در نشست خبری عنوان شد:

استان تهران سردمدار رتبه طلاق در كشور /20 درصد از مددجویان بهزیستی مجهول الهویه هستند

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت:بحث طلاق یكی از چالش های پیش روی بهزیستی است، كه متاسفانه بر اساس آمار استان تهران رتبه یك را در كشور دارا است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد دلبری مدیر کل بهزیستی استان تهران در نشست خبری كه امروز (شنبه) برگزار شد، اظهار داشت:علی رغم تمامی پیشرفت هایی كه در كشور در حوزه های گوناگون داشتیم اما متاسفانه در حوزه بهزیستی و رفاه اجتماعی وضعیت مناسبی نداریم.

وی گفت:هم اكنون به دلیل مهاجرت های متعددی كه صورت گرفته ،استان تهران به یك انبوه شهر با مشكلات بسیار زیاد تبدیل شده است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران بیان كرد:در سال 75 بالغ بر 86 درصد از مناطق شهری بودند كه این میزان در سال 90 به بیش از 93 درصد تغییر كرد.

دلبری بحث طلاق را یكی از چالش های اصلی استان تهران برشمرد و تصریح كرد:سال 75 نزدیك به 13.5 درصد از ازدواج ها به طلاق منتهی شد كه این آمار در سال 91 به 35 درصد افزایش پیدا كرد.

به گفته ی وی استان تهران رتبه یك را در میزان طلاق كشور دارا است .

مدير كل بهزیستی استان تهران گفت: در حوزه فرزندان طلاق نیز با توجه اين‌كه در آینده موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی می شود بايد تمهيدات ويژه ای بينديشيم.

دلبری افزود: بیش از 60 درصد طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد و 50 درصد از كودكانی که به سرپرستی گرفته می شوند ریشه در طلاق و اعتیاد دارند.

*زنان سرپرست خانوار فاكتور خطر هستند 

وی در ادامه درباره زنان سرپرست خانوار بیان كرد: زنان سرپرست خانوار به عنوان آسیب محسوب نمی‌شوند ولی فاکتور خطر هستند. 

مدير كل بهزيستی استان تهران با اشاره به اين‌كه در سال 90، 13.3 درصد از جمعیت استان تهران را زنان سرپرست خانوار تشکیل داده‌اند،اظهار داشت: اين افراد از سال 75 تا 85، 18 درصد رشد داشته‌اند و از سال 85 تا 95 رشد زنان سرپرست خانواده 40 درصد بوده است. 

دلبری تعداد افراد بی‌همسر و یا طلاق گرفته نرم در کشور را 1.4 درصد اعلام و بيان كرد: تعداد اين افراد در استان تهران 2.3 درصد است که دو برابر نُرم کشوری محسوب می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌های متولی امر برای فروپاشی خانواده‌ها فکری کنند چرا كه در سال 90، به ازای هر 10 هزار نفر 109 نفر ازدواج می‌کردند که این عدد هم اكنون به ازای هر 10 هزار نفر 75 نفر تبديل شده است.

مدير كل بهزيستی استان تهران بیان كرد: با توجه به این‌که استان تهران وضعیت مناسبی در ازدواج ندارد، در همين راستا  باید اقدامات جدی‌تری در این زمینه انجام شود.

*حضور پانزده هزار معتاد خيابانی در استان تهران 

دلبری اضافه كرد :‌ بر اساس آمارهای غیررسمی 10 تا 15 هزار نفر معتاد خیابانی در استان حضور دارند که 60 درصد از آن‌ها مهاجر هستند .

وی افزود : بر اساس بررسی‌های به دست آمده 60 درصد از کودکان خیابانی و کار ، اتباع خارجی و 30 درصد از آن ها کولی‌ هستند.

مدير كل بهزيستی استان تهران ادامه داد: 11 میلیون نفر در ایران معلول هستند كه از این تعداد 4 درصد در استان تهران حضور دارند كه 2888 مرکز به اين افراد ارائه خدمت می‌کنند.

دلبری اظهار داشت:در حال حاضر شاهد آسیب‌هایی ناشی از فضاهای مجازی و تکنولوژی‌های رسانه‌ای هستیم كه برای حل آسیب‌های اجتماعی باید تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی دست به دست یکدیگر دهند.

وی بازنگری مجلس در حوزه حمايت از معلولان را مهم برشمرد و تصريح كرد: کاهش سن آسیب‌های اجتماعی مشکل جدی است که نبود هماهنگی بین دستگاه‌های رفاه و آسیب‌ اجتماعی موجب می‌شود با مشکلات بیشتری روبه رو شويم.

مدير كل بهزيستی استان تهران اضافه كرد: افرادی هستند که از طریق قوه قضائیه و نیروی انتظامی به سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند که حدود 20 درصد از آن ها مجهول‌الهویه هستند .

دلبری بیان كرد: در حوزه سالمندان از 4 هزار و 500 نفر بالغ بر 900 نفر مجهول‌الهویه هستند. 

وی ادامه داد:کودکانی که به مراکز سازمان بهزیستی منتقل می‌شوند 20 تا 30 درصد آن‌ها بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه هستند .

مدير كل بهزيستی استان تهران افزود: برای هر یک از این افراد ماهانه 600 هزار تومان به عنوان یارانه پرداخت می‌شود اما از آنجايی كه ميانگين مخارج نگهداری از آن ها یک میلیون و 500 هزار تومان است به همين جهت بخشی از این مبلغ از سوی مراکز خیریه تامین می‌شود.

دلبری در خصوص انتقال كودكان به بهزيستی بيان كرد: به صورت میانگین در سال 94 هر ماه 57 نوزاد تا کودک 6 ساله به مراکز بهزیستی منتقل شدند.

*مجموعه فعاليت های بهزيستی در سال95 

وی با بيان اين‌كه سال گذشته 800 نفر ساعت بر مجموعه فعاليت های بهزيستی اقدام صورت گرفت، گفت: در بخش اعتیاد خانواده، درمان، توانمندسازی و اشتغال برنامه‌های جامعی را برنامه ريزی كرده ايم که با همکاری اداره کل اجتماعی استان تهران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن‌ها را اجرایی خواهيم كرد.

مديركل بهزيستی استان تهران بيان كرد : از آنجايی كه یکی از چالش‌های استان بحث اعتیاد است به همين جهت ‌ با همکاری شهرداری و دادستانی و استفاده از پتانسیل‌های لازم قرار شد از  مراکز ماده 15 استفاده کنیم و نسبت به جمع‌آوری و درمان معتادان  اقدام لازم صورت گيرد.

دلبری اضافه كرد: حدود 4 هزار و 403 نفر در اين طرح جمع‌آوری شدند که از این تعداد 3 هزار و 389 نفر در 129 مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت جانمایی شدند.

*آغاز فاز دوم مقابله با معتادان در استان تهران 

وی افزود : فاز دوم مقابله با معتادان از دو روز گذشته آغاز شد و تاکنون 343 معتاد خیابانی جمع‌آوری شده است و به مراکز غربالگری منتقل شده است.

مدير كل بهزيستی استان تهران ادامه داد:  از این تعداد بالغ بر 107 نفر واجد شرایط نگهداری نبودند، 17 نفر اتباع بیگانه بودند که به کشور خود ارجاع داده شدند و در آخر 219 نفر به مراکز نگهداری میان‌مدت سازمان بهزیستی منتقل شدند.

دلبری بيان كرد : سازمان بهزیستی استان تهران آمادگی دارد 2200 نفر از معتادان  را جمع‌آوری کند .

وی گفت: اين افراد یک تا سه ماه در مراکز نگهداری می‌شوند و سپس تعدادی تحویل خانواده‌ها و تعدادی نیز به مراکز درمانی منتقل می شوند همچنين  بخشی نیز به مراکز توانبخشی و حرفه‌آموزی بهاران ارجاع داده می‌شوند كه  44 مرکز بهاران شهرداری تهران آمادگی لازم را اعلام کرده‌اند.

مدير كل بهزيستی استان تهران در ادامه به شرايط فرزندخواندگی در كشور اشاره و بیان كرد: در سال 94 ، 132 درصد رشد فرزندخواندگی را شاهد بوديم كه  با تعاملات صورت گرفته با قوه قضائیه 326 فرزندخواندگی در استان صورت گرفت.

وی در خصوص طرح مداخله در بحران طلاق گفت:‌در این طرح 7700 زوج مراجعه داشتند که 10 درصد آن‌ها حدود 700 نفر به سازش رسیدند.

دلبری بیان کرد:از مجموع كارت هايی كه در سال 94، برای مددجويان صادر شد بيش از 90 درصد از آن متعلق به استان تهران بود، كه امسال نيز 50 هزار كارت ديگر نيز تهيه و ميان آن ها توزيع می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار