گام به گام با تحولات نمایشگاه کتاب/ پس‌لرزه‌های شهر آفتاب

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به روزهای برگزاری خود نزدیک می‌شود که پس‌لرزه‌های انتقال آن به شهر آفتاب دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهر آفتاب به عنوان مکان قطعی برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شناخته شده. اگرچه معضل بی‌خانمانی این نمایشگاه تا اندازه زیادی رفع شده اما این اتفاق پس لرزه‌هایی دارد که به نظر نمی‌رسد تبعات خوبی را در پی داشته باشد.

همه چیز از آنجا شروع شد که پس از سال‌ها خانه به دوشی نمایشگاه کتاب، «شهر آفتاب» به عنوان محل قطعی برگزاری این نمایشگاه معرفی شد و پس از اخذ این تصمیم قرار بر آن شد که مسئولان شهرداری، تمام توان خود را برای رفع مشکل این مجموعه فرهنگی به کار بگیرند. البته پس‌لرزه‌های این انتخاب تاریخ ساز پیش از این‌ها خود را نشان داده بود، درست همان زمانی که مجموعه «باغ کتاب» که در چند سال اخیر به عنوان قوی‌ترین گزینه احتمالی برای استقرار دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شده بود، یکباره تغییر کاربری داد و حکم یک فروشگاه دائمی کتاب را پیدا کرد.

کمی که جلوتر بیاییم متوجه می‌شویم که پس لرزه اولیه که همان تغییر کاربری باغ کتاب بود، در مقابل پس لرزه های دیگر تغییر مکان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اهمیت چندانی ندارد. به عنوان مثال دقیقا پس از اعلام نام «شهر آفتاب» به عنوان محل قطعی برگزاری نمایشگاه کتاب، برخی از ناشران و نهادهای مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی به شیوه‌های مختلف نارضایتی خود را نسبت به اخذ چنین تصمیمی اعلام کردند اما از آنجایی که این تصمیم یک تصمیم ملی به حساب آمده و به قول برخی از مسئولان جرقه آغازین انتقال همه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به شهر آفتاب است، صدای معترضان به جایی که باید می‌رسید نرسید. اما بازتاب‌های آن در اظهارنظرهای نه چندان محکم و استوار مسئولان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیده شد. به گونه‌ای که آنها هم تا آخرین روزهای تحویل مجموعه «شهر آفتاب» به نمایشگاه کتاب به شرط این مکان را برای برگزاری بزرگترین نمایشگاه فرهنگی کشور مناسب می‌دانستند و می‌گفتند که اگر سازمان شهرداری به قول‌هایش عمل کند، نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب منتقل می‌شود. البته این اما و اگرها زمانی که مدیران مصلای امام خمینی (ره) از برگزاری مسابقات قرآن در این مجموعه خبر دادند و اعلام کردند که زمان برگزاری این مسابقات با زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان است، رنگ باختند.

 در این میان باید گفت که مصلای امام خمینی (ره) بعدها برای برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام آمادگی کرد و مسئولان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر را نشانه حسن نیت مسئولان این مجموعه دانستند و گفتند مصلای امام خمینی (ره) در ده سال اخیر به بزرگترین نمایشگاه فرهنگی کشور تحمیل شده بود و دیگر این مجموعه به عنوان گزینه‌ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب مطرح نیست.

آخرین پس‌لرزه‌های نمایشگاه کتاب هم زمانی دیده شد که کمتر از 1 روز مانده به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران متوجه شدیم که خانه کتاب که در سال‌های اخیر مجری سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب بوده، در راستای سیاست واسپاری بخش های مختلف نمایشگاه به بخش خصوصی، جای خود را به اتحادیه ناشران و کتابفروشان داده و حضورش در نمایشگاه کتاب را به فروشگاهی بیست متری در بخش عمومی و فضای 50 متری در سالن ملل محدود کرده است.

این نهاد مرتبط با کتاب و کتابخوانی در جایگاه نمایشگاهی محدودی که به خود اختصاص داده است، به معرفی خدمات و دستاوردهای خود می‌پردازد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های غرفه و استقرار ده روزه غرفه‌داران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمی‌رود. خاطرنشان می‌شود این نهاد هزینه صرفه جویی شده خود را به خرید کتاب اختصاص خواهد داد.


گزارش از: نسرین خدایاری

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.