جابری انصاری:

افزایش سفر هیات های خارجی به كشور آثار فوری برجام است

حسین جابری انصاری روز سه شنبه در نشست خبری در تبریز گفت: آثار یك شبه در روابط خارجی هیچ كشوری قابل وصول نیست و زمان بر بودن آثار برجام طبیعی و بدیهی است.

افزایش سفر هیات های خارجی به كشور آثار فوری برجام استبه گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حسین جابری انصاری" عصر سه شنبه در نشست خبری در تبریز با اشاره به سطح روابط جمهوری اسلامی با جمهوری آذربایجان گفت : ایران به دنبال تحكیم و توسعه روابط با جمهوری آذربایجان همانند سایر كشورهای جهان است.

وی افزود : بر این اساس مسیر مبتنی بر روابط اعتماد سازی دوجانبه و چندجانبه با كشورها را طی می كنیم.

جابری انصاری با اشاره به اینكه وزرات امور خارجه به دنبال تسهیل و تسریع در صدور روادید برای تمام كشورهای جهان به جز چند كشور اندك است، اظهار كرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه جمهوری آذربایجان نیز این رویكرد را دنبال می كند.

وی در باره اصابت گلوله توپ به خاك ایران در جریان مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: ما به صراحت از دولت های دو كشور در ملاقات ها و تماس هایی كه داشتیم خواستیم كه اجازه ندهند این بی ثباتی از كنترل خارج و این حادثه به امر تكراری تبدیل شود.

وی اضافه كرد: درحاشیه اجلاس رامسر، روسیه و باكو نیز رایزنی هایی در این جهت انجام شد كه در كنترل و مهار این درگیری ها ، ایران نیز بسیار موثر بود. 

جابری انصاری در زمینه روابط با كشور تركیه نیز گفت: با این كشور در زمینه برخی تحولات منطقه ای برداشت ها و تناقض های مختلفی داشته ایم اما سیاست اصولی ما حداكثرسازی روابط با این كشور و به حداقل رساندن اختلافات است .

وی با بیان اینكه با كشور دوست و همسایه تركیه در حوزه های متعدد منافع مشترك داریم ، تاكید كرد : آنچه كه مسلم است اگر به فهم مشترك در مسایل مهم منطقه ای برسیم نتایج بسیار موثری را برای منطقه ، دو كشور و جهان اسلام شاهد خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص رفتار عربستان به عنوان میزبان حج گفت : عربستان سعودی باید وظایف میزبانی مناسك حج را به درستی انجام دهد . 

جابری انصاری اضافه كرد : سقوط جرثقیل و حادثه تلخ و فراموش نشدنی منا باعث شد حج عمره كه امر مستحبی است به دلیل اعتراض جمهوری اسلامی ایران متوقف شود . 

وی خاطر نشان كرد : اما حج تمتع فریضه واجب است و دولت سعودی باید مقدمات این فریضه را فراهم كند و در این خصوص سخنانی گفته اند كه با اقداماتشان انطباق ندارد كه با مدیریت كنند تا تمتع محقق شود . 

انصاری گفت : حج تمتع خارج از دایره سیاست است اما آنچه كه عربستان گفته و انچه كه عمل كرده متفاوت است، همچنانكه در حوزه ورزش هم كه از چارچوب سیاست خارج است نیز این كشور متناقض عمل كرد . 

وی اظهار كرد : در صورت تامین امنیت حجاج حج برگزار می كنیم در غیر این صورت امكان آن وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با عربستان است . 

وی همچنین در خصوص تحولات سوریه نیز گفت : سوریه زخم مفتوح جاری است ، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و دیر یا زود باید به سمت گفتگو حركت كند . 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : هر چه قدر به سمت منازعات در سوریه حركت كنیم فجایع انسانی گسترده تر خواهد شد .

جابری انصاری همچنین گفت: درعرصه سیاست خارجی باید از تمام ظرفیت های ملی استفاده كنیم و این ظرفیت ها تنها در پایتخت نیست .

وی افزود: استفاده از ظرفیت استان ها كه در دوران مختلف تاریخی نقش اساسی داشتند و تبریز در مقدمه وقایع قرار دارد ، ضروری است .

وی با اشاره به اینكه در دوران كوتاه پسابرجام بیش از 80 هیات خارجی در حوزه های مختلف در تبریز حضور یافتند، گفت: باید از ظرفیت استان های مرزی و شهرهایی كه از پیشینه تاریخی برخوردار بوده و نقش آفرین بوده اند استفاده شود و وزارت امور خارجه در این راستا تلاش می كند .

جابری انصاری با اشاره به حكم مالی اخیر یكی از دادگاه های ایالات متحده آمریكا علیه جمهوری اسلامی، این موضوع را یك سرقت بین المللی دانست و گفت: دولت ایالات متحده، مسوول این مساله است و دیر یا زود باید حقوق مردم ایران را بازگرداند.

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تبریز شركت كرد و فردا هم در همایش ملی بزرگداشت شیخ محمود شبستری در شبستر سخنرانی خواهد كرد . 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
معلومه که این سفرهای خارجی کشورهای مختلف به ایران نتایج برجام است
آخرین اخبار