پیشگیری و درمان با طب ورزشی

کنترل خشم کودکان و نوجوانان با ورزش

انجام فعالیت های بدنی و ورزش به میزان قابل توجهی به ویژه در درازمدت می تواند از پرخاشگری کودکان و نوجوانان بكاهد.

 به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش و تربیت بدنی كه در بهداشت و سلامت جسم و روان، در نشاط و تفریح خاطر و در افزایش قابلیت های كاربردی عضلات و كاهش تحریك پذیری، هنگام انجام امور مختلف  موثر است، در ابعاد فرهنگی و اجتماعی  نیز فواید بارز و روشنی دارد، همچنین در آموزش های اخلاقی و اجتماعی موثر و كارسازاست. اما تمامی این تاثیرات و فواید ورزش برای کودکان  و نوجوانان دو چندان می شود.با توجه به اهمیت موضوع ابتدا به فواید جسمانی و روانی ورزش در سنین کودکی می پردازیم. 

فواید ورزش دوران کودکی و نوجوانی
فواید  ورزش و تمرینات ورزشی برای هر دو جنس در سنین مختلف ، مورد تأیید محققین است. به طور کلی ورزش و تحرک بر رشد عمومی بدن تأثیر می گذارد.

  رشد و تکامل دستگاه عصبی و دستگاههای حرکتی ( عضلات و استخوانها ) با یکدیگر در ارتباطند و هر چه ارتباط دستگاه عصبی با دستگاههای حرکتی بیشتر و گسترده تر شود، حرکات پیچیده شکل گرفته و هدفمند می شوند.علاوه بر این ورزش برای کودکان فواید بسیاری دارد که به آن پرداختیم.

رشد و نمو استخوان: ورزش، باعث تاثیراتی در رشد و نمو استخوانها می شود. فعالیت بدنی ، خطر ابتلا به پوکی استخوان را با افزایش غلظت مواد معدنی کاهش می دهد.

مراقبت از قلب و رگهای خونی: با انجام ورزش در سنین کودکی، میتوان از ابتلاء به بسیاری ازبیماریها( منجمله بیماریهای قلبی- عروقی) پیشگیری کرد. 

تقویت سیستم ایمنی بدن: ورزش‌های تفریحی باعث تقویت سیستم ایمنی و انواع فاکتورها و ایمنوکلوبین در کودکان می‌شود که در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها از آنها محافظت کند.
سلامت فکری و ذهنی:با توجه به آخرین شواهد، ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان وکودکان بسیارموثر است. فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجانات روحی است . و... هزاران تاثیر مثبت دیگر

افزایش قدرت عضلات و استحکام استخوان ها   
 کاهش درصد چربی بدن  
کاهش احتمال اضافه وزن
کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
کاهش فشارخون و سطح کلسترول
جلوگیری از بیش فعالی کودکان  
کاهش پرخاشگری در کودکان
افزایش اعتماد به نفس و دیگر جنبه های روانی مفید ورزش

خواب بهترو کافی
حال که مروری بر فواید کلی ورزش برای کودکان داشتیم،جا دارد که اهمیت نقش ورزش بر کاهش پرخاشگری را مورد بررسی قرار دهیم.البته ورزش کردن در تمامی سنین باعث کاهش پرخاشگری می شود،اما از آنجاییکه در سنین بزرگسالی ،افراد بر رفتار خود تسلط بیشتری دارند.کاهش پرخاشگری در کودکان ورزشکار چشمگیرتر است.

مفهوم پرخاشگری

در اکثر اوقات پرخاشگری  به رفتاری اطلاق می شود كه قصد آن صدمه رساندن (جسمانی یا زبانی) به فرد دیگر یا افراد است
.
اما در فرهنگ روانشناسی و از دیدگاه آن ،  تعریف پرخاشگری اینچنین است.
۱- حمله، عمل خصومت آمیز مستقیم در مقابل شخص یا شیء، ۲- بروز انگیزه، قدرت طلبی بر دیگران
 ۳- پاسخی كه در مقابل ناكامی از انسان سرمی زند.

علل پرخاشگری
عوامل موثر بر پرخاشگری به دو دسته فیزیولوژیكی و روانی- اجتماعی تقسیم بندی می شود.
علل فیزیولوژیك شامل این مباحث ساختاری از جمله  صدمات و آسیب های مغزی، اختلال غدد درون ریز و عوامل ژنتیكی است.

علل روانی- اجتماعی پرخاشگری نیز به ناكامی، یادگیری رفتارهای پرخاشگرانه از الگو، كمبود توجه و عاطفه، تربیت متناقض همراه با نظم شدید و تغییرات مكرری كه در نقش های والدین حاصل می شود و پرخاشگری به عنوان وسیله ای جهت تخلیه فشارهای روانی و... كه این عوامل نقش بسیار مهمی در ایجاد رفتار پرخاشگرانه نوجوانان ایفا می كند.

 تاثیر ورزش بر كاهش پرخاشگری كودكان و نوجوانان
كودكان و نوجوانان از طریق بازی و فعالیت های بدنی، اطلاعات لازم را برای زندگی اجتماعی به دست می آورند و برای پذیرفتن مسئولیت در جامعه آماده می شوند. بازی و ورزش، میدان تمرین،  مناسبی برای ارزش گذاری و جهت گیری رغبت ها، هیجان ها و عواطف و گرایش های فطری نوجوانان ایجاد می كند و مفاهیمی چون نوع دوستی و تعاون، ایثار، فداكاری و گذشت را به او می آموزد.

روانشناسان معتقدند کودکانی كه ورزش می كنند و اوقات فراغت خود را بیشتر با انجام فعالیت های بدنی می گذرانند از رشد عاطفی خوبی برخوردارند، فعالیت های ورزشی فرصت مناسبی را برای ابراز شادی، علاقه، عدم پرخاشگری و ایجاد حس خودباوری، اعتماد به نفس و كسب شایستگی های فردی موثر است.

به طور معمول نوجوانان ورزشكار بین هم سن و سالان خود محبوب تر هستند. شركت در فعالیت های ورزشی و تفریحی نوجوانان را از حالت خمودگی و افسردگی خارج ساخته و نشاط و سرزندگی و امید و انگیزه شركت در فعالیت های اجتماعی را در آنان فراهم می سازد و نیز در از بین بردن خلق و خوی پرخاشگری كه در نوجوانان بسیار شایع است و حداقل از تقلیل چشمگیر آن بسیار موثر و نقش بسزایی را ایفا می نماید.

فعالیت های بدنی و ورزش سبب فرو نشاندن پرخاشگری نهفته می شود كه در آن اشخاص پرخاشگر خود را به صورت رفتار منفی نشان می دهند. ورزش یكی از عوامل بسیار مهم و موثر در اخلاق و رفتار نوجوانان محسوب می شود، به طوری كه برخی از گزارش های والدین نوجوانان ورزشكار نشان می دهد كه حضور فرزندانشان در ورزش، در آرامش و مهار پرخاشگری موثر بوده است و برخی از تحقیقات انجام شده خاطرنشان می سازد كه تمرینات ورزشی در درازمدت به طور قطع موجب كاهش پرخاشگری در نوجوانان می شود.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار