توانایی های کودک خود را بشناسید

شناخت ویژگی و توانایی های مختلف کودک و رشد آن به وسیله والدین باعث افزایش اعتماد به نفس فرزندان می شود.

شیوا وکیلی روان شناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: همه والدین خواهان این هستند که فرزندانی با اعتماد به نفس بالا داشته باشند که یکی از شرایط آن اعتقاد به توانایی های فرزندشان است چرا که اگر او را پیوسته نیازمند کمک از سوی خود بدانند، درواقع توانایی کودک را نادیده گرفته اند و این باعث افزایش شک و تردید نسبت به استعدادها و ترس از شکست در کارها می شود. 

وی در ادامه گفت: برخی از والدین بر این باورند فرزندی حرف شنو است که خواسته ها و انتظارات والدین را اجرا کند، در صورتی که کودک باید بیاموزد که مهم تلاش برای رسیدن به هدف و انجام کارها به بهترین شکل ممکن است، خواه انتظار والدین باشد یا شخصی دیگر. و کمک پدر و مادر در این راه بسیار اهمیت دارد. 

وکیلی گفت: توقعات بیش از ظرفیت و توان کودک توسط والدین کار درستی نیست و والدین باید میان توانایی کودک با افراد بزرگسال تفاوت قائل شوند و براساس شرایط روحی و جسمی فرزندشان از او توقع داشته باشند. 

این روان شناس در پایان گفت: هرگز کودک خود را با همسالانش مقایسه نکنید و توانایی و موفقیت های آن ها را به رخ او نکشید زیرا استعدادهای افراد با یکدیگر متفاوت است و این مقایسه کردن باعث تخریب اعتماد به نفس در کودکان می شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار