ایندیپندنت: آمریکا باید عربستان را از آغوش محبت‌آمیز خود کنار بگذارد

ایندیپندنت در گزارشی هشدار داد دوستی آمریکا با عربستان سعودی برای واشینگتن به همراه ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت در گزارشی به قلم "ایوان اِلَند" نوشت: "دونالد ترامپ،" نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بارها تاکید کرده است باید از ارزیابی مجدد واشینگتن درباره متحدانش در سراسر جهان بازنگری شود. دیدار "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، از عربستان دارای پیامی درباره ارزیابی مجدد رابطه دو کشور است. آمریکا دیگر نیازی به باج دادن به رژیم استبدادی عربستان ندارد و باید به این دوستی خاتمه دهد.

ایندیپندنت در ادامه این گزارش نوشت: اتحاد غیر رسمی عربستان- آمریکا از جنگ جهانی دوم آغاز شد. در ان زمان "فرانکلین دی روزولت،" رئیس جمهور آمریکا بود و اعتقاد داشت نفتی که زیر ماسه‌های داغ عربستان انباشته شده است، می‌تواند منافع امریکا را تامین کند و درست زمانیکه آمریکا به واردات بیشتر نفت خام نیاز داشت، دوستی با عربستان یک گزینه مقرون به صرفه محسوب می‌شد. روزولت در مقابل دوستی با عربستان متعهد شد از این کشور نفت بگیرد و در عوض امنیت آل سعود را تضمین کند. حالا با گذشت سالها اوضاع دگرگون شده است. دوستی این دو دستخوش تنش‌هایی شد و در سفر اوباما به عربستان نیز به خوبی قابل مشاهده بود. موضوع امضای توافق هسته‌ای ایران و موافقت آمریکا با استمرار فعالیت هسته‌ای این کشور بین 10 تا 15 سال آینده، مهمترین موضوع ناراحتی آل سعود است. 

آمریکا نباید از واکنش عربستان درباره توافق هسته‌ای ایران واهمه‌ای داشته باشد. این رفتار سعودی‌ها کاملا قابل فهم است. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و به ویژه رژیم صهیونیستی، ایران را رقیب و دشمن خود می‌دانند. واضح است آنها خواستار توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران بودند و انتظار نداشتند اجازه رسمی ادامه این دست از فعالیت‌ها به ایران داده شود.

عربستان و اسرائیل بیشترین نفوذ را بر واشینگتن دارند، آنها حتی از این هم بیشتر می‌خواهند. آنها از آمریکا می‌خواهند ایران را بمباران کند و نگذارند این کشور در منطقه قدرت بگیرد. نگارنده گزارش معتقد است، آمریکا به جای جانبداری از عربستان و اسرائیل باید تلاش کند روابط خود را با ایران بهبود بخشد. آمریکا باید کاری کند تا ایران را از چین دور نگه دارد. چین تشنه نفت ایران است و آمریکا نباید این فرصت اثتسنایی را در اختیار آنها قرار دهد. 

ایندیپندنت معتقد است اوباما برای عرض معذرت خواهی بابت امضای توافق هسته‌ای با ایران، به عربستان سفر کرد. وی برای این منظور کمک‌های نظامی بیشتری در اختیار آل سعود قرار داد تا عربستان نیز از آنها در تجاوز نظامی به یمن و کشتن غیرنظامیان استفاده کند.

نقض حقوق بشر در عربستان به ویژه درمورد زنان و رفتار غیرانسانی با کارگران خارجی، دلایل منطقی هستند تا آمریکا دست از حمایت از این کشور بردارد. دوستی آمریکا و عربستان در این شرایط، چهره واشینگتن را نیز مخدوش می‌کند. عربستان بزرگترین صادرکننده تروریست به سراسر جهان است و حمایت این کشور از تروریسم شکی برجای نمی‌گذارد که باید دوران دوستی آمریکا و عربستان هرچه سریعتر پایان یابد.  

سلطه عربستان بر بازارهای نفت جهان در حال پایان است. این کشور هم‌اکنون تامین‌کننده فقط 11 درصد از نفت آمریکا است و نقش رهبری خود را نیز در سازمان اوپک از دست داده است. عربستان ثابت کرد، متحد بدی برای آمریکا است. اساس دوستی این دو از ابتدا بر مبنای دلایل اشتباهی بنا نهاده شده بود و بهتر است آمریکا تا قبل از آنکه دیر شود به این دوستی نادرست خاتمه دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار