سازندگان داخلی به دنبال رانت نیستند/ ایجاد مرکز توسعه سرمایه گذاری و فناوری در کیش

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: سازندگان داخلی به هیچ عنوان دنبال رانت نبوده بلکه اعتقاد براین دارند که در یک شرایط برد - برد با توجه به اجرایی شدن برجام با شرکت‌های خارجی همکاری نمایند.

تلفنی*سازندگان داخلی به دنبال رانت نیستند/ ایجاد مرکز توسعه سرمایه گذاری و فناوری در کیشبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا خیامیان رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: انجمن سازندگان سهم قابل توجهی در ساخت تجهیزات نفتی دارد که این انجمن به دنبال ارائه راه حل برای حل مشکلات کلیدی در این صنعت است. 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 98.8 درصد مشکلات سازندگان داخلی به نقدینگی و منابع مالی برمی‌گردد گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ گونه حمایتی از سوی بانک‌های داخلی صورت نمی‌گیرد و این امر باعث شده که سازندگان با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: سازندگان داخلی دنبال هیچ رانتی نیستند و معتقدند که در یک شرایط برد برد با توجه به اجرایی شدن برجام با شرکت‌های خارجی همکاری نمایند تا این موضوع بستر را برای یک رقابت سالم فراهم نماید.

وی تأکید کرد: شرکت‌های خارجی در حین ورود به عرصه سرمایه گذاری مشکلی در زمینه گشایش ال سی ندارند اما متأسفانه سازندگان داخلی هنگام ورود به این عرصه با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

خیامیان افزود: طی سال اخیر مطالبات زیادی سازندگان از وزارت نفت دارند که هنوز این مطالبات تسویه نشده است بنابراین برای ایجاد رقابت با شرکت‌های خارجی باید تحریم داخلی برداشته شود. 

وی گفت: مشکلات بیمه، کمبود نقدینگی‌ و همکاری نکردن برخی از مسئولان از جمله تحریم‌های داخلی هستند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد تا سازندگان داخلی با انگیزه بهتر وارد عرصه سرمایه گذاری شوند. 

خیامیان ادامه داد: کیفیت تولید ساخت داخل همسو با شرکت‌های خارجی بوده به طوری که از نظر کیفیت مطابق با استانداردهای خارجی است در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای نیز با ایتالیا منعقد کردیم که شرکت‌های ایرانی با این شرکت‌ها جوینت شوند تا به سمت تکنولوژی روز حرکت نماییم. 

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری نفت خیز در بین کشورهای همسایه است گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت صورت گیرد که 60 درصد آن (120 میلیارد دلار) بازار تجهیزات داخلی است که اگر نصف آن توسط شرکت‌های داخلی تأمین شوند معادل 60 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اعلام اینکه برآوردهای انجام گرفته حاکی از آن است که دریک دوره پنج ساله در منطقه، بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری به غیر از ایران پیش روی سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت وجود دارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی عراق بزرگترین بازار پیش روی سازندگان نفتی ایران است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه عراق به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت خام خود به ۹ میلیون بشکه در روز سرمایه گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری را در دستور کار قرار داده است، اظهار داشت: علاوه بر این این کشور به منظور حفظ و نگهداشت ظرفیت تولید نفت خام به صورت سالانه سرمایه گذاری های دیگری باید انجام دهد.
 
وی همچنین با اشاره به سفر هیاتی از شرکت سوکار جمهوری آذربایجان به تهران، گفت: در این این سفر مذاکراتی با مسئولان سوکار جمهوری آذربایجان به منظور تامین کالا و تجهیزات برخی از طرح های و پروژه های صنایع نفت و گاز این کشور انجام شده است.
 
خیامیان با اشاره به اظهار تمایل مقامات شرکت نفتی سوکار برای واردات انواع کالا و تجهیزات صنعت نفت از ایران به دلیل کوتاه بودن بعد مسافت، بیان کرد: از این رو قرار است به زودی مذاکراتی بین سازندگان ایرانی با برخی از شرکت‌های نفتی خارجی شاغل در صنعت نفت جمهوری آذربایجان انجام شود.
 
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اعلام اینکه هفته جاری و همزمان با سفر قائم مقام صدراعظم آلمان، تفاهم نامه مشترک نفتی بین ایران و آلمان در حوزه ساخت کالا و تجهیزات نفتی امضا خواهد شد، تبیین کرد: پیش از این هم تفاهم نامه مشترک نفتی با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایتالیا امضا شده بود.

وی گفت: هم اکنون ایران اکثر تجهیزات تولیدی خود را به کشور عراق صادر می‌کند همچنین قرار است طبق برنامه ریزی صورت گرفته تولیدات خود را به کشور آذربایجان هم ارسال نماییم. 

خیامیان تأکید کرد: انجمن سازندگان در اکثر پروژه‌های نفتی توانایی این را دارد که بیشتر تجهیزات را در داخل کشور تولید نماید. هم اکنون 10 قلم کالای نفتی توسط سازندگان داخلی ساخته می‌شود و تنها در صنایع بالا دستی مشکل ساخت را داریم که برهمین اساس سعی داریم تا با همکاری شرکت‌های خارجی این مشکل را برطرف نماییم.

وی از راه اندازی یک مرکز توسعه سرمایه گذاری و فناوری در کیش خبرداد و گفت با راه اندازی آن کشورهای خارجی که مورد  تأیید سازمان ملل هستند در عرصه ارتباطات و تکنولوژی با بخش خصوصی ایران همکاری خواهند کرد.

وی افزود: صنعت نفت ایران یک موتور محرک در بین صنایع دیگر است که اگر بتوانیم به این صنعت توجه بیشتری داشته باشیم مشکل بیکاری و اقتصادی حل خواهد شد. 

وی گفت: اگر دولت شیوه نامه حمایت از سازندگان ساخت داخل را در کشور به نحو احسن اجرا نماید بسیاری از مشکلات پیش روی سازندگان بر طرف خواهد شد.

خیامیان با اشاره به 10 قلم کالای ساخت داخل گفت: برهمین اساس 52 قرارداد با شرکت‌های خارجی منعقد شده که تنها از این قراردادها یک مورد تجاری سازی شده است و بقیه موارد به دلیل مشکلات بروکراسی و تضامین بانکی نتوانسته‌اند به نتایج مورد نظر دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار