میزان دریافتی ماماها مناسب نیست

رییس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در طرح تحول سلامت بی عدالتی در حق ماماها صورت گرفته و حتی دریافتی آنها نیز متفاوت است.

ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: یعنی در سطح دو میزان دریافتی یک کارشناس روانشناسی، تغذیه و غیره مناسب تر از یک ماما است. البته نمی گوئیم چرا دریافتی آنها این گونه است بلکه باید باشد اما ماما هم به اندازه خدماتی که ارائه می دهد باید دریافتی مناسب داشته باشد.

وی  با تاکید بر این که نمی توانیم هویت حرفه ای را که صد سال قدمت دارد به راحتی تغییر دهیم ادامه داد: انجام  این امر نیاز به قانون دارد؛ از طرفی ما می توانیم با نام مامای خانواده و یا مامای جامعه همان خدماتی را که نظام سلامت در طرح تحول انتظار دارد ارائه دهیم و چه اصراری به تغییر نام است.

رییس انجمن علمی مامایی ایران  با بیان این که تغییر نام ماماها در طرح تحول سلامت باعث رنجش و نگرانی جامعه مامایی شده است، بیان داشت: خدماتی که ماما ارائه می دهد خدمات بالینی است و فرد غیر بالینی و رشته های غیر پروانه دار نمی توانند این خدمات را ارائه دهند.

خداکرمی گفت: ماما ها برای ارائه خدماتشان در چارچوب قانون و نظام پزشکی باید پروانه داشته باشند زیرا جزو رشته های پروانه دار بوده و مداخله در امور یکدیگر را پسندیده نمی دانند، این در حالی است که چیدمان نیروی انسانی در طرح تحول باعث تداخل خدمات شده است.

پیشرو بودن ایران در کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد
رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به شعار روز جهانی ماما " زنان و نوزادان ، قلب مامایی"  اظهار داشت: این شعار نشان دهنده این است که زنان و نوزادان همه دنیا نیازمند یک ماما هستند که امیدواریم در سال 2016 هر زن دنیا به ماما دسترسی داشته باشد.

خداکرمی با بیان این مطلب که مهمترین شاخص توسعه در هر کشوری میزان مرگ و میر مادر و نوزاد است، گفت: خوشبختانه در این زمینه ایران جزو کشورهای پیشرو در منطقه است اما مسئله مهم کیفیت خدماتی است که به مادر و نوزاد ارائه می شود.

وی عوارضی که ناشی از ارائه خدمات بی کیفیت باشد را  یک اصل دانست و افزود : دیگر از مرز کاهش مرگ و میر عبور کرده و اکنون باید به فکر ارتقا کیفیت و حفظ شأن مادری باشیم که می خواهد از مراقبت‌های دوران بارداری بهره مند شود.

رییس انجمن علمی مامایی ایران  با اشاره به سیاست‌های جمعیتی کشور گفت: مکلف هستیم برای پیشبرد اهداف این سیاست ها تلاش کنیم و چون نخستین فردی که زن باردار یا هر زن و دختری برای مقوله سلامت باروری به او مراجعه می کند، ماما است و جمعیت هم با سلامت باروری و بارداری زایمان عجین است لذا خدمات این گروه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.