بی توجهی طرح تحول سلامت به متخصصان داخلی

رییس انجمن متخصصان داخلی گفت: در طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه ها به متخصصان داخلی بهایی داده نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج خسرونیا رییس انجمن متخصصان داخلی در بیست و هفتمین کنگره جامعه پزشکان داخلی گفت: اجرای طرح تحول سلامت موجب رضایت بسیاری از مردم، کاهش هزینه‌های بیماران و افزایش تخت‌های اشغالی و تعرفه در برخی گروه‌های پزشکی شد اما متاسفانه پزشکان داخلی از این موضوع بهره‌ای نبردند. 

وی با بیان اینکه کار پزشکان داخلی، اطفال و عفونی تنها در معاینه بیمار خلاصه می‌شود، اظهار کرد: سازمان نظامی پزشکی، سازمان‌های بیمه گر و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با افزایش تعرفه متخصصان داخلی موافقت کرده بودند اما با اعلام مخالفت هیئت دولت این امر تحقق نیافت و موجب شد تا سایه یاس همچنان بر این جامعه پزشکی حکم فرما باشد.

رییس انجمن متخصصان داخلی ادامه داد: چندین سال است که این متخصصان دچار ظلم مضاعف شده‌اند از یک طرف تعرفه ناعادلانه و از طرف دیگر کارشکنی برخی مراکز درمانی و عدم پرداخت هزینه به پزشکان از سازمان‌های بیمه گر موجب نارضایتی پزشکان داخلی شده است. 

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای پیشرفته بهترین پزشک و باسواد‌ترین آن‌ها داوطلب رشته داخلی هستند، تصریح کرد: در کشور ما در سال‌های گذشته همین گونه بود و حرف اول و آخر درمان را آن‌ها مطرح می‌کردند اما در سال‌های اخیر داوطلب چندانی در رشته داخلی نداریم و کسانی که این رشته را انتخاب می‌کنند در سال سوم رزیدنتی به فکر فوق تخصص می‌افتند و این آسیبی است که به رشته داخلی وارد شده است.

خسرونیا درباره نقش متخصصان داخلی در سلامت جامعه اظهار کرد: در بیماری‌های شایعی مانند دیابت و سرطان در مرحله اول می‌توان از متخصصان داخلی برای تشخیص ابتدایی و ایجاد آگاهی جهت انجام آزمایش‌های سالیانه، عدم استعمال دخانیات، اصلاح رژیم غذایی و کاهش مرگ و میر این بیماری‌های خطرناک به منظور بهبود سلامت جامعه استفاده کرد. 

وی افزود: دخانیات شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان است، ٩٠ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، ۴٠ درصد از سایر سرطان‌ها و ۵٠ درصد بیماری‌های قلبی و ٧۵ درصد بیماری‌های مزمن در سیگاری‌ها بروز می‌کند. ٣ درصد دانش آموزان ١٣ تا ١۵ ساله سیگار و ٢۶ درصد قلیان می کشند. 

رییس انجمن متخصصان داخلی در مورد هزینه‌های گزافی که سیگار به کشور تحمیل می‌کند، بیان کرد: سالانه ١٠ هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می‌شود و ٢٠ تا ٣٠ میلیارد تومان صرف درمان و مرگ ناشی از دخانیات می‌شود، ٩٠ درصد مصرف کننده‌های سیگار قبل از ١٨ سالگی شروع به مصرف کرده‌اند و ٩٠ درصد افرادی که در اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند از اطرافیان افراد سیگاری هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار