تونی بلر؛ دلالِ معاملات سران سعودی در چین

نخست‌وزیر پیشین انگلیس، در سال 2010 با دریافت پول، زمینه فعالیت یک شرکت نفتی عربستانی را در چین فراهم کرد.

تونی بلر؛ دلالِ معاملات سران سعودی در چین
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ روزنامه گاردین دیروز (پنجشنبه) بر اساس مدارکی اعلام کرد، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در سال 2010 با استفاده از نفوذ خود در بین سیاستمداران چینی موفق شد، زمینه فعالیت یک شرکت سعودی را در چین مهیا نماید. بر اساس متن این قرارداد، این شرکت عربستانی مجاز به فاش کردن این همکاری نبوده است. همچنین بر اساس این قرار داد ماهیانه 41 هزار پوند و 2 درصد از هر معامله این شرکت در چین به تونی بلر پرداخت می شده است.    

بر اساس ایمیل های بدست آمده از شرکت سعودی، «پتروسعودی»، در روزهای پایانی سال 2010 و با تلاش بلر، «شاهزاده ترکی بن عبدالله» مالک این شرکت نفتی عربستانی با رئیس «شرکت ملی نفت چین» در لندن دیدار کردند.

 در دیگر ایمیل های بدست از این شرکت نفتی سعودی، به نگرانی های درباره حضور بلر در این معامله و پی گیری حضور وی در این بین از سوی « اداره نظارت برعملکرد مالی» انگلیس اشاره شده است.


یکی از سخنگوهای سابق تونی بلر می گوید، بلر در این معامله فقط طرفین را به یکدیگر معرفی کرده و نقش دیگر نداشته است.

افشا شدن نقش بلر در این معامله می تواند برای وی دردسر ساز بشود. وی پس از آنکه دوران نخست وزیری اش پایان یافت، فعالیت اقتصادی گسترده ای در امارات متحده عربی، قزاقستان و آمریکا انجام می دهد بطوریکه دارایی های وی و خانواده اش 60 میلیون پوند برآورد می شود. وی درحال حاضر مالک 10 خانه و 27 واحد آپارتمان است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار