هنرمندان عرصه مکتوب به واقع متضرر هستند

بسیاری از هنرمندان در کشورهای دیگر به وسیله قانون کپی‌رایت زندگی خود را تامین می‌کنند.

صابر قدیمی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه نبود قانون کپی‌رایت معضلی برای تمام هنرها از جمله شعر است، گفت: بسیاری از هنرمندان در کشورهای دیگر به وسیله قانون کپی‌رایت زندگی خود را تامین می‌کنند. به عنوان مثال، یک شرکت و گروه موسیقی از این طریق کسب درآمد می‌کنند. اما در هنر ما چنین قانونی وجود ندارد. نه تنها در بحث شعر از نظر درآمدی ضعیف هستیم، بلکه این مشکل به کل عرصه نشر سرایت کرده است.

وی افزود: طنزنویسان کشورهای دیگر اثر خود را در وبلاگ شخصی‌شان منتشر می‌کنند و اثر آن‌ها برای انتشار در یک نشریه، خریداری و منتشر می‌شود. این مسئله در کشور ما وجود ندارد. هنرمندان در زمینه نوشتاری به طور واقعی متضرر هستند و باید حرکت به سمتی که قانونی در این زمینه وجود داشته باشد، پیگیری شود. از طرفی لازم است تا در این زمینه فرهنگسازی لازم صورت بگیرد.

این شاعر با اشاره به جزئیات بیشتر در خصوص فرهنگسازی پیرامون قانون کپی‌رایت اظهار داشت: در زمینه قانون کپی‌رایت باید به گونه‌ای فرهنگسازی شود که مردم اصل اثر را تهیه کنند و در صورتی که به شعر کسی علاقه‌مند هستند، کتاب وی را خریداری کنند. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار