وال استریت ژورنال: افزایش واردات نفت خام در آمریکا

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: با وجود استخراج نفت شیل، آمریکا واردات نفت از خارج را افزایش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم کریستین برتلسن و لین کوک نوشت: با وجود افزایش تولید نفت شرکت های داخلی در آمریکا، این کشور واردات نفت از کشورهای خارجی افزایش داده است.

ارقام فدرال منتشر شده نشان می دهد واردات نفت آمریکا امسال و از اوایل ماه مه سال دو هزار و پانزده، با افزایش بیست درصدی به حدود هشت میلیون بشکه در روز رسید. ارقام منتشر شده همچنین نشان می دهد کشورهایی همانند جمهوری کنگو، روسیه و برزیل در حال صادر کردن نفت خود به آمریکا هستند و این در حالی است که کانادا در حال ارسال حجم بی سابقه ای از نفت به بنادر آمریکاست.

یک سری از تحولات در بازار طی ماه های کنونی سبب افزایش شدید واردات نفت آمریکا محسوب می شود حتی با آن که تولید نفت در خود آمریکا به بالاترین رقم طی حدود سه دهه و به حدود نه میلیون بشکه در روز رسیده است. این تغییرات شامل بازگشت ایران به بازار صادراتی نفت خام در پی برداشته شدن تحریم ها در ماه ژانویه می شود، اقدامی که به صورت غیرمستقیم سبب افزایش واردات نفت آمریکا شد حتی با آن که خود ایران نمی تواند به آمریکا نفت بفروشد. 

یکی دیگر از عوامل افزایش واردات نفت آمریکا این است که جهان دیگر مکانی برای ذخیره نفت ندارد. برایان بوش مدیر بازار نفت در موسسه گن اسکیپ Genscape اعلام کرد  ظرفیت تأسیسات نفتی از روتردام گرفته تا کیپ تاون تقریبا پر است، اما آمریکا همچنان فضای کافی برای انبار کردن نفت دارد. 

"جرج بوش" رئیس جمهور سابق آمریکا گفته بود حدود دو سوم از ظرفیت ذخیره نفت آمریکا پر شده است اما این کشور هنوز می تواند صد میلیون بشکه دیگر نفت ذخیره کند. او افزود، همچنین باید گفت ظرفیت تأسیسات ذخیره سازی نفت در چین و آفریقای جنوبی پر است و به نظر می رسد ده درصد از ظرفیت مهمترین تأسیسات ذخیره نفت در اروپا در روتردام قابل استفاده است. 

"اسکیپ یورک" معاون شرکت وود مکنزی -که موسسه مشاوره ای در زمینه انرژی است- نیز گفت: «در حالی که نفت خام بیشتری روانه آمریکا می شود، تأسیسات ذخیره نفت در ایالت های مختلف در آمریکا به سوی پر شدن پیش می روند. 

 یورک گفت: «در حالی که تانکرهای نفتی آمریکا پر می شوند، این روند در نهایت می تواند سبب کاهش بهای نفت در بازارها شود.» روز سه شنبه، در پی پیش بینی ها در این باره که میزان ذخایر نفتی آمریکا در حال افزایش است، بهای نفت برای تحویل در ماه ژوئن در بازار نیویورک، با یک دلار و سیزده سنت کاهش به چهل و سه دلار و شصت و پنج سنت در هر بشکه رسید.

در حال حاضر، بهای نفت در بازارهای جهانی در مقایسه با فوریه سال دو هزار و شانزده، با افزایش شصت و هفت درصدی مواجه شده است اما در مقایسه با ماه فوریه سال گذشته بیست و هشت درصد پایین تر است.

اما افزایش واردات نفت آمریکا خبر بدی برای همه بازیگران نفتی نیست. دلالان می توانند نفت را ذخیره کنند و بعدها با بهای بالاتر آنها را بفروشند. 

شرکت های پالایش نفت همانند فیلیپس 66، شرکت های مهم فعال در زمینه انرژی همانند بی پی و دلالان بین المللی همانند مرکوریا انرژی گروپ Mercuria Energy Group  در حال ذخیره نفت خام خارجی در آمریکا هستند تا بتوانند بعدها آن را با بهایی بالاتر بفروشند.

هزینه ذخیره نفت در تانکرها در آمریکا بین سی تا هشتاد و پنج سنت برای هر بشکه در ماه است. ناظران می گویند این در حالی است نگهداری نفت خام در تانکرهای شناور نفتی یک دلار برای هر بشکه است.

آرمیتا سِن از بنیاندگذاران شرکت انرژی اسپکتس Energy Aspects مستقر در لندن، گفت: «به همین دلیل برخی از دلالان اقدام به وارد کردن نفت و انبار کردن آن می کنند.»

تحلیل وال استریت ژورنال از ارقام وزارت انرژی آمریکا نشان می دهد بین ماه مه تا فوریه دو هزار و پانزده، حدود صد و چهارده میلیون بشکه نفت خارجی وارد آمریکا و در انبارها ذخیره شد. بیشتر این نفت ها در انبارهایی در اوکلاهما و ایلینوی ذخیره شده اند. این رقم در مقایسه با سال گذشته از افزایش سی درصدی حکایت دارد.

اما داشتن فضای لازم برای ذخیره نفت تنها دلیل افزایش واردات نفت خام به آمریکا محسوب نمی شود. ناظران اعلام کردند کشورهایی همانند ونزوئلا و عراق در حال فروش نفت به بهایی کمتر هستند و ایران نیز در حال افزایش صادرات نفت است.

پالایشگاه های آمریکا همچنان نمی توانند نفت ایران را خریداری کنند اما صادرات نفت خام کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشورهای دیگر سبب بروز واکنش و افزایش واردات نفت خام به آمریکا شده است. 

برای آن که بتواند سهم خود را از بازار نفت بازیابد، در حال فروش نفت به بهایی کمتر از بسیاری از رقبای خود است. دلالان و تحلیل گران اعلام کردند این بدان معناست که برخی کشورهایی که به سبب عرضه نفت زیر قیمت ایران به اروپا و آسیا نمی توانند در این مناطق فعال باشند، در حال فروش نفت خود با بازار آمریکا هستند.

به گفته دلالان و تحلیلگران، کشورهایی همانند آنگولا، آلبانی و انگلیس به تازگی -پس از آن که ایران نفت خود را زیر قیمت بازار عرضه کرد- نفت خام خود را به نیوجرسی، کالیفرنیا و لوئیزیانا صادر کرده اند.

از زمان انقلاب نفت شیل در آمریکا تا همین امسال، این کشورها مراودات زیادی با بازار آمریکا نداشتند. 

در آغاز سال دو هزار و شانزده، عربستان سعودی نیز صادرات نفت خود را به آمریکا سی و سه درصد افزایش داد. تام کمبریج مدیر اجرایی شرکت کمبریج پروداکشن در تگزاس اعلام کرد درباره افزایش واردات نفت به آمریکا نگران است.

او گفت به همراه مدیران دیگر شرکت ها در تلاش برای کاهش واردات نفت از خارج و تعیین سقفی مشخص برای این واردات است.  یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در افزایش واردات نفت خام به آمریکا این است که هزینه انتقال نفت در آمریکا از طریق قطار بسیار گران تر از واردات نفت خارجی است.

پالایشگاه ها در ایالت واشینگتن -که اغلب به فرآوری نفت خام آلاسکا می پردازند- در حال وارد کردن نفت خام بیشتری از برزیل و آرژانتین هستند.  پالایشگاه های موجود در پنسیلوانیا و نیوجرسی نیز در حال وارد کردن نفت از جمهوری آذربایجان، چاد و گابن هستند.

استیفن ولف کارشناس ارشد نفت در موسسه ترافیگورا بهیر Trafigura Beheer  در هوستون اعلام کرد: «هم اکنون وارد کردن یک تانکر نفت از نیجریه به صرفه تر از خرید نفت از داکوتای شمالی است.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار