ساینتیفیک امریکن: هنوز در ابتدای دوران نفت و گاز ارزان‌قیمت هستیم/پایان سلطنت نفت

نشریه علمی ساینتیفیک امریکن نوشت: دوره نفت و گاز ارزان‌قیمت تازه آغاز شده است.

ساینتیفیک امریکن: هنوز در ابتدای دوران نفت و گاز ارزان‌قیمت قرار داریم/پایان سلطنت نفتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله علمی «ساینتیفیک امریکن» با انشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: برداشت بیش از اندازه ذخایر نفتی و عرضه بی‌رویه طلای سیاه از سوی تولیدکنندگان، بهای جهانی آن را به شدت کاهش داده است و پیش‌بینی می‌شود اوضاع به همین منوال باقی بماند.

در ادامه گزارش با اشاره به افزایش چشمگیر بهای طلای سیاه در 40 سال گذشته، آمده است: بهای نفت در بین سال‌های 1970 (1349) تا 2013 (1392)، حدود 900 درصد افزایش یافت. این در حالی است که بهای فلزات گرانبها و مواد معدنی در این سال‌ها، 68 درصد افزایش داشت.

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: عرضه مازاد نفت‌خام (و متعاقب آن، کاهش بهای طلای سیاه) بیش از آنکه دلایل اقتصادی داشته باشد، انگیزه‌های سیاسی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: ما معتقدیم دوره نفت گران‌قیمت به پایان رسیده است. وقوع دو انقلاب بزرگ در صنعت نفت و گسترش آن به دیگر نقاط جهان، به منزله پایان سلطنت چندین ساله‌ی طلای سیاه بود. نگارنده گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است بهای نفت در سال‌های آینده بسیار کمتر از بهای آن در سال‌های 2010 (1389) تا اواسط 2014 (1393) خواهد بود؛ سال‌هایی که اوج شکوفایی طلای سیاه محسوب می‌شوند. 

انقلاب فناوری در صنعت نفت «شیل» آمریکا که کمتر از یک‌دهه گذشته و در زمینه حفاری افقی و استخراج طلای سیاه، به وقوع پیوست باعث شد در سال‌های 2008 تا 2015، سرعت برداشت طلای سیاه از میدان‌های نفتی تا 88 درصد افزایش یابد.

انقلاب دوم صدور فناوری جدید حفاری به شرکت‌ها و صنایع نفتی سراسر جهان است. در صورتی که در میدان‌های نفتی فرسوده از این فناوری استفاده شود، احتمال می‌رود میزان مازاد نفت تولیدی جهان تا سال 2035 (1414) به 20 میلیون بشکه در روز برسد.    


انتهای پیام/        

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار