شدیدا نیازمند نقد کتاب هستیم

سید قاسم یاحسینی، خاطره‌نگار و مورخ، بیان كرد: جای نقد كتاب‌های خاطره در سال‌های اخیر خالی است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سید قاسم حسینی، مولف كتاب‌هایی چون «پنهان زیر باران»، «بچه‌های كفیشه»، «سرباز سال‌های ابری» و ... گفت: حالا و در آستانه برگزاری نمایشگاه كتاب، نیازمند این یادآوری به مسئولان هستیم كه نویسندگان و محققین حال و روز خوشی ندارند.

وی با بیان این كه در بحبوحه مسائل اقتصادی، فرهنگ مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار كرد: بخواهیم باور كنیم یا نه، واقعیت این است كه برخی نویسنده‌ها محتاج نان شب شده‌اند و مجبور می‌شوند برای تامین زندگی، كار فرهنگی و تولید اندیشه را كنار بگذارند.

این خاطره‎‌نگار همچنین به انتقاد از وضعیت فعلی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس پرداخت و گفت: متاسفانه ماهیت دولتی خاطره‌نگاری جنگ، به یك آسیب جدی تبدیل شده و باید فكری برای آن كرد. در حال حاضر می بینیم هر نهادی با هر تخصصی، مجموعه‌ای را تحت عنوان خاطره‌نگاری جنگ تهیه می‌كند. در حالی كه این كار تخصص خودش را می‌طلبد و باید به دست نهادهای فرهنگی مرتبط سپرده شود.

یاحسینی یادآوری كرد: ضمن این كه جای این سوال باقی است كه چرا ناشران خصوصی تمایلی به انتشار خاطرات جنگ و ادبیات مقاومت ندارند؟ این موضوع جای آسیب شناسی دارد كه چه شده كه آنها كه هر كتابی را در زمینه‌های مختلف منتشر می‌كنند، به خاطره نگاری جنگ تمایل زیادی نشان نمی‌دهند؟ شاید چون آنقدر بازار اشباع شده كه دیگر جایی برای جذب مخاطب در این زمینه نمی‌بینند.

وی همچنین درباره آسیب‌های این موضوع افزود: اگر ناشرانی كه استقلال عمل ندارند وارد این عرصه نشوند، ممكن است ماهیت خاطرات زیر سوال برود و مواضعی ایجاد شود كه آنچه اتفاق افتاده به طور تمام و كمال بازگو نشود.

خاطره‌نگار «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر» با تاكید بر این كه شدیدا نیازمند نقد هستیم، اشاره كرد: در شرایط فعلی، بهتر است مدتی وقفه در انتشار خاطرات جنگ ایجاد كرده و به نقد آثار منتشر شده بپردازیم تا دستمان از نظرات كارشناسی برای انتشار آثار بعدی پر باشد. لازم است به جای كمیت، به كیفیت توجه كنیم.

یاحسینی همچنین افزود: معتقدم اگر در سال تنها چند كتاب انگشت شمار خاطره خوب منتشر شود بهتر از این است كه كتابهای متعددی به چاپ برسند اما كیفیت و مخاطب نداشته باشند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار