگو پرداختم و سپس آنها را به تصویر کشیدم. پس از نمایش آن مستند و موفقیت‌هایش تصور کردم که یک مستند نمی‌تواند به درستی یک داستان را بازگو کند و به علاوه فیلمی در این خصوص ندیده بودم. از همین جا بود که به فکر نوشتن «ابد و یک روز» افتادم. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار