ارائه آمارهای متناقض به اقتصاد کشور لطمه می زند

یک کارشناس اقتصادبین الملل گفت: ارائه آمارهای ضد و نقیض از سوی مسولان به اقتصاد کشور لطمه جبران ناپذیری وارد می کند.

غلامحسین طاهری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اجرای طرح یکپارچه سازی اطلاعات و آمارها افزود: آمارها درکشورمان از دیرباز دغدغه ای در اقتصاد کشور بوده  است به طوری ارائه آمارهای متناقض بین مرکز آمار و بانک مرکزی، مشکلاتی را برای برنامه سازان کشور پیش آورده است.

این کارشناس اقتصادی بین الملل در ادامه عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، متولی آمار فقط یک دستگاه است و دستگاه نظارتی بصورت جدا عمل می کند که اگر مغایرتی داشته باشد مرکز آمار درمورد آن قضاوت می کند.

طاهری در ادامه گفت: درحال حاضر، مکانیسم آمارگیری اشتباه است همانند اینکه گفته شود نرخ تورم به 11 درصد رسیده که این آمار واقعی نیست.

وی با بیان اینکه علم آمار یک علم اقتصاد مهمی است و یکی از دروس دانشگاهی برای مدیران اقتصاد است افزود: متاسفانه ما هنوز از یک جدول بندی درخصوص وضعیت اقتصاد راهی را پیدا نکردیم و به این دلیل است که به دلیل تناقض آماری، اغلب برنامه ها متوقف می شود.

این کارشناس اقتصادبین الملل در ادامه با بیان اینکه مسوولین آمار کشور، بایستی همه جانبه به این آمار نگاه کنند تصریح کرد: درخصوص آمار در تمام صنایع، مسوولان باید بصورت دقیق به آن توجه داشته باشد همانند اینکه ظرف یک ماه آینده نرخ رشد طلا افزایش پیدا می کند.

طاهری در ادامه با اشاره به اینکه درخصوص آمار مهاجرتی، آمارهای متناقضی داده می شود اظهار کرد: متاسفانه آمارهای مهاجرین از کشورهایی همچون عراق، سوره و افغانستان آمارهای دقیقی درخصوص آن داده نمی شود و ماخذی برای رفت و آمدها شده است.

این کارشناس اقتصادبین الملل در ادامه یادآورشد: متاسفانه تعداد مهاجرت غیرقانونی، امسال و سال گذشته در حال افزایش است و همین امر سبب شده که در آمارها تاثیرگذارد.

طاهری در ادامه گفت: لطمه ای که آمارهای ناصحیح به کشور می زند می تواند عواقب جبران ناپذیری به اقتصاد کشور زند و سبب شود که اقتصاد کشور درجا زند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آمار ، اقتصاد ، بانک ، نرخ ، برنامه ، نظارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار