امضای 9 تفاهم نامه همکاری در بخش آب میان ایران و کره/ ظرفیت تولید برق افزایش می یابد

میدان بزرگ کاری برای شرکت‌های کره‌ای در ایران فراهم شده که امیدواریم بتوانند از این شرایط کاری با انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکت‌های ایرانی بهره‌مند شوند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو پیش از ظهر امروز (شنبه) در دیدار با "هواینگ کانگ" وزیر زمین، زیر ساخت و حمل و نقل کره جنوبی در ساختمان ستادی این وزارتخانه، با بیان این مطلب اظهار داشت: رفت و آمد بین مسئولان دو کشور و مراودات بین شرکت‌ها، زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه را فراهم کرده و سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باعث خواهد شد تا سرعت این همکاری‌ها افزایش یابد.

وی در ادامه گفت: در ماه‌های اخیر بسیاری از علائق همکاری‌های بین دو کشور تبدیل به یادداشت تفاهم شده که برخی از این تفاهم‌نامه‌ها در این سفر، بین روسای جمهوری و وزرای دو کشور به امضا خواهد رسید.

چیت‌چیان با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران، 9 تفاهم نامه همکاری در بخش آب و 6 تفاهم نامه در بخش برق امضا خواهد شد، اظهار امیدواری کرد این تفاهم‌نامه‌ها به یک سند راهبردی بین دو کشور تبدیل شده و هرچه زودتر اجرایی شوند.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه‌ها در دو بخش آب و برق خواهد بود ادامه داد: در بخش آب، احداث سد و نیروگاه بختیاری و احداث سد و نیروگاه کارون 2 و مدیریت هوشمند آب سدهایی که بر روی سد کارون 2 ساخته شده و همچنین احداث سد و انتقال آب از بهشت آباد به سه استان کشور (کرمان؛ یزد، اصفهان) از مفاد این تفاهم نامه‌ها خواهد بود.

 وزیر نیرو در ادامه افزود: در بخش برق نیز احداث سه نیروگاه به روش BOO و نیروگاه زنجان 4، نیزار، بافق و هوشمند سازی شبکه‌های برق کشور در دستور کار تفاهم نامه بخش برق است.

وی اضافه کرد: ارتقای سطح ولتاژ انتقالی از 400 به 765 کیلوولت و کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق از دیگر موارد همکاری است که بایستی هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی به‌صورت 100 درصدی از این پروژه‌ها حمایت خواهد کرد، گفت: بسیاری ازاین پروژه‌ها به محیط زیست کمک خواهد کرد و جنبه‌های انسانی برای تمامی مردم جهان دارد که امیدواریم مشمول پرداخت وام‌های کم بهره از سوی دولت کره جنوبی شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های تعریفی و توافق‌های صورت گرفته هدف نهایی نیست، افزود: این‌ها قدم‌های اولیه در زمینه‌های همکاری بین دو کشور است و با توجه به اینکه قرار است در زمینه‌های تولید برق در 10 سال آینده 47 تا 50 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود که 7500 مگاوات آن در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر است، بتوانیم همکاری‌های خود را در این بخش‌ها با کره جنوبی نیز ادامه دهیم.

چیت چیان تاکید کرد: 43 تا 44 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب هستند که با سرعت زیادی به پیش می‌رود و از سویی به دلیل شرایط اقلیمی کشور نیازمند به استفاده از سامانه‌های آب شیرین کن در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستیم که امیدواریم شاهد همکاری مشترک شرکت‌های داخلی و کره ای در این زمینه‌ها نیز باشیم.

وزیر نیرو به برگزاری مناقصه خرید 400 دستگاه پست انتقال و توزیع شبکه برق کشور و حضور برخی شرکت‌های کره ای اشاره کرد و در ادامه گفت: میدان بزرگ کاری برای شرکت‌های کره‌ای در ایران فراهم شده که امیدواریم بتوانند از این شرایط کاری با انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکت‌های ایرانی بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو با شرکت‌های کره ای قرارداد ECA امضا کرده و پرداخت قیمت برق را تضمین خواهد کرد.

چیت چیان ادامه داد: پس از گذشت 5 سال دوره خرید برق به روش ECA، شرکت‌های کره ای مختار هستند تا برق تولیدی خود را به‌صورت، قرار داد دو جانبه با خریداران برق، فروش برق در سازمان بورس انرژی و عرضه برق در بازار برق به‌صورت رقابتی به فروش برسانند.

وی در ادامه اضافه کرد: به جز فروش برق در داخل کشور، این شرکت‌ها می‌توانند برق تولیدی خود را به سایر کشورها نیز صادر کنند.
 
*فاینانس پروژه‌های اب و برق ایران


در این دیدار "هواینگ کانگ" وزیر زمین، زیر ساخت و حمل و نقل کره جنوبی نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از این دیدار، اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران با همراهی بزرگ‌ترین هیات اقتصادی در زمینه‌های گوناگون همراه خواهد بود و تفاهم نامه‌های مختلفی بین روسای جمهوری دو کشور و مدیران عالی رتبه جمهوری اسلامی و کره‌جنوبی به امضا خواهد رسید، زیر بنای همکاری‌های آب و برق و انرژی بین ایران و کره جنوبی آغاز شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با وجود کمیته‌های آب و برق، در آینده همکاری‌های مشترکی را بین دو کشور شاهد باشیم و پروژه بوشهر به عنوان اولین پروژه انتخاب شده و به روش BOT ساخت و ساز سد کارون 2 اجرایی شود.

"هواینگ کانگ" با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای تمایل دارند تا بسیاری از پروژه‌های آب و برق را فاینانس کنند، افزود: با حمایت دولت جمهوری اسلامی و وزارت نیرو، فاینانس این پروژه‌ها اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تمایل شرکت‌های کره ای در زمینه تولید برق اظهار داشت: نخست باید اطلاعات مالی شرکت‌های ایرانی نیز بررسی شود تا شرکت‌های کره ای راحت‌تر بتوانند در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری و همکاری داشته باشند.

وزیر زمین، زیر ساخت و حمل و نقل کره جنوبی با بیان این مطلب که تبادل تکنولوژی و انتقال آن از سوی شرکت‌های کره ای به وقوع خواهد پیوست؛ اظهارامیدواری کرد: هرچه زودتر، تبادلات تجاری و همکاری بین شرکت‌های ایرانی و کره ای آغاز شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
با عرض سلام واحترام و با تشکر از مطالب سودمند ان
همانطور که مستحضر میباشید یکی از موضوعات مهم حال حاضر مملکت حفاظت از محیط زیست و اب و هوا در داخل مملکت عزیزمان می باشد.
تخصص بنده مدیریت پروژه های نفتی می باشد.مسایل مختلفی در الوده گی هوا موثر می باشد که بسیاری از انها سهم بسیار مهمی در این امر داشته ولی به دلیل ناآگاهی وسوء استفاده پنهان مانده است وان عبارت است از بازیافت روغن سوخته با مهر استاندارد و ورود مجدد به چرخه زندگی مردم.نکات مهم ان عبارتند از 1-اختلات و ترکیب انواع روغنها و مواد شیمیایی در داخل تشت مغازه تعویض روغن که منجر به تولید انواع ترکیبات سمی می شود 2-استفاده از روشهای کاملا غیر استاندارد و استفاده از ابتدای ترین وسایل برای تغییر ظاهر ی رنگ روغن و جدا سازی مواد معلق 3-استفاده از این نوع روغن در داخل دستگاهای صنعتی وکشاورزی مانند ژنراتورها و تراکتورها وخودروها توسط عوامل سود جو که منجر به تخریب سریع موتور و وسایل چرخنده می شود
4-پراکنده شدن تر کیبات گازی فوق العاده سمی وسرطان زا در محیط شهری که به مراتب خطرناک تر از بنزین تولیدی می باشد
لازم به توضیح است که تصفیه روغن باز یافت نیاز به تجهیزات گران قیمت داشته که قیمت بازیافت ان را چندین برابر روغن موتور پالایشگاهی می نماید و به همین منظور دول غربی برای تصفیه درست این فراورده به تولید کنندگان سوبسید داده وقیمت ان چند برابر روغن پالایشگاهی می گردد.
متمنی است جهت سلامت خود و فرزندانمان وجلوگیری از انواع سرطان در داخل کشورمان نسبت به اگاهی همو طنا نمان بذل عنایت فرماید.
آخرین اخبار