سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای تنها به سود مالی فکر می‌کند، نه بار فرهنگی فیلم!

در شرایط امروز سینما، امکان ورود هر صاحب سرمایه‌ای هست که برای سودآوری در بسیاری از موارد فیلمسازی دخالت می‌کند.

مسعود آب‌پرور کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ورود سرمایه‌گذاران غیر‌حرفه‌ای به عرصه سینما و عواقب آن به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از هر زاویه‌ای می‌توان به این موضوع نگاه کرد. یکی از آن‌ها این است که وقتی شما دنبال سرمایه‌های آزاد هستید، وقتی فکر می‌کنید که سینما باید از زیر سیطره دولت و اقتصاد دولتی خارج شود، چنین عوارضی هم ممکن است پدیدار شود. یعنی امکان ورود هر صاحب سرمایه‌ای هست که برای سودآوری در بسیاری از موارد فیلمسازی دخالت می‌کند.

وی افزود: گاهی در چنین شرایطی برای رسیدن به سود، سینما به واسطه این نوع سرمایه‌گذاران، به سمت سو‍ژه‌ها و نحوه ساختی می‌رود که ممکن است با حوزه فرهنگ تناسب نداشته باشد و این بسیار ضربه‌زننده است.

آب پرور ادامه داد: به هر صورت، در بحث اقتصاد دولتی ممکن است دولت، انتظار به دست آوردن منافع تبلیغاتی خاص خودش در فیلم‌ها را داشته باشد اما معمولا جنبه فرهنگی در نگاه دولت غالب‌تر است. خصوصا در 40 سال اخیر این موضوع بیشتر شکل گرفته است. در کل اگر قرار باشد، به سمت اقتصاد آزاد در سینما برویم، در سال‌های ابتدایی و دوران گذار برای رسیدن به تعادل، ریزش و آسیب‌هایی را خواهیم داشت که پس از طی کردن این برهه زمانی، می‌توان از سینما انتطار متعادل‌تر شدن و بهبودی اوضاع را داشت.

وی در خصوص وظیفه تهیه‌کننده در قبال ورود سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای به عرصه سینما بیان کرد: از تهیه‌کننده درجه یک انتظار می‌رود، در قبال پول و منابع معین و مشخصی که وجود دارد یا به دستش سپرده می‌شود و یا متعلق به خودش است، بتواند محصول فرهنگی خوبی تولید کند. طبیعتا در سینما هم چنین انتظاری می‌رود. در سال‌های اخیر وزارت ارشاد تعدادی از تهیه‌کننده‌ها را ارزیابی و به آن‌ها مجوز تهیه‌کنندگی داده و اعلام کرده، این افراد از نظر ما ضابط قوانین فرهنگی در حوزه سینما و دارای استانداردهای لازم برای کارکردن هستند.

آب پرور ادامه داد: همین تهیه‌کنندگان مورد تایید وزارت ارشاد نیز بعضی مواقع با کمبود بودجه و مشکلات مالی روبرو می‌شوند و یا تمایل ندارند پولشان را در فیلمی خاص صرف کنند و ... . در کل دوره سختی را در این زمینه مهم پشت سر می‌گذاریم که امیدوارم مدیران فرهنگی کشور به خصوص در حوزه سینما با درایت و مراقبت‌های خاصی از آن گذر کنند تا به سینما کمک شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار