فوربز: آیا نفت 50 دلاری ارزش 100 دلار سابق را دارد؟

نشریه فوربز در گزارشی به ارزیابی بهای 50 دلاری نفت در مقایسه با دورانی که 100 دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری می‌شد، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه فوربز در گزارشی به قلم "مایکل لینچ" نوشت: بهای جهانی نفت از 25 دلار در هر بشکه به 45 دلار افزایش یافته است و امیدها را برای رسیدن بهای طلای سیاه به 50 دلار در هر بشکه بیشتر کرد. تولیدکنندگان و مشتریان نفت به دنبال ثبات بازار هستند و حتی نفت 50 دلاری نیز آنها را خوشحال می‌کند. 

فوربز در ادامه این گزارش نوشت: نفت در کمتر از 1.5 سال گذشته بیش از 100 دلار ارزشگذاری می‌شد؛ اما حالا بهای نفت 50 دلاری نیز سبب خوشحالی سرمایه‌گذاران می‌شود. در سالهای نه چندان دور، کارشناسان بازارهای جهانی، نفت 100 دلاری را بهای پایدار طلای سیاه می‌دانستند. چالش‌های بین‌المللی معیار "بهای پایدار نفت" را تغییر داده است. این معیار می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بروز بحران کارگری و یا مدنی در ونزوئلا، برهم خوردن توافق هسته‌ای ایران و یا توافق عربستان و روسیه بر سر کاهش تولیدات نفتی تغییر کند. در طرف مقابل اگر بی‌ثباتی در لیبی برطرف شود و این کشور بار دیگر به جمع صادرکنندگان بزرگ نفتی بازگردد، بهای طلای سیاه می‌تواند تا  25 دلار نیز سقوط کند.

با بررسی شرایط یاد شده، انتظار نمی‌رود بهای نفت فراتر از 50 دلار در هر بشکه برود. بزرگترین درسی که بازار در یک سال اخیر به کارشناسان نفتی داد این بود که 100 دلار در هیچ دوره‌ای بهای پایدار نفت نبوده است. شاید بتوان رقمی برای کف بازارهای نفتی تعیین کرد؛ اما هرگز نمی‌توان سقفی برای آن تعیین کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیلی خوب / ممنوووون
آخرین اخبار