هافینگتن پست: کنار گذاشتن اعتیاد به نفت برای عربستان دشوار خواهد بود

هافینگتن پست در گزارشی قطع وابستگی شدید عربستان به درآمدهای نفتی را برای این کشور بسیار دشوار دانست.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در گزارشی به قلم "جسلین کوک" نوشت: عربستان برنامه‌ای 14 ساله برای تغییر سیاست‌های اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت ارائه داده است. تصمیم اخیر عربستان در حالی اتخاذ شد که بهای جهانی نفت همچنان روزهای رکود خود را پشت سر می‌گذارد و کارشناسان صندوق بین‌المللی پول نیز چشم‌انداز مبهمی درمورد آینده اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت ذ خاورمیانه ارائه داده‌اند.

آل سعود نام طرح جدید را "چشم‌انداز 2030" گذاشته و تلاش می‌کند درآمدهای غیرنفتی را از 43.6 میلیارد دلار در سال 2015 به 267 میلیارد دلار در سال 2030 برساند. البته این طرح جزئیات بسیار کمی از چگونگی رسیدن عربستان به این سطح از درآمد اشاره شده است.

این استراتژی جدید بر 3 پایه اصلی استوار است: تحرک اجتماعی، رونق اقتصادی و بلندپروازی ملی. قرار است شرکت ملی نفت عربستان –آرامکو- که بالغ بر 2.5 هزار میلیارد دلار ارزش دارد به یک مجتمع صنعتی جهانی تبدیل شود.

کارشناسان صندوق بین المللی پول در گزارش چشم‌انداز مالی خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال 2016 هشدار داده‌اند کشورهای صادرکننده نفت یک سال دیگر را نیز به کاهش سطح درآمدهای نفتی مواجه خواهند بود. این کشورها ناچار هستند برای جبران کسری بودجه پیش آمده، اصلاحاتی در منابع تولید درآمد اعمال کنند و با قطع وابستگی نفتی، امنیت مالی برای دولت بوجود آورند. قطع وابستگی نفتی می‌تواند برای عربستان یک چالش بزرگ باشد. یک چهارم تمام ذخایر نفت شناخته شده در جهان متعلق به عربستان است، این کشور بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار است. اما کاهش بهای جهانی نفت، موجب شد مازاد خالص صادرات عربستان از سال 2011، 51.8 درصد کاهش یافته است. 

شاهزاده محمدبن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، ضمن ارائه چشم‌انداز 2030 در یک برنامه تلویزیونی گفت: عربستان به نفت اعتیاد پیدا کرده است. این موضوع مهمی است زیرا نفت در سالهای گذشته ما را از توسعه دیگر صنایع داخلی بازداشته بود. نفت باید در حکم یک سرمایه بکار رود نه بیشتر و نه کمتر از آن.

باتوجه به درگیر بودن عربستان در چالش‌های منطقه‌ای مانند تجاوز نظامی در یمن، دخالت در جنگ‌های داخلی سوریه و عراق، ایجاد تنش با ایران و استمرار کاهش بهای جهانی نفت، دلایل مهمی هستند که برای قطع وابستگی آل سعود به نفت مشکل‌ساز خواهند شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار