کاهش میزان خوردگی فلزات به کمک نانوذرات آهن کرومات

پژوهشگاه چهار دانشگاه کشور موفق شدند به کمک سنتز نانوذرات آهن کرومات، نانوپوشش‌های مقاوم تولید کنند.

مریم شاطریان عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان جلوگیری از خورده شدن فلزات به عنوان هدف پروژه اخیر چهار دانشگاه زنجان، کاشان، دانشگاه آزاد نراق و تهران جنوب، اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح، معرفی یک روش جدید به منظور تولید نانوپوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی بوده که همزمان بتواند خاصیت ضد حرارتی را نیز ایجاد کند. 

وی افزود: خوردگی فلزات در صنایع و تجهیزات صنعتی، موجب تخریب فلز و تضعیف عملکرد آن می‌شود و سالانه خسارات مالی فراوانی را به دنبال دارد. 

شاطریان در خصوص جزئیات این طرح گفت: در این مطالعه، آلیاژ فولاد نرم با استفاده از نانوذرات آهن کرومات تحت عملیات سطحی قرار گرفته، این نانوذرات به دلیل حرارت دهی به درون سطح فولاد نفوذ می‌کنند. به این ترتیب نانوذرات آهن کرومات باعث محافظت سطح فولاد در برابر پدیده خوردگی می‌شوند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نتایج آزمایشات را رضایت بخش خواند و یادآور شد: نتایج آزمون‌ها نشان داده که پوشش نانوسرامیکی مذکور، مقاومت به خوردگی بسیار خوبی در محیط‌های خورنده اسیدی از خود نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار