پیشگیری و درمان با طب ورزشی

کاهش تنش های روانی با ورزش

روانشناسان دریافته‌اند انجام دادن حرکات ورزشی به میزان قابل ملاحظه ای در کاهش تنش های روانی موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، گاهی لازم است تا در برخورد با مشکلات و نگرانی ها به جای جنگیدن ،خود را با آن سازگار سازید،این مهم با انجام دان تمرینات ورزشی به صورت منظم ممکن می شود.چراکه همه می دانیم ورزش نه تنها برسلامت جسم ،بلکه برای سلامت روان بسیار مفید است.

دکتر مجید چهارده چریک مسئول کمیته روانشناسی ورزشی هیأت پزشکی ورزشی استان فارس در خصوص اهمیت ورزش برکاهش تنش های روانی گفت: سعی کنید در هر فرصتی به انجام فعالیتهای ورزشی بپردازید زیرا ورزش می تواند تنشهای روانی را کاهش داده و اخمها را به لبخند تبدیل نماید . در واقع ورزش سبب تقویت خلق مثبت شود.

یهترین کار این است که با رعایت و بهره مندی از برنامه ی تغذیه و ورزش مناسب به همراه استراحت کامل مراقب سلامت جسم و روان خود باشید.

وی افزود: در نهایت اگر توانائی لازم برای تحمل درد و رنج را داشته باشید و در موقع لزوم نیز با شهامت و بردباری با موانع و مشکلات  برخورد نمایید و در عین توجه به اهداف شخصی  به زندگی و رفاه دیگران نیزعلاقمند باشید و در این زمینه فعال و کوشا باشید، شما از سلامت روان برخوردار خواهید شد. ورزش و اهمیت آن چیزی است که بر کمتر کسی پوشیده مانده است. بشر همواره به سلامتی و جاودانگی می‏اندیشید؛ لذا از همان نخستین دوره‏های تاریخ حیات، سعی بر آن داشته  تا تن و روان خود را آزموده و ورزیده کند و راهی برای جاویدان ساختن خویش بیابد!

وی بیان داشت:همانطور که تمرینات ورزشی می توانند سلامت جسمی شما را تأمین کند، اتخاذ برخی حالات روحی مناسب و و تصمیمات شایسته ( تغییر برخی عادت ها و... )نیز می توانند سلامت روحی شما را فراهم نماید.ورزش علاوه بر ایجاد نشاط وشادابی در روحیه شما می تواند باعث بهبود وضعیت سلامتی و قدرت جسمانی شما شود، بنابراین فرصت حضور اجتماعی مؤثرتری را برایتان فذاهم می آورد.

فعالیتهای زیادی وجود دارند که به تنهائی و یا همراه دوستان و خانواده خود می توانید آنها را انجام دهید . یک شخص ورزشکار واقعی  با تنبلی و کسالت بیگانه است و علاوه بر داشتن هیکلی متناسب و خوش فرم از روحیه‌ ای بالا و شاداب  برخوردار است و این موفقیت، ارتباطات وی را در زندگی روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع یا محیط کار تضمین می ‌کند.  کارفرمایان  معمولا در استخدام افراد، این معیارهای مهم را در نظر خواهند گرفت. بنابراین یک شخص سالم و تندرست، از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کم تحرک برخوردار خواهد بود.

 امروزه بسیاری از متخصصان، ورزش را به عنوان بخشی از برنامه درمان خود برای بسیاری از مشکلات روان تنی ، بیماریهای جسمی و اختلالاتی همچون افسردگی به بیماران توصیه می‌کنند. البته یک ورزش خاص برای عموم افرادی که دارای اختلالات روانی از  یا مبتلایان به افسردگی هستند  تجویز نمی‌شود، بلکه افراد باید نوع ساده ، کم فشار و در دسترس از فعالیت بدنی و  ورزش که برایشان لذت بخش و جالب توجه باشد را تدریجا آغاز کنند. همچنین باید در نظر گرفت که انواع مختلف فعالیت  در اشخاص با توانایی ،تجربه و عادات و شرایط مختلف ، تاثیر متفاوتی دارد. مسلما برای برخی پیاده روی، دو مفیدتر از شنا  است و برای برخی دیگر شرایط برعکس است.
ورزش، داروی ضد افسردگی!

دکتر چهارده چریک تاکید کرد: روانشناسان دریافته‌اند انجام حرکت ورزشی می‌تواند در کنار دارو و روان درمانی ،  راه مناسبی در  درمان افسردگی به شمار آید.

 ورزش هم در مدت کوتاه و هم در طولانی مدت یک داروی ضدافسردگی مفید است. گرچه ورزش باعث کاهش افسردگی در میان همه جمعیت‌های مورد مطالعه شده، اما  بیشترین تاثیر را در افرادی داشته که از فعالیت بدنی  منطم و گاها بیشتری نسبت به سایرین  برخوردارند. ورزش در همه طبقات سنی به میزان قابل ملاحظه‌ای از افسردگی می‌کاهدو این اثر همراه با افزایش سن آشکارتر می شود.

مسئول کمیته روانشناسی ورزشی در خصوص دیگر تأثیرات ورزش بر افسردگی بیان داشت: ورزش برای هر دو جنس زن و مرد سودمند است . هرچند فعالیتهایی چون پیاده‌روی و دویدن آرام بیش از سایر انواع حرکات ورزشی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند اما همه انواع فعالیتهای بدنی و ورزشی (شامل هوازی و بی‌هوازی )در کاهش افسردگی موثرند. در واقع هر چه مدت برنامه ورزشی و تعداد جلسات آن بیشتر باشد (متناسب با توانایی جسمی و فیزیولوژیک افراد)، تاثیر آن در کاهش افسردگی بیشتر است. شاید بتوان گفت همراه ساختن روان درمانی و ورزش روش  شایسته ای در درمان افسردگی است.

به هر حال آنچه که بیش از خواص یاد شده در بالا اهمیت دارد اینست که ورزش فرصت بسیار مناسبی  برای افزایش تماس با دیگران است که به ویژه برای کسانی که در اثر افسردگی منزوی شده‌اند سودمند است. در واقع  افراد باید ازهمان ابتدای دوره ی انجام فعالیتهای  بدنی و ورزشی ، به هر گونه تغییر در خلق و خوی‌شان دقت کنند تا متوجه شوند کدام فعالیتها( ورزشها) را بیشتر پسندیده  و در چه حدی با کسب آرامش و لذی از انجامشان به آنان در کاهش افسردگی کمک می‌کند.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار