موسیقی نواحی؛ جلوه‌گاه تفکر و ذوق

موسیقی محلی این سرزمین همپای ادبیات عامیانه‌ی سرشار از عمق و صمیمیتش، در جاری حضور زلال خود، همواره حافظ هویت دیرپای ملی است.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی؛ متن پیام ایرج نعیمایی دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی و مناطق ایران آمده: «این سخن، سخن نامکرر و البته پذیرفته‌شده‌ای است که فرهنگ و هنر هر ملت، جلوه‌گاه تفکر و ذوق، آیینه‌ داشته‌ها و همچنین امیدواری به رهیافت خواسته‌های اوست و هم از این‌رو، برای شناخت هر تمدنی، بایستی بنیان‌های فرهنگی و هنری‌اش را به جستجو پرداخت. 

از این منظر، یکی از حقایق غیرقابل انکار و هدایت‌گر، در آشنایی با زیست اجتماعی و تفکری ایران اسلامی و ساکنان اقلیم معنوی گسترده‌اش، «موسیقی محلی» این سرزمین است که همپای ادبیات عامیانه‌ سرشار از عمق و صمیمیتش، در جاری حضور زلال خود، همواره حافظ هویت دیرپای ملی و پیشینه‌ پیوند خورده با فرازهای تعالی بخش آیینی است که نوید دهنده‌ رحمت و عطوفت و امید و معنویت است. 

آیینی که رستگاری آدمی را از نگاه به هنری منزه و با هویتی که از موفقیت‌ها و شکست‌ها، رنج‌ها و شادی‌ها، امیدواری‌ها و ناکامی‌ها و نهایتا ارزش‌ها و آرمان‌ها و باورهای یک قوم، روایت‌ها دارد؛ بی‌نیاز نمی‌بیند. 

روایت از اقوامی که اهالی ساکن‌ آن به ترنم می‌نشینند و کوچندگان خستگی ناپذیرش، به تغنی می‌ایستند و اینها همه، منشوری آفتابی و میراثی مزین است که با کمی دل سپردن به نغمه‌های دلنشینش، می‌توان بسیاری از مؤلفه‌های عمیق انسانی و دغدغه‌های صمیمی و نزدیک آدمی را از میان پرده‌های ساز و ترنم آوازشان شنید و دید و فهمید. اما با کمی تأمل در رنگین کمان اقوام متنوع ایرانی و وسعت نغمه‌گانی و کرشمه‌های مضمونی و الحانی موسیقی‌شان، دو نکته فراچشم هر بیننده‌ مشفق و منصفی می‌آید:

نخست آنکه این تنوع و دیرینگی، سفیر توانمندی برای رساندن پیام زیباشناسی، نوع دوستی، اندیشه‌ورزی و گرایش به کمال و معنویت مستور در موسیقی اقوام پیشینه‌دار ایرانی، به همگان است و نکته‌ دیگر، احساس لزوم و وجوب بیش از پیش بازشناسی، پاسداشت و معرفی ابعاد و ظرفیت‌های بکر و وسیع این نوع موسیقی برای مخاطبان امروز ایران عزیز و همچنین تلاش برای مهیا نمودن شایسته‌تر بسترهای حضورش در صحنه‌های معتبر جهانی است، آنچنان که بایسته‌ شأن قدمت و وزانت و زیبایی این گنج رج خورده از رنج و اصالت و فضیلت و مهر است. 

رجاء واثق اینجانب آنست که «نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» به میزبانی کرمان کهن و سرفراز، گامی مؤثر و به یادماندنی در راستای ترغیب و تحقق این چشم‌اندازها باشد و صحن این رویداد ملی، از حضور پیشکسوتان وزین و نوجویان متین این مسیر مغتنم، پرفروغ و امیدبخش بماند. انشاءالله». 

اردیبهشت‌ماه 1395- ایرج نعیمایی  دبیر جشنواره

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از روز 17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.