وقتی «بز کوهی» زیر چرخ بولدوزرها جان می‌دهد + فیلم

منطقه باستانی «تیمره» دارای سنگ‌نگاره‌های دوره ماقبل تاریخ است که توسط انسان‌های اولیه روی کوه‌های این منطقه حکاکی شده است.

وقتی «بز کوهی» زیر چرخ بولدوزرها جان می‌دهدبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تخریب بخشی از یک اثر تاریخی با قدمت بیش از هفده هزار سال با نماد اصیل بز کوهی در شهرستان خمین، توسط معدن کارها در حالی اتفاق افتاده است که هشدارهای رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران جوان بارها و بارها درباره این نمایشگاه نقاشی تاریخی به مسئولان میراث فرهنگی کشور داده شده و گزارش‌های تصویری و مکتوب صرفا در خصوص این مکان تاریخی تهیه و تولید شده بود.

این درحالی است که «تیمره» تحت حفاظت اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین است و حفاظت آن توسط یکی از اهالی روستای نزدیک «تیمره» صورت می‌گیرد، نه یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی!

منطقه باستانی «تیمره» دارای سنگ‌نگاره‌های دوره ماقبل تاریخ است که توسط انسان‌های اولیه روی کوه‌های این منطقه حکاکی شده است. نقاشی‌هایی که در میان عامه مردم به زبان تصویری معروف است.

سی‌ام فروردین ماه بخشی از آثار «تیمره» توسط لودرها از بین رفتند و معدن‌کاران سیلیس با کمال بی‌توجهی به هشدارهای اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، کاری را که هزاران سال عوامل طبیعت قادر به انجام دادنش نبودند، انجام دادند.

تا کنون گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه باستانی شگفت‌انگیز دیدن کرده‌اند. منطقه‌ای که بیانگر تاریخ ژرف کشور ما ایران است.

قدیمی‌ترین اثر باستانی این مجموعه که توسط دستگاه‌های طیف سنجی اندازه‌گیری شده به بیش از چهل هزار و هشتصد سال گذشته بر می‌گردد و سوای زخم‌هایی از جنس یادگاری که اهالی روستاهای اطراف و چوپانان بر پیکره این تابلوی بزرگ کشید‌ه‌اند، جدیدترین اثر ثبت شده به دوران قاجار و حدود دویست و پنجاه سال گذشته بر می‌گردد.

شاید اگر زمانی که کشور آذربایجان نماد «بز کوهی» را به نام خود ثبت می‌کرد، «تیمره» شناخته و دلایل مستند آن به موقع توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این منطقه به سازمان جهانی یونسکو ارائه شده بود، تا کنون این نماد اصیل ایرانی به سرقت نمی‌رفت و بز کوهی هم به نام ایران ثبت جهانی می‌شد.

نماد «بز کوهی» بر روی قدیمی‌ترین انیمیشن جهان که در شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان کشف شده و مربوط به بیش از پنج هزار سال گذشته است، شباهت‌های بسیار نزدیکی با نقش‌های حک شده بر روی سنگ‌نگاره‌های کشور، از جمله سنگ‌نگاره‌های «تیمره» دارد.

علاوه بر «تیمره» که بزرگترین سنگ‌نگاره دنیا را دل خود جای داده، در بیشتر شهرها و استان‌های کشور نماد «بز کوهی» بر روی صخره‌ها و سنگ‌های کوه‌ها نقش بسته است. در این میان شهرستان ملایر در استان همدان، شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی، استان هرمزگان، فارس، تهران، خوزستان، اصفهان و چهارده استان دیگر دارای بیشترین نماد «بز کوهی» در سنگ‌نگاره‌های باستانی خود هستند.

اینکه قرار است چه بلایی بر سر این نقش و نگارهای تاریخی بیاید و کی معدن کارها از حریم این منطقه باستانی فاصله می‌گیرند، تنها مسئولیتش بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که بعید است با بودجه‌هایی که هر سال دولت برای حفظ ابنیه و آثار تاریخی در نظر می‌گیرد، بتواند از تکرار شدن چنین فاجعه‌ای جلوگیری کند.



لینک دانلود


گزارش از: پوریا سلیمان‌زاده


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار