صلاح‌الدین ربانی: هیچ انکشافی در راستای صلح افغانستان صورت نگرفته است

وزیر خارجه می گوید که پس از توقف مذاکرات صلح، هیچ انکشاف جدیدی در این روند صورت نگرفته است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه که در نشست عمومی امروز یک شنبه ۱۲ ثور مجلس سنا فراخوانده شده بود گفت: پس از توقف مذاکرات صلح، دیگر هیچ انکشاف جدیدی در این روند صورت نگرفته است و در صورت باز شدن دریچه جدید اعضای مجلس سنا و مردم افغانستان در جریان قرار خواهند گرفت.

روند گفتگوهای صلح بیشتر از یک ماه پیش، پس از امتناع طالبان برای شرکت در مذاکرات رو در رو با دولت افغانستان متوقف شد.

از سویی هم؛ وزیر خارجه می گوید که به تلاش دولت افغانستان و همکاری سازمان همکاری های اسلامی، نشست بزرگی با اشتراک علمای جهان اسلام در ظرف دو ماه آینده در یکی از کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

آقای ربانی تصریح کرد که نشست های مقدماتی برای فراهم سازی زمینه ای این نشست در حال انجام است و علمای جهان اسلام در این نشست ادامه جنگ را در افغانستان مردود و نا روا اعلام خواهند کرد.

توقف صدور وزیرا و توقف فعالیت های شرکت های سیاحتی حج عمره از سوی عربستان، مشکلات وعدم صدور ویزا از سوی کشور امارات متحده عربی و هند نیز از سولاتی بود که از سوی سناتوران مطرح شد.

وزیر خارجه در مورد صدور ویزا برای انجام حج عمره گفت که کشور عربستان نسبت عدم برگشت برخی از متقاضان ویزای حج عمره، این روند را محدود ساخته و برای متقاضیانی که کمتراز ۴۰ سال عمر داشته باشند ویزا صادر نمی کند.

آقای ربانی همچنین افزود: یک کمیسیون برای حل مشکلات مهاجران افغان در امارات و عربستان ایجاد شده که اولین نشست خود را جهت حل مشکلات مهاجران در هفته جاری برگزار خواهد کرد.

به گفته وی؛ کشور هندوستان نیز به دلیل استفاده اتباع غیر افغانی از پاسپورت های افغانی و موجودیت نگرانی های امنیتی، ویزایش را به شهروندان کشور محدود کرده است.

در همین حال؛ برخی اعضای شورای ملی نگرانی کشورهای عربی و هندوستان را در زمینه استفاده شهروندان غیر افغانی از پاسپورت های افغانی موجه می دانند.

غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت: " عدم توزیع تذکره های برقی که یک سند با اعتبار بین المللی است و فساد در ادارات دولتی به منظور دست یابی به تذکره های کنونی که از روی آن پاسپورت توزیع می گردد؛ سبب بروز چنین مشکل برای شهروندان افغانستان شده است".

گل محمد رسولی عضو مجلس سنا نیز در این خصوص به خبرگزاری جمهور گفت: " کشورهای مانند هند به دلیل اینکه از پاسپورتهای افغانی اتباع غیر افغانی سوءاستفاده امنیتی نکنند، چنین نگرانی های را خلق کرده و سبب محدود صدور ویزا شده است".

به گفته این اعضای شورای ملی، ریاست پاسپورت و ادارات ذیربط باید در زمینه صدور پاسپورت به اتباع دقت لازم را به خرج دهند تا زمینه سوءاستفاده ها گرفته شود و این نهادها باید در زمینه پاسخگو باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار