رقابت کری و کلینتون بر سر مذاکرات پشت‌پرده با ایران

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقش پشت پرده «هیلاری کلینتون» و «جان کری» در مذاکرات محرمانه با مقامات ایرانی اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد، 18 ماه طول کشید که کلینتون از پیشنهاد سلطان قابوس حمایت کرد و تیمی از دیپلمات‌ها را به عمان فرستاد تا با مقامات ایرانی دیدار کنند.

این گزارش ادامه داد، کلینتون تنها مقام برجسته آمریکایی نبود که در آن روزها سفرهای مخفیانه‌ای را به عمان صورت داد. سناتور «جان کری» وزیر خارجه کنونی آمریکا و رئیس وقت کمیته روابط خارجی سنا، نیز نشست‌هایی را با سلطان قابوس و فرستاده مورد اعتماد وی که تاجری به نام «سالم بن ناصر اسماعیلی» بود، برگزار کرد.

طبق این گزارش، کری متقاعد شد که عمان می‌تواند حمایت ایران را جلب کند و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و کلینتون را ترغیب کرد که یک کانال محرمانه باز کنند.

کری در این باره به نیویورک تایمز گفته است: «هیلاری و اطرافیان وی مردد بودند.»

به گفته او، از طرف دیگر اوباما به شدت مشتاق چشم‌انداز کانال عمان بود و دو بار با سلطان قابوس تماس تلفنی برقرار کرده و با او در این رابطه صحبت کرده بود. به گفته کری «او واقعا مشتاق بود که راهکاری پیدا شود که وضعیت را به کلی تغییر دهد.»

نیویورک‌تایمز نوشت که برجام احتمالاً به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دیپلماتیک «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. تیمی که کلینتون در نهایت به عمان اعزام کرد، در واقع میز را برای ضیافت دیپلماتیک کری آماده کرد.

این روزنامه آمریکایی درباره نقش کلینتون در تحقق برجام نوشت که مصاحبه با چندین مقام کنونی و سابق دولت امریکا در واقع تصویری از یک دیپلمات بسیار محتاط و دمدمی را منعکس می‌کند که در مقایسه با اوباما تمایل کمتری برای خطرکردن و آغاز گفت‌وگو با ایران داشت. کلینتون همچنین درباره دیپلماسی آزادانه کری محتاط بوده است.

اوایل سال 2011، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا بعد از یک سفر پرهیجان به «یمن»، وارد «عمان» شد تا با «قابوس بن سعید» سلطان عمان درباره پیشنهادی که اولین بار یکی از فرستاده‌‌های مسقط در بهار 2009 مطرح کرد، گفت‌وگو کند: اینکه عمان به عنوان کانالی برای مذاکرات محرمانه هسته‌ای بین آمریکا و ایران عمل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار