رشد 10 درصدی منابع بیمه ای کافی نیست

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: رشد 10 تا 12 درصدی منابع بیمه ها، با توجه به کسری هر ساله این سازمان کافی نیست و با اين ميزان اعتبار، بیمه‌ها با مشکل مواجه می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی در حاشيه كنگره متخصصان داخلي که امروز در سالن همایش های بین المللی رازی برگزار شد، علت تاخیر در اعلام تعرفه هارا اینگونه توضیح داد: سالهاست که تاخیر در اعلام تعرفه‌ها موجب بلاتکلیفی جامعه پزشکی شده است. در 14 سال گذشته هیچ بخش خصوصی و دولتی نتوانسته در زمان دقیق تعرفه‌ها را افزایش دهد که این موضوع آثار منفی به نظام سلامت وارد می‌کند. 

وی با اشاره پیشنهادهای سازمان نظام پزشکی در مورد تعرفه‌ها، گفت: تقویت بیمه‌ها یکی از مهمترین راهکارها برای حل مشکل میزان تعرفه‌ها و زمان اعلام آن است. بیمه‌ها مخالفتی با افزایش تعرفه‌ها ندارند،اما نقدینگی و کمبود اعتبار آنها مانعی برای افزایش تعرفه‌ها است .در نتیجه مردم به علت هزينه هاي بالای درمان تحت فشار قرار مي گيرند. 

زالي ادامه داد:به نظر می رسد با توجه به میزان بودجه تخصيص یافته به بیمه‌ها در بودجه سال ٩٥ ، افزایش تعرفه‌ها امکان پذیر نیست. چراکه رشد 10 تا 12 درصدی منابع بیمه ها، با توجه به کسری هر ساله این سازمان  کافی نیست و با اين ميزان اعتبار، بیمه‌ها با مشکل مواجه  می شوند.

رییس سازمان نظام پزشکی افزود: رشد 16 درصدی بودجه پایین ترین عددی است که برای تحول عملکرد بیمه ها باید از سوی دولت و مجلس تخصیص پیدا کند اما این میزان در سالهای گذشته بین 8.5 تا 10 درصد بود.

وی در مورد میزان تعرفه مبنا برای بیمه‌ها بیان کرد: بیمه‌ها باید تلاش کنند تا تعرفه ها را بر اساس تعرفه‌های بخش خصوصی تعریف کنند تا پزشکان با رضایت فعالیت کنند و بیماران تحت فشار افزایش تعرفه ها قرار نگیرند. اما در حال حاضر این مبنا، پرداختی بخش دولتی است و بیمار باید ما به تفاوت تعرفه‌های دولتی و خصوصی را پرداخت کنند.

زالی یکی از مشکلات مهم تعرفه‌ها در 10 سال گذشته را دیرکرد پرداخت هزینه‌ به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها،‌ آزمایشگاه‌ها و پزشکان دانست و گفت: نظام پزشکی در این زمینه پیشنهاد داده که شبکه بانکی کشور به طور مستقیم طرف قرار داد جامعه پزشکی قرار گیرد و بعد از آن بانک‌ها با بیمه‌ها طرف حساب باشند، به این ترتیب ارتباط مستقیم مردم با پزشکان کاهش  می یابد.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به جای انجماد و سرکوب تعرفه‌ها که خطای بزرگی در نظام سلامت است باید سیستم بیمه‌ای قوی شده تا مردم تحت فشار مالی قرار نگیرند، در کشور ما پرداختی حق بیمه یک کارگر و ثروتمند یکسان است؛ در صورتی که در کشورهای توسعه یافته، پرداختی به بیمه‌ها بسته به سطح درآمد متفاوت است. نظام پزشکی به همین منظور پیشنهاد داد بخشی از یارانه‌های نقدی به جای پرداخت مستقیم به سرپرست خانوار وارد نظام سلامت شود.

وی درباره نقش بیمه‌های بازرگانی و تکمیلی در نظام سلامت گفت: بیشتر میزان پوشش این بیمه‌ها در بخش‌های بستری است و در بخش سرپایی یا پوشش بیمه‌ای وجود ندارد یا پرداخت آن با تاخیر صورت می‌گیرد اما اکنون ظرفیتی در جامعه پزشکی وجود دارد که بیمه تکمیلی با پزشکان به طور مستقیم قرار داد بسته در این صورت به شرط پرداخت به موقع بیمه ها به پزشکان، بیمار هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار