یک مقام صهیونیست: تصمیم نتانیاهو برای مخالفت با توافق هسته‌ای ایران اشتباه بود

رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل معتقد است مخالفت نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران هزینه‌های سنگینی برای این رژیم در بر داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، موضع مخالف نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهور آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران هزینه‌های سنگینی برای اسرائیل در بر داشته است.

به گفته «عاموس یادلین» رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، تنش پیش آمده در روابط واشینگتن – تل‌آویو به دنبال موضع‌گیری مستقیم نتانیاهو در برابر اوباما بر سر توافق هسته‌ای ایران امروز اصلی‌ترین عاملی است که انعقاد قرارداد نظامی جدید میان آمریکا و اسرائیل را با مشکل مواجه کرده است.

یادلین که هم‌اکنون مدیریت اجرایی موسسه "مطالعات امنیت ملی اسرائیل" را در تل‌آویو بر عهده دارد، معتقد است طولانی شدن مذاکرات مربوط به کمک نظامی جدید آمریکا به اسرائیل تا حد زیادی ناشی از تیرگی روابط شخصی اوباما و نتانیاهو است.

به اعتقاد او، مشکلاتی که در توافق برسر قرارداد نظامی جدید آمریکا و اسرائیل ایجاد شده است، تنها مربوط به اعداد و ارقام نیست و بیشتر ناشی از شکاف عمیقی است که به دلیل اختلاف دیدگاه‌های اوباما و نتانیاهو بر سر تهدیدات خاورمیانه میان این دو ایجاد شده است. 

یادلین معتقد است امتناع اسرائیل از دیدار با «اشتون کارتر» - وزیر دفاع آمریکا - برای مذاکره درمورد امتیازاتی که آمریکا می‌تواند بابت توافق هسته‌ای با ایران به اسرائیل اعطا کند و همچنین، سخنرانی تند نتانیاهو در کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران، باعث تضعیف موضع اسرائیل در مذاکرات جاری خود با آمریکا برای انعقاد یک قرارداد نظامی جدید شده است.

یادلین در پایان به کابینه اسرائیل توصیه کرد برای تامین حداکثری خواسته‌های اسرائیل در قرارداد نظامی 10 ساله جدیدی که قرار است با آمریکا امضا شود، روابط دوستانه خود با دولت اوباما را از سر بگیرد.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار