۱۲ درصد كودكان ايرانی دارای علائم آسم هستند

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران از شیوع 12 درصدی علائم آسم در کودکان ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان این که شعار امسال روز جهانی آسم «شما می‌توانید آسم خود را کنترل کنید» است، گفت: اگر بیمار و خانواده آنها در زمینه کنترل و پیشگیری از آسم به اندازه کافی آموزش ببینند، می‌توانند حتی به پزشک خود برای تشخیص و درمان سریع‌ تر کمک کنند.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با اشاره به  مصرف رو به رشد سیگار و قلیان و کاهش سن استفاده از آن بیان داشت: اجرای برنامه‌های توسعه‌ ای مخرب و ناپایدار کشورهای صنعتی و جهان سوم، شهرنشینی، مصرف زیاد الکل، دود سیگار و نوع رژیم غذایی مردم، از عوامل افزایش شیوع ابتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی است و مجموعه نظام سلامت باید با داشتن برنامه‌های علمی و جامع و مشارکت دستگاه‌های مختلف از پیشگیری اولیه بیماری جلوگیری کند. 

وی ضمن هشدار نسبت به اینکه افزایش شیوع آسم در کشورهای پیشرفته کنترل شده است اما در ایران شیب صعودی دارد، عنوان کرد: از سال 85 شیوع علائم آسم در کودکان از 10 درصد به 13.4 درصد رسیده که تغییرات آب و هوایی در این میان نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های تنفسی دارد. 

وی با اعلام اینکه ژنتیک نقش اصلی را در بیماری آسم دارد، افزود: بخشی از بیماری آسم، اپی ژنتیک که توارث تغییرات محیطی از جمله آلودگی ها، استرس، رژیم غذایی و ... است، با تغییر بر ساختار ژنتیکی به ارث می رسد.

 علائم آسم در35.4 درصد از کودکان تهرانی 
مهدی نجمی رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار کرد: هدف از شعار جهانی آسم این است که درمان مناسب برای آسم وجود دارد و با تشخیص صحیح، عده زیادی از بیماران می توانند از درمان های دارویی مناسب برخوردار شوند. 

وی با اعلام اینکه بیماری‌های شایع تنفسی آسم و انسداد مزمن ریه(COP) از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، بیان کرد: میزان شیوع آسم در کلان شهرها و شهرهای پرترافیک بالاتر است و 35.4 درصد از کودکان تهرانی علائم آسم را نشان می دهند. 

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با اعلام اینکه بیش از 335 میلیون نفر در جهان به آسم مبتلا هستند، گفت: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که بیشترین علت بستری کودکان، غیبت از مدرسه و ... را شامل می‌شود. 

نجمی با اشاره به اینکه هزینه‌های ناشی از بیماری آسم درمورد 1.5 تا 2 میلیون تومان به ازای هر بیمار در سال است، تصریح کرد: بخشی از این رقم بر عهده خانواده‌ها و برخی بر عهده نظام سلامت است که با توجه به شیوع تقریبی آسم در کشور هزینه های درمانی سرسام‌آور هستند.

وی با اعلام اینکه برای اولین بار در کشور در سال گذشته مطالعه گسترده‌ای در بین جمعیت بزرگسال و کودکان براساس الگوهای استاندارد بین‌المللی انجام شد، افزود: در جمعیت شهری و روستایی شروع تقریبی آسم براساس علائم در بزرگسالان در حدود 9 درصد و در کودکان 12 درصد تخمین زده می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت بیان کرد: معاینه پزشک پس از پرسش‌نامه به تشخیص بیماری آسم کمک می‌کند که انجام اسپیرومتری برای تشخیص قطعی نیاز است.

وی با بیان اینکه سرفه‌های مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس از علائم شایع آسم است، تصریح کرد: براساس ترکیبی از این علائم و انجام پرسش‌نامه شیوع آسم تخمین زده می‌شود که این پرسش‌نامه‌ها بر پایه استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است.

نجمی با اشاره به اینکه در حدود 3 سال پیش سند 5 ساله پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی تدوین شده، بیان کرد: این سند 4 استراتژی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن از نظر سازمان بهداشت جهانی و جینا، آموزش است و اگر مردم نسبت به ماهیت و عوامل خطر آگاه باشند و مرتب تحت کنترل قرار بگیرند به پیشگیری و درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه خودمراقبتی در این بیماری‌ها بسیار مهم است، گفت: بیماران باید سعی کنند با جدیت بیشتر به درمان بیماری خود بپردازند که باید سهم بیشتری از کنترل در برنامه ریزی های کلان اختصاص یابد. 

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درباره گروه‌های در معرض خطر آسم اظهار کرد: دانش‌آموزان، کارگران، پلیس راهنمایی و رانندگی، رانندگان حمل و نقل عمومی از افراد در معرض خطر هستند که با همکاری مربیان بهداشت و کارفرمایان، آموزش آنها را ادامه می‌دهیم.

وی درباره استراتژی دوم این سند گفت: نظام مراقبت بیماری و آگاهی از درمان در راستای پیمایش صورت گرفت تا وضعیت شیوع آسم در کشور را مورد بررسی قرار دهند که در کشورهای پیشرفته از افزایش شیوع آسم جلوگیری کردند. 

نجمی با بیان اینکه استانداردسازی خدمات، تشخیص و درمان بیماری آسم استراتژی سوم است، تصریح کرد: راهنمای بالینی پزشکان عمومی، خانواده و متخصصان را در سال گذشته بازنگری اساسی کردیم که براساس برنامه بین المللی به روز شد که تشخیص، درمان و مراقبت از بیماری را بهورزان و مراقبان سلامت در ابتدای مرحله انجام می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه آسم تست تشخیصی قطعی ندارد، اظهار کرد: اسپیرومتری نمی تواند به طور قطعی آسم را در در افراد تشخیص دهد، همچنین ژن، وراثت، محیط، معاینه و شرح حال در تشخیص بیماری آسم دخیل هستند. 

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت درباره چهارمین استراتژی سند پیشگیری و کنترل بیماری های مزمن تنفسی بیان داشت: پیشگیری و کنترل عوامل خطر مانند مصرف دخانیات، آلودگی هوا و استانداردسازی سوخت ها از این موارد هستند که در وزارت بهداشت تنها می توانیم هشدار دهیم و مسئولین را از تبعات خطر آگاهی دهیم. 

وی با اشاره به اینکه طرح کنترل بیماری های غیر واگیر به امضای شخص رئیس جمهور و هیئت دولت رسیده، گفت: کنترل عوامل خطر بیماری های غیرواگیر مانند مصرف فست فود و استعمال دخانیات از عوامل آسم و COP  است .


انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار