راز خراش های مرموز دریای خزر فاش شد

تصاویر ماهوارهای از بستر شمال دریای خزر ، چهرهای خراشخورده و پرخط و خش را از این دریا به نمایش گذاشته،گویی کسی بستر دریا را با سیم ظرفشویی خراش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از لایوساینس، مشاهده این خطوط و خراشها بر بستر دریای خزر پرسشهای زیادی را مطرح كرد اما در نهایت دانشمندان ناسا پاسخ این پرسشها را اعلام كردند؛ خراشهای مرموز دراثر جریان یخهای بستر دریا ایجاد شدهاند.

دانشمندان در مركز پروازهای فضایی گودارد ناسا پس از آنكه این تصویر توسط ماهواره لندست 8 متعلق به رصدخانه زمین به ثبت رسید متوجه خراشهای عجیب و مرموزی شدند، از این رو تصویر را روی توییتر قرار دادند و از مخاطبان علت وقوع این رویداد را جویا شدند.

اكنون پاسخ آشكار شدهاست، استانیسلاف اوگورودوف دانشمند زمینشناس در دانشگاه لومونوسوف مسكو به رصدخانه زمین پاسخ داد که این پدیده كاملا طبیعی است و بدون شك بیشتر این خطوط به واسطه پدیدهای به نام شیارزنی یخی (ایجاد شیار روی بستر دریا توسط تكههای یخی) ایجاد شدهاند.

به گفته وی عمق آب در این بخش از دریا تنها سه متر است و ضخامت لایههای یخی كه در این بخش تشكیل میشوند تنها نیممتر است. اما جریانهای بادی و آبی این یخ را به شكل تپههای كوچكی روهم تلنبار میكنند به شكلی كه پایینترین نقطه این تپه به بستر دریا میرسد. زمانی كه باد یا آب این تودههای یخی را به اطراف حركت میدهند، بخشهای برجسته روی بستر دریا شیارهایی را ایجاد كرده و الگویی پرخراش را از خود به جا میگذارند.

اگرچه انسانها نیز میتوانند به واسطه حركت دادن قایقهای ماهیگیری خود در دریا بستر خزهای را به واسطه تورهای ماهیگیری خراش بدهند، اما به نظر میآید اصلیترین عامل چهره پرخراش شمال خزر تودههای یخی باشند. با مقایسه تصاویری كه در ماه ژانویه از این منطقه به ثبت رسیدهاست با تصویر جدیدی كه در ماه آوریل ثبت شده میتوان تودههای ضخیم یخی را در انتهای رده های خراش مانند مشاهده كرد.

در این تصاویر همچنان میتوان تكههای سبز تیرهای را مشاهده كرد كه ظاهرا خزه یا جلبك هستند.

دریای خزر بزرگترین دریای درون خشكی در جهان است كه بخشی از آن در ایران و بخشی دیگر از آن در روسیه، تركمنستان، قزاقستان و آذربایجان قرار گرفتهاست. این دریا هیچ اتصالی به اقیانوس ندارد و سطح آب آن پایینتر از سطح آب دریاها است.







انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار