ایران جاذبه دارد، جا ندارد + فیلم

تقاضا برای ورود به کشور بسیار زیاد است و مسئولان گردشگری کشور آمادگی حضور این حجم از مسافران در ایران را ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از برجام و مساعد شدن شرایط تبلیغاتی در رسانه‌های کشورهای غربی و شناساندن کشور ما به عنوان یکی از مقاصد بی‌نظیر گردشگری، موجی از درخواست‌ها توسط توریست‌های خارجی برای ورود به ایران ارسال شده است.

بیشترین حجم گردشگران خارجی مایل به حضور در استان‌های فارس، اصفهان و یزد هستند. سه شهری که گلوگاه قیف گردشگری بین‌المللی ایران به حساب می‌آیند.

کشور ما تا کنون به رزرواسیون بین‌المللی متصل نشده است. سیستمی جهانی که امکان شناسایی و رزرو اقامتگاه‌ها و هتل‌ها و آشنایی با مناطق گردشگری کشور را از خارج از مرزها برای توریست‌ها فراهم می‌کند.

با این حال تقاضا برای ورود به کشور بسیار زیاد است و مسئولان گردشگری کشور آمادگی حضور این حجم از مسافران در ایران را ندارند. به همین دلیل حجم انبوهی از گردشگران خارجی پشت دروازه‌های ورودی کشور مشتاقانه منتظرند تا راهی برای حضور در ایران پیدا کنند.

اشتیاقی که به مرور و با انتظارهای طولانی کمتر شده و راه را برای رفتن به کشورهای همسایه که شرایط آماده‌تری دارند، هموار می‌کند.

مهمترین دلیل آماده نبودن شرایط پذیرش گردشگر خارجی در ایران، کمبود اقامتگاه و هتل مناسب است. تنها در یکی از شهرهای کشور همسایه ما بیش از دو هزار هتل وجود دارد، این در حالی است که این رقم در کل کشور ما به حدود هزار و صد هتل یک تا پنج ستاره می‌رسد.

کمبود هتل لوکس و اقامتگاه‌های مناسب برای حضور گردشگران خارجی در کشور ما باعث شده تا مسئولان گردشگری کشور از ورود بیش از اندازه ظرفیت تخت‌های هتل‌ها به کشور جلوگیری کنند. از طرفی سه شهر بزرگ اصفهان، شیراز و یزد بیشترین تعداد گردشگر را دارند و درصورت پر شدن هتل‌های این شهرها تقریبا بیشتر هتل های کشور پر شده‌اند.

علاوه بر این در سایر شهرهای کشور از جمله تهران، هتلداران پذیرای مسافران خارجی کمتری هستند، به طوری که بیشتر هتل‌های کشور در بیشتر فصول سال خالی است.

کمبود بودجه، نبود هتل به میزان کافی، تبلیغات نا کافی برای شناساندن سایر جاذبه‌های گردشگری ایران باعث شده تا بیشترین تراکم مسافران خارجی در سه شهر کشور متمرکز باشد و علاوه بر اینکه هتلداران از این اوضاع ناراضی‌اند، بهترین شرایط برای جذب توریست خارجی هم از دست می‌رود.

سال گذشته حدود پنج میلیون گردشگر خارجی عمدتا از کشورهای عربی و همسایه وارد ایران شده‌اند که بیشتر آن‌ها به شهرهای مذهبی مشهد و قم سفر کرده‌اند. از این تعداد حدود یک پنجم مسافران از میان کشورهای اروپایی و آسیایی و سایر کشورها بوده‌اند که عمدتا در شهرهای اصفهان و شیراز به گردشگری پرداخته‌اند.

یکی از علت‌های شناخته شدن شهرهای شیراز و اصفهان و یزد، وجود آثار نفیس و ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است.

بدیهی است که ثبت تخت جمشید در فهرست آثار جهانی یونسکو می‌تواند در جذب توریست به شیراز و دیدن دیگر مکان‌های تاریخی و تفریحی آن موثر باشد، چراکه بسیاری از رسانه‌های مجازی و تلویزیونی کشورهای مختلف دنیا آثار ثبت شده در جهان را تبلیغ می‌کنند.

شهر اصفهان هم به عنوان میراث‌دار آثار ملموس و ناملموس تاریخی فاخر، بسیار مورد توجه توریست‌های خارجی قرار گرفته و مستندسازان مختلف از کشورهای گوناگون به تهیه برنامه‌های تلویزیونی از این شهر تاریخی پرداخته‌اند. این موضوع درباره شهر یزد هم صدق می‌کند و تا کنون باعث شناساندن این شهر در بین مردم جهان شده است.

اما کمتر برنامه‌سازی از شهرهای زیبا و توریستی استان های همدان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان، یاسوج و غیره و غیره مستند تولید کرده و یا اصلا تولید نکرده است و این تنها جای خالی تبلیغات است که بسیار محسوس به نظر می رسد، کمبود امکانات اقامتی به جای خود.



گزارش از : پوریا سلیمان‌زاده

برای مشاهده اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار