اهواز؛

گونه های گیاهی و دارویی خوزستان در معرض خطر

معاون اداره جنگلكاری و جنگلداری منابع طبیعی خوزستان گفت: قاچاق برخی از گونه های گیاهی و دارویی بومی و كمیاب در استان باعث انقراض تدریجی آن ها شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خسرو دشتی پور اظهار كرد: برداشت بی رویه و غیرقانونی برخی از گونه های گیاهی كه مصرف دارویی نیز دارند باعث انقراض برخی گونه های گیاهی در استان شده است.

وی افزود: فصل برداشت محصولات غیرچوبی جنگلی و مرتعی از جمله گونه های گیاهی، دارویی، صنعتی و اسانس دار از جنگل های و مراتع استان آغاز شده است و متقاضیان و بهره برداران این گونه محصولات باید برای گرفتن مجوز به اداره های منابع طبیعی شهرستان ها مراجعه كنند.

دشتی پور بیان داشت: به منظور حفظ ذخایر ژنتیكی و گونه های گیاهی در حال انقراض، برداشت و بهره برداری از محصولاتی مانند پیاز گل نرگس، موسیر، پوست درخت محلب، سقز، ریشه شیرین بیان، بیلهر، میوه بنه و بلوط، كلیه بذور، ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی از سطح منابع طبیعی استان ممنوع است.

معاون اداره جنگل كاری و جنگل داری منابع طبیعی استان خوزستان خاطرنشان کرد: بادام تلخ جزو گیاهان دارویی است كه برداشت آن ممنوع است و بالغ بر 40 تا 50 هكتار در سطح منابع ملی استان بادام تلخ كشت می شود و جز گیاهان دارویی بسیار با اهمیت است كه متاسفانه قبل از به بهره برداری رسیدن گیاه توسط قاچاقچیان برداشت می شوند.

وی اذعان داشت: همچنین گونه هایی همچون كرفس كه در منطقه دهدز از توابع شهرستان ایذه رشد می كند و قارچ هایی كه در كوه قارون ایذه رشد می كردند به دلیل برداشت بی رویه گونه های آن ها نابود شده اند.

دشتی پور تصریح کرد: برداشت و قاچاق گونه های گیاهی كمیاب در استان درآمد بسیار زیادی را برای بهره برداران دارند و این گونه های گیاهی در بازار و كشورهای دیگرفروخته می شوند.

این مقام مسئول گفت: نمونه گیاهی دیگری كه در استان به دلیل بهره وری زیاد رو به نابودی است درختچه محلت است كه میوه های معطر تولید می كند و بهره وران و قاچاقچیان به طور غیرقانونی این میوه های را برداشت می كنند و به كشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می كنند.

وی اذعان كرد: گیاه دیگری به نام مرزه در منطقه الوارگرمسیری خوزستان می روید كه به طور غیرقانونی و بی رویه برداشت می شود و به استان لرستان قاچاق می شود همچنین گونه های گیاهی به نام مورت معطر به دلیل برداشت بی رویه در حال نابودی است، در اطراف چند ذخیره گاه گیاهی این محصول حصاركشی انجام شده است.

وی افزود: اداره كل منابع طبیعی استان از این گونه ها برداشت نمی كند اما افرادی كه تقاضای برداشت این گونه های گیاهی را دارند باید به منابع طبیعی مراجعه كنند و مجوز برداشت را بر اساس نظر كارشناسی در زمان مناسب و به اندازه لازم برداشت شود.

دشتی پور هشدار داد: افرادی كه به طور غیرقانونی از این گونه های برداشت می كنند جرم یك قاچاقچی را دارد و طبق قانون به جرم قاچاق با وی برخورد می شود.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.