تجلیل از صداپیشه کلاه قرمزی/ پاسخ مثبت جبلی برای بازگشت دوباره به بازیگری

نهمین جشن شب عکس تئاتر، دوشنبه 13 اردیبهشت با نکوداشت «حمید جبلی» در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نهمین جشن شب عکس تئاتر، دوشنبه 13 اردیبهشت با نکوداشت «حمید جبلی» در خانه هنرمندان برگزار شد.
 
حمید جبلی در این مراسم، به درخواست رضا کیانیان و فاطمه معتمد آریا برای بازگشت دوباره به سینما و بازی مقابل دوربین پاسخ مثبت داد.

بهزاد فراهانی با قدردانی از فعالیت‌های عکاسان تئاتر گفت: ما همیشه وامدار صنف عکاسان و بخشی که در خانه‌ی تئاتر فعالند هستیم. شما ثبت‌کننده‌ی لحظات خوش و تلخ تئاترید و ما را زنده نگه می‌دارید؛ نه برای خودمان بلکه برای تبارمان. امیدوارم روزی برسد که هر عکاس تئاتر آتلیه و امکانات خاص خود را داشته باشد و نیازی به کسی نداشته باشد.

در ادامه‌ی این مراسم سید ابراهیم حسینی (رئیس انجمن عکاسان خانه‌ی تئاتر) نیز در سخنانی با گلایه از نادیده گرفتن عکاسی تئاتر، گفت: متاسفانه هنوز هم کار ما را کاری تزئینی می‌دانند و به مهمترین خاصیت آن یعنی اطلاع رسانی بی‌توجهی می‌کنند. حدود 200 عکاس حرفه‌ای داریم که به کمک انجمن کار می‌کنند و عکس‌هایشان فقط در مسابقات و صفحات مجازی دیده می‌شود. شاید مدیران ما به خاطر این موضوع خودشان را نبخشند.

وی با اشاره به تبلیغات تئاتر در صفحه‌های مجازی نیز گفت: اتفاق خوبی است که مدیران روابط‌عمومی‌ها از این موقعیت استفاده می‌کنند و اطلاعاتشان را به گروه‌هایی که عمدتاً هم خود ما هستیم منتقل می‌کنند. اما این اطلاع‌رسانی باید برای مردم انجام شود این اتفاق هم زمانی می‌افتد که این عکس‌ها در سطح شهر دیده شود.

حسینی ادامه داد: مسئولان سازمان زیباسازی در سال گذشته طرح خوبی داشتند که تصاویر آثار تجسمی را در سطح شهر تهران به نمایش گذاشتند. از آنها خواهش می‌کنم یک کرسی هم به عکس تئاتر بدهند.

در ادامه‌ی این مراسم که به تقدیر از عکاسان فعال در انجمن عکاسان تئاتر اختصاص داشت از 9 عکاس تئاتر با اهدای لوح تقدیر به پاس فعالیت هایشان تجلیل شد.

حسین مسلمی نائینی، سید ضیاءالدین صفویان، حسین اسماعیلی، کیارش مسیبی، طیبه نصرالهی، محبوبه فرج آبادی، عماد دولتی، مسعود میرمیری و صنم توکلی، عکاسانی بودند که از آن‌ها تقدیر شد.

مسعود زنده‌روح (رئیس انجمن عکاسان) در سخنانی کوتاه گفت: همانقدر که یک کارگردان برای کار هنری خود سرمایه‌گذاری می‌کند باید به حضور یک عکاس در صحنه هم اهمیت بدهد؛ عکاسی که اتفاقاتی را که فقط برای یک دوره‌ی کوتاه می‌افتد ثبت کند. به همان اندازه که تیم بازیگری برای تئاتر مهم است عکاسی هم مهم است.

در ادامه‌ی مراسم نوبت به بخش تجلیل از فعالیت‌های حمید جبلی -به عنوان عکاس تئاتر- رسید، رضا کیانیان با اشاره به اینکه هیچ کس از همیاری و داشتن خاطره با حمید جبلی بی نصیب نیست،گفت: «حمیدجان چرا چند سال است که بازی نمی‌کنی و ما را از وجود خودت محروم کردی؟»

وی ادامه داد: سالهاست که حمید جبلی بازی نمی‌کند و رفته زیر آن میز! ایرج طهماسب هم می‌گوید درست است که من بالای میز هستم، ولی همه او را که پایین است دوست دارند!

کیانیان در پایان از جبلی خواست که به عرصه‌ی بازیگری برگردد و گفت: «سینما و تئاتر و تلویزیون ما به تو احتیاج دارند. قول بده بیایی و بازی کنی.

فاطمه معتمدآریا با حضور در مراسم نکوداشت حمید جبلی، گفت: هیچ‌کدام از شما با تمام مهری که از حمید جبلی حرف می‌زنید نمی‌توانید ذره‌ای از لحظاتی را که ما باهم در آنها بزرگ شدیم بیان کنید. من و آقای جبلی با هم قد کشیدیم. با هم سایز کفش‌هایمان تغییر کرد. همزمان ازدواج کردیم. با هم در تئاتر و سینما و تئاتر عروسکی رشد کردیم. لحظه لحظه‌ی روزها و سالهایی را باهم بلعیدیم تا الان او شده حمید جبلی و ما افتخار می‌کنیم که دوست بچگی‌اش هستیم. ما در جای‌ جای این سرزمین با هم زندگی کردیم و هرکدام در یک مسیر پیش رفتیم.

وی با تایید صحبت‌های رضا کیانیان مبنی بر بازگشت جبلی به بازیگری افزود: امشب تصمیم داشتم در حضور همه از آقای جبلی خواهش کنم که خودش را، بازی‌اش را و مهربانی‌اش را از ما دریغ نکند و از او درخواست کنم که حتی اگر خیلی این کار را دوست ندارد، کاری را که امشب به او پیشنهاد می‌کنم قبول کند و با من همبازی شود.

حمید جبلی هم درخواست او را پذیرفت و معتمدآریا گفت: «مطمئنم که وقتی می‌گوید "باشه" یعنی "باشه"!»

معتمد آریا تصریح کرد: مطالب زیادی درباره‌ی آقای جبلی گفته شد اما یک نکته‌ی باریک این وسط هست و آن هم "چینی نازک تنهایی" اوست که هرکسی نمی‌تواند به آن تلنگر بزند. اگر اینهمه سال خود را از این محدوده کنار کشیده، به این دلیل است که در کنار ایرج طهماسب احساس امنیت کرده است.

این بازیگر در پایان خطاب به حمید جبلی گفت: ما قول می‌دهیم که از این به بعد جلوی شما به هیچ‌کس حرف بدی نمی‌زنیم، به هیچ‌کس توهین نمی‌کنیم، هیچ هنرمندی را زیر سؤال نمی‌بریم و تنهایی کسی را از او نمی‌گیریم. شما هم به ما قول بدهید که بازی می‌کنید.

سیف الله صمدیان (عکاس) نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های حمید جبلی در عرصه‌های مختلف هنری گفت: گاهی در مورد کسانی که چند شغله‌اند می‌گوییم این‌ها چرا خجالت نمی‌کشد و چرا سراغ کار اصلی شان نمی‌روند! اما این مشکل ما ایرانی‌هاست که فکر می‌کنیم که هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند.

این عکاس که از دوستان نزدیک عباس کیارستمی است، از این هنرمند هم یاد کرد و برایش آرزوی سلامتی کرد که با تشویق‌های ممتد حاضران نیز همراه بود.

تورج اصلانی (فیلمبردار سینما) نیز که در این مراسم حاضر بود، برای قدردانی از حمید جبلی روی صحنه آمد و گفت: 18 سال است که دنبال یک میکروفون در چنین جمعی می‌گردم که بگویم از اعتمادی که حمید جبلی به من کرد سپاسگزارم. در شرایطی که کمتر کسی به یک جوان 18 ساله اعتماد می‌کند و کارش را به او می‌سپارد. او و محمود کلاری برای ماندن من در سینما کمک زیادی کردند.

در پایان این مراسم، «مدالیوم ویژه‌ی خانه‌ی تئاتر ایران» به پاس فعالیت‌های حمید جبلی در عرصه‌ی عکاسی تئاتر به او اهدا شد.

جبلی بعد از دریافت این نشان گفت: من در سه انجمن عضو هستم، یکی خانه‌ی سینماست –که بیمه‌ام قطع نشود!- و دو تای دیگر انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان تئاتر. من خودم را عکاس می‌دانم تا بازیگر.

جبلی در سخنانش از اصغر بیچاره نیز به عنوان یکی از پیشگامان عکاسی تئاتر نیز یاد کرد.

این بازیگر، کارگردان و عروسک‌گردان سینما و تئاتر در واکنش به صحبت های معتمدآریا و کیانیان مبنی بر بازگشت به حرفه بازیگری و دلایل کمکاری‌اش، گفت: توضیحش مفصل و قصدم ناز کردن نیست! خانم معتمدآریا خودشان هم دو سه سال بازیگری نکردند. من این دو سه سال را کمی طولانی‌تر کردم و شد بیست‌وچندسال!

جبلی در پایان سخنانش گفت: من نه نقاش حرفه‌ای ‌ام، نه مجسمه‌ساز حرفه‌ای. من زندگی می‌کنم؛ با عکس، تصویر و حتی با نیمرویی که درست می‌کنم زندگی می‌کنم. امیدوارم قبل از هرچیز یاد بگیریم. زندگی کنیم و منتظر فردا نباشیم.زندگی خودش تمام می‌شود، عجله نکنید!

گفتنی است؛ در این جشن هنرمندانی چون خسرو احمدی، محمد فرنود، تورج اصلانی و جمعی از عکاسان و هنرمندان تئاتر حضور داشتند.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
حميد جبلي يادآور دوران زيباي كودكي و نوجواني و حتي بزرگسالي ماست. كلاه قرمزي بيش از بيست سال است با ما بوده و الان هم با همان سن و سال قبلي اش با ماست و ما را بخوبي سرگرم مي كند. موي ما سپيد شد ولي كلاه قرمزي هنوز همان بچه ي روزگار قديم است كه جبلي و طهماسب هر بار با برنامه اي براي ما مي آورند و من صميمانه از ايشان تشكر مي كنم و تقدير از جبلي بسيار كار عالي بود.
Germany
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
زحمات و کارهای زیبای آقای ایرج طهماسب و حمید جبلی بر هیچ کس پوشیده نیست و اید دو از اسطوره های سینما و تلویزیون ایران هستند.انشالله که همیشه سلامت باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
بهترین جبلی - یک جبلی