مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

لاک‌پشتهای منقارعقابی برای تخم‌گذاری در جزیره خارگ لانه‌گزینی کردند

دلشب گفت: لاک‌پشت منقارعقابی از گونه‌های نادر و در حال انقراض است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین دلشب مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در بررسی وضعیت زیست لاک‌پشت‌های منقار عقابی در سواحل خارگ با بیان اینکه این نوع لاک‌پشت نادر و در حال انقراض است از تلف شدن یک لاک‌پشت در خارگ خبرداد و  اظهار داشت: ماموران اداره حفاظت محیط زیست خارگ در حین گشت و کنترل و پایش  ساحل در خارگ متوجه لاشه یک قطعه لاک پشت منقارعقابی شدند که این لاک‌پشت در اثر گرفتار شدن در تور صیادان دچار خفگی شده و  لاشه آن توسط جریانات آب دریا به ساحل خارگ آمده است.

وی با بیان اینکه لاک‌پشت منقار عقابی گونه‌ در معرض خطر انقراض  دانست و گفت: این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای از اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب در آمده و از همین رو به  لاک‌پشت منقار عقابی  یا  منقار کوتاه  موسوم گشته ‌است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر طول لاک‌پشت منقار عقابی را بیش از یک متر دانست و با بیان اینکه وزن میانگین آن حدود 80 کیلوگرم است عنوان کرد: این لاک‌پشت به طور گسترده‌ای برای استفاده از گوشت آن در کشورهایی چون چین و ژاپن صید می‌شود، استفاده از لاک آن برای ساخت وسایل تزئینی سابقه طولانی دارد و در برخی مناطق از جمله ایران هم تخم‌های این خزنده را از شن بیرون کشیده و مصرف می‌کنند.

دلشب با اشاره به اینکه خرید و فروش لاک‌پشت و محصولات آن ممنوع است گفت: در کشورهای عضو معاهده تجارت بین المللی گونه‌های در معرض خطر،  شکار و خرید و فروش این لاک‌پشت و محصولات به دست آمده از آن ممنوع است .

وی با تاکید بر حفاظت از لاک‌پشت منقار عقابی تصریح کرد: این گونه از لاک پشت‌ها به دلایل مختلف از قبیل آلودگی‌های محیط زیست، پیشرفت ساخت و ساز در مناطق ساحلی، گرفتار شدن در تورهای صیادان و بیماری‌های مختلف در خطر انقراض هستند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه برخی مناطق ساحلی این استان محل زیست و لانه‌گزینی لاک‌پشت منقار عقابی است بیان کرد: پارک ملی دریایی دیر – نخیلو، نایبند، خارگ و خارگو محل زیست و لانه‌گزینی برای تخم‌گذاری لاک‌پشت منقار عقابی است.

دلشب با بیان اینکه هر لاک‌پشت در هنگام تخم‌گذاری بیش از 120 تخم می‌گذارد گفت: بیشترین حضور لاک پشت عقابی برای تغذیه یا تخم‌گذاری در سواحل شنی و ماسه‌ای در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد است .

وی افزود: لاک پشت‌ها همواره براساس غریزه و عادت برای تخم‌گذاری به همان نقطه‌ای که از تخم خارج شده‌اند، باز می‌گردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر پرهیز از خرید و فروش این نوع لاک‌پشتان و محصولات آنها افزود: برای حمایت از لاک‌پشتان دریایی، محصولاتی که از این‌گونه‌های در خطر به دست می‌آیند را خریداری نکنید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار