ایلام؛

ژاپنی ها در توسعه جنگل های ايلام مشاركت می كنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ايلام گفت: آژانس همكاری های بين المللی كشور ژاپن در زمينه توسعه جنگل های بلوط اين استان مشاركت می كند.

ژاپنی ها در توسعه جنگل های ايلام مشاركت می كنند
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛  حشمت اله عسگري در ديدار نماينده آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن گفت : اين آژانس در قالب تيم هاي كارشناسي مجرب و با تجربه، انسجام سازماني بين ادارات دولتي و همچنين مشاركت هاي مردمي، جنگل هاي ايلام را توسعه مي دهد.

وي افزود: با توجه به سرمايه گذاري دولت ژاپن در كشورهاي درحال توسعه، حوزه منابع طبيعي مي تواند از اهميت بسياري براي اين آژانس برخوردار باشد.

عسگري با بيان اينكه جنگل ها متعلق به همگان است، تاكيد كرد: اگرچه ممكن است فرصت هاي جنگل ها متعلق به ساكنين آن منطقه باشد اما به طور يقين تهديدهاي آن متوجه ديگر مناطق هم مي شود.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري ايلام تجربه مديريت جنگل ها بدون مشاركت مردم را ناموفق دانست و افزود: به طور قطع با تجربياتي كه از گذشته كسب كرده ايم مي توانيم در آينده موفق باشيم.

عسگري تاكيد كرد: اگر چه ممكن است ورود مردم به مقوله توسعه و مديريت اصولي جنگل ها به زمان نياز داشته باشد اما در نهايت بايد زمينه مشاركت آنها در مديريت جنگل ها فراهم شود.

وي يادآور شد: غالب جنگل هاي ايلام را درختان بلوط تشكيل مي دهد و در اجراي اين طرح بايد حساسيت مردم منطقه مورد توجه قرار گيرد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار ايلام ارتباط با مردم روستاها را داراي اهميت فراواني دانست و گفت: تعاوني هاي روستايي كه در گذشته شكل گرفته اند مي توانند در اجراي اين طرح مورد توجه قرار گيرند.

عسگري ابراز اميدواري كرد: با كمك دولت و نهادهاي بيين المللي شاهد گسترش جنگل هاي زاگرس و رونق مردم منطقه باشيم.

نماينده آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) در ايران نيز در اين ديدار گفت: جايكا فعاليت خود را در ايران از سال1957 با دعوت كارمندان دولت و كارشناسان رشته هاي گوناگون به ژاپن براي گذراندن دوره هاي آموزشي آغاز كرد و اين رويه تاكنون ادامه دارد.

بيسا ميتي افزود: فعاليت هاي اين سازمان با توجه به برنامه ملي توسعه ايران و با تمركز بر محورهاي گسترش صنايع داخلي، كاهش اختلاف سطح زندگي ميان جوامع شهري و روستايي، مديريت منابع آب، حفاظت از محيط زيست و مديريت بحران ادامه دارد.

بودجه آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن تماماً توسط ماليات مردم ژاپن تامين و اداره مي شود.

كشور ژاپن، همكاري هاي بين المللي خود را از طريق آموزش افراد در زمينه هاي آموزش و پرورش، مراقبت هاي پزشكي، بيمه، منابع آب، پيشگيري از فاجعه، حمل و نقل، ترافيك، اقتصاد، كشاورزي، صنعت آب، جرم و جنايت و اقدامات فقرزدايي در سراسر دنيا انجام مي دهد.

اين آژانس از سال 1386 تاكنون در نقاط مختلف كشور از جمله چهارمحال و بختياري در حوزه هاي متعدد به فعاليت مشغول است و يكي از زمينه هاي فعاليت اين آژانس، بيابان زدايي و توسعه جنگل هاست.

بيشتر همكاري هاي اين آژانس به صورت همكاري هاي فني تعريف شده است كه همكاري هاي بين المللي به صورت پرداخت وام و يا ارائه همكاري در حوزه هاي فني انجام مي شود.

استان ايلام با دو ميليون هكتار مساحت بيش از يك ميليون و 800 هزار هكتار جنگل و مرتع دارد كه در سال هاي گذشته بدليل خشكسالي هاي پي در پي و بروز پديده گرد و غبار در معرض خطر قرار گرفته است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: ایلام ، ژاپن ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.