اصفهان؛

استفاده از آسپیرین برای پیشگیری از سكته مغزی موثر نیست

نتایج یك تحقیق در دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نشان می دهد كه استفاده از آسپرین برای پیشگیری اولیه از سكته مغزی نسبت به استفاده نكردن از دارو، كم اثرتر و پرهزینه تر بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از اصفهان؛دانشگاه علوم پزشكی اصفهان روز چهارشنبه اعلام كرد: براساس نتایج یك تحقیق در دانشكده داروسازی این دانشگاه، استفاده از آسپرین با دوز پایین (80 میلی گرم روزانه) برای پیشگیری اولیه از سكته مغزی در مردان میانسال با ریسك متوسط قلبی عروقی، هزینه اثربخشی ندارد.

این تحقیق در قالب رساله دكترای عمومی با عنوان «ارزیابی هزینه - اثربخشی و هزینه - مطلوبیت استفاده از آسپرین با دوز پایین جهت پیشگیری اولیه از سكته مغزی در مردان با ریسك متوسط بیماری های قلبی عروقی در ایران» و با توجه به میزان بالای شیوع سكته مغزی در جمعیت كشور، انجام شده است.

جمعیت مورد مطالعه، یك گروه از مردان 45 سال سالم از نظر قلبی عروقی با ریسك متوسط (15 درصد در 10 سال) بیماری های قلبی و عروقی بودند.

نتایج این تحقیق نشان داد كه استفاده از آسپرین برای پیشگیری اولیه از سكته مغزی نسبت به استفاده نكردن از دارو كم اثرتر و پرهزینه تر بوده است.

استیل‌سالیسیلیك اسید كه بیشتر با نام تجاری آسپیرین شناخته می‌شود، یك داروی ضد التهاب است كه به عنوان ضد درد و تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آسپرین یكی از پر طرفدارترین داروها در دنیاست. آسپرین علاوه بر خاصیت تسكین دهندگی، تب‌بر و ضد التهاب هم هست اما امروزه برای مواردی مانند پیشگیری از بیماری های قلبی، ورم مفاصل، سر درد، بدن درد و دردهای دیگر استفاده می شود.

چندین كارآزمایی بالینی نشان داده است كه آسپرین برای پیشگیری ثانویه از حوادث قلبی عروقی موثر است با این حال استفاده از آن برای پیشگیری اولیه بستگی به ریسك بیماری های قلبی عروقی بیماران و جنسیت آنها دارد.
 
انتهای پیام /پ

برچسب ها: اسپرین ، بیماری ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.