چامسکی: متأسفانه آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند نبوده است/ پیروزی جمهوریخواهان فاجعه‌بار خواهد بود

اندیشمند برجسته آمریکایی تأکید کرد علی رغم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، آمریکا در اجرای آن کارشکنی می‌کند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "نوآم چامسکی" –اندیشمند برجسته آمریکایی- در گفتگو با رونامه مصری "الاهرام" و در پاسخ به سوالی در خصوص حل قضیه فلسطین و برپایی صلح دائم میان این کشور و رژیم صهیونیستی گفت: "برای رسیدن به راه حل در خصوص قضیه فلسطین در آینده ای نزدیک، دو گزینه واقعی وجود دارد؛ اول تشکیل دو دولت براساس مرزهای تعیین شده از سوی طرف های بین المللی و دوم، ادامه سیاست های کنونی اسرائیل در سراسر سرزمین های اشغالی و اینکه مردم فلسطین را واگذاریم تا در زندان غزه و محله های غیرقابل  زندگی در کرانه باختری، جان خود را از دست بدهند.

وی افزود: البته احتمالات دیگری نیز وجود دارد که بهتر خواهد بود، ولی دستیابی به یک راه حل واقعی جز به صورت مرحله ای ممکن نخواهد بود و اولین مرحله آن تشکیل دو دولت است که در نظر من، امری غیر ممکن نیست. چنانچه آمریکا حمایت های خود از اقدامات غیرقانونی اسرائیل در سرزمین های اشغالی را متوقف کند، این امر ممکن خواهد شد.

این اندیشمند برجسته آمریکایی درباره آینده گروه تروریستی داعش نیز گفت: "داعش، یک تهدید بزرگ نه فقط برای عراق و سوریه، بلکه برای تمام جهان است. از بین بردن این تهدید امری ممکن است، ولی چنانچه مقابله با منابع موفقیت زا و حمایتی آن با جدیت انجام نشود، نابودی آن ممکن است نتیجه ای بدتر داشته باشد."

این اندیشمند آمریکایی در پاسخ به سوالی در رابطه با پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای گفت: "بی تردید اختلافاتی داخلی در خصوص توافق هسته ای وجود دارد؛ ولی انگونه که به نظر می رسد ایران تاکنون به طور کامل بر اجرای توافق پایبند بوده و متأسفانه نمی توانم با اطمینان بگویم که آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند بوده است. حزب جمهوری خواه، تمام تلاش خود را برای تضعیف توافق اختصاص داده است و احتمال می رود چنانچه این حزب ریاست اجرایی در کشور را عهده دار شود، به مشارکت آمریکا در این توافق پایان دهد که این امر چنانچه ایران و دیگر کشورها بر مواضع خود اصرار ورزند، به توافق پایان نمی دهد؛ بلکه به طور قطع تنش ها و تهدیدات را تشدید خواهد کرد.

چامسکی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی جهان، پیروزی کدام یک از احزاب آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری بهتر است تصریح کرد: "پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات، چنانچه نامزدها به سخنان کنونی خود پایبند باشند می تواند فاجعه بار باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
چه عجب یک اندیشمند معتدل دیدیم از اونها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
کلا همش شد فاجعه بار
آخرین اخبار