صالحی: سوریه استحقاق استقلال و تصمیم گیری درباره خود را دارد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جمهوری چک گفت سوریه استحقاق استقلال و تصمیم گیری درباره خود را دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، صالحی در کنفرانس خبری مشترک با لوبومیر زائورالک وزیر خارجه جمهوری چک در پراگ گفت: اگر ما سوریه را رها کنیم، زمانی که من می گویم ما، تاکید من بر روی این است که منظورم این عوامل خارجی و برخی از کشورهایی است که نامشان را بردم، اگر آنها سوریه را رها کنند آنگاه این کشور  می تواند مشکلات خود را خود در داخل حل و فصل کند اما آنچه که مایه تاسف است، دخالت خارجی است. سوریه استحقاق استقلال و تصمیم گیری درباره  خود را دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود بحران سوریه پایان خواهد یافت و هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه دولت سوریه و مخالفان واقعی سوریه به تفاهم برسند و دولت ملی تشکیل و قانون اساسی این کشور تنظیم شود.

صالحی با اشاره به مذاکرات با مقامات جمهوری چک درباره همکاری های دوجانبه افزود: ما تصمیم گرفته ایم که کار بر روی چندین پروژه را با حرکت به جلو آغاز کنیم و با گذشت زمان در جهت گسترش همکاری های بیشتر و بیشتر در رابطه با فن آوری هسته ای حرکت کنیم.

روز گذشته همچنین نخست وزیر جمهوری چک در دیدار با رییس سازمان انرژی اتمی ایران با استقبال از توافق هسته ای کشورمان با گروه 1+5 بر اهمیت این توافق برای منطقه تاکید کرد.

بوهوسلاو سوبوتکا نخست وزیر چک با تاکید بر تقویت رایزنی ها و لزوم ارتقا سطح مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور گفت که در بخش های مختلف انرژی ؛ معدن ؛ حمل ونقل و بازرگانی زمینه های خوب همکاری وجود دارد و دو کشور می توانند در این زمینه ها همکاری های جدیدی داشته باشیم.

وی افزود که جمهوری چک با توجه به شروع اجرای برجام آمادگی دارد در خصوص همکاری های هسته ای از جمله ایمنی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.

نخست وزیر چک با اعلام اینکه کشورش خود را بخشی از مبارزه با داعش می داند تصریح کرد: که از نزدیک با تحولات سوریه اشنا بوده و جمهوری چک تماس خود را با دولت سوریه حفظ کرده است.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با اشاره به فضای پس از برجام گفت که پس از توافق هسته ای؛اجرای برجام وارد مرحله جدیدی شده است وما می توانیم روابط خود را در همه زمینه ها گسترش دهیم.

وی افزود: توافق هسته ای نشان داد که تنها راه حل مسایل ، مذاکره و گفتگو براساس حسن نیت طرفین است که به نتیجه برد - برد می انجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار