باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مشکلات سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب ، شدیدتر تکرار شد/ مردم کلافه در ترافیک و بی‌نظمی

بازهم مشکلاتی که در سال‌های قبل برای مردم در مراجعه به نمایشگاه کتاب به وجود آمده بود، امسال هم تکرار و صحبت‌های مسئولان در کمتر از 48 ساعت رنگ باخت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین روز از نمایشگاه کتاب تهران در حالی آغاز شده که بسیاری از محورهای مواصلاتی به اتوبان خلیج فارس با ترافیک سنگین همراه است.

سرهنگ داوود قاسمیان جانشین رئیس پلیس راه راهور درباره این خبر به باشگاه خبرنگاران جوان،‌ اظهار داشت: در حال حاضر ترافیک در مسیرهای منتهی به نمایشگاه کتاب و شهر آفتاب نیمه سنگین است  و عوامل پلیس راه غرب استان تهران تمیهدات ویژه ای را برای تردد بازدیدکنندگان نمایشگاه در نظر گرفته اند.  

در سایت وابسته به شهرداری تهران آمده است: " محل برگزاری تا سال 1385 نمایشگاه بین‌المللی تهران بود اما حجم ترافیک بزرگراه چمران آنقدر زیاد می‌شد و کلافه کننده بود که تقریبا مهار ترافیک را غیر ممکن کرده بود. ساکنان اطراف نمایشگاه بارها و بارها اعتراض خود را به وضعیت ترافیک منطقه در زمان برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور یعنی نمایشگاه کتاب اعلام کردند. محدودیت تردد در اتوبان از یک سو و حجم انبوه خودروهای علاقه مندان از سوی دیگر ترافیک چمران را به کابوسی برای مردم و مسئولان به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی تبدیل کرده بود. وضعیت موجود برگزاری نمایشگاه کتاب، تبدیل به گره کوری برای مسئولان شده بود؛ نه فضای دیگری در شهر تهران برای برپایی مجموعه‌ای با این وسعت وجود داشت نه می‌شد این کلاف سردرگم را باز کرد. اما ساعت‌های شروع و پایان نمایشگاه آنچنان مثل تار عنکبوت محوطه وسیع شمال پایتخت را در بر می‌گرفت که مسئولان را به فکر داشت تا محل برگزاری این جوان 19 ساله را تغییر داده و دقیقا به یکی از شریان‌های اصلی یک طرفه تهران در قلب پایتخت انتقال دهند.

12 تا 22 اردیبهشت 1386 مصلی تهران در خیابان شهید مطهری میزبان نمایشگاه کتاب شد. حالا دیگر 66 کشور خارجی به نمایشگاه آمدند و تعداد ناشران داخلی به عدد بزرگ 1836 رسید. 

مسائل و مشکلات اما حل نشد. دسترسی علاقمندان کتاب به نمایشگاه آسان‌تر شد. خط مترو مصلی تا فضای داخلی نمایشگاه می‌رفت و تاکسی‌ها از چندین میدان مهم شهر مسافران را تا مصلی می‌آورند اما سقف کوتاه و تهویه‌ای که برای آن جمعیت تعریف نشده بود و آفتاب داغی که مستقیم روی سر بازدید کنندگان می‌تابید همه را کلافه کرد. فضای سبزی برای این جمعیت تهرانی و شهرستانی و مسافر و دانشجو و دانش آموز تعریف نشده بود. آفتاب اردیبهشت بی رحم می‌تابید و مردم اذیت می‌شدند.

راه حل دیگری ظاهرا نبود. مصلی قرار نبود محل برگزاری نمایشگاه کتاب باشد در واقع اصلا برای فضای نمایشگاهی تعریف نشده بود اما بار ترافیکی و گره‌ای که در اتوبان چمران ایجاد می‌شد آنقدر مسئله ساز بود تا کسی به برگشت نمایشگاه به محل دائمی‌اش فکر نکند.

همه این سال‌ها بحث نمایشگاه کتاب و نمایشگاه‌های دیگری که در طول سال در تهران برگزار می‌شود و تعدادشان اصلا کم نیست مطرح بود. خود نمایشگاه‌های بهاره که کمی قبل از عید برپا می‌شود داستان مفصلی دارد که در این مقال نمی‌گنجد.

شمع 28 سالگی نمایشگاه کتاب هم در مصلی خاموش شد اما کیک 29 سالگی‌اش در شهر آفتاب برش خورد."

به نطر می‌رسد با وجود برند سازی شهر آفتاب برای حل مشکلات ولی همچنان مشکلات مردمی باقی است و دردی از ترافیک و کلافگی شرکت کنندکان بر طرف نشده است.

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت نمایشگاه های شهر آفتاب  روز 14 اردبیهشت ماه با سایت وابسته به شهرداری تهران مصاحبه‌ای انجام داد و گفت: برخی سالن هایی که نمایشگاه های تهران در آن برگزار می شدند یا متراژ وسیعی و ارتفاع مناسبی نداشتند و  یا به دلیل نداشتن پارکینگ و نبود وسائل حمل و نقل عمومی عبور و مرور شهروندان را با مشکل مواجه می کردند.

البته 48 ساعت از صحبت‌های آقای مدیر نگذشت که مردم با مشکل پارکینگ نمایشگاه جدید مواجه شدند و حتی مسئولان از مردم خواستند که با خودروی شخصی به نمایشگاه مراجعه نکنند چرا که ظرفیت ‌ها تکمیل است.

رئيس پليس راه غرب استان تهران در خصوص ظرفيت پاركينگ های نمايشگاه به خبرنگار ما می گويد : امروز بيش از 14 هزار ورود خودروهای شخصی را به محدوده نمايشگاه كتاب را داشتيم و ظرفيت پاركينگ های اين نمايشگاه تكميل شده است و عوامل پليس مراجعه كنندگان را به پاركينگ ضلع شمال حرم امام خمينی (ره) هدايت مي كنند.

منتظر خواهیم بود تا تدابیر از قبل پیش بینی شده برای شهر آفتاب که تحت نظارت شورا و شهرداری به مرحله اجرا رسیده است ،‌ چه زمانی این مشکلات شدیدتر را حل خواهد کرد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
من امروز نمایشگاه بودم
روز جمعه شلوغ ترین روز نمایشگاه است
بعد مترو خراب میشه قراره این همه جمعیت با یه قطار بیان یعنی داشتیم زیر دست و پا له میشدیم تازه وقتی رسیدیم دو تا ون بود که صفش چهارصد نفره بود گفتیم خودمون بریم نیم ساعت تو آفتاب داغ رفتیم تا رسیدم انتشارات دانشگاهی هم که آخرین غرفه ها
تهویه نداشتن هم که بماد حتی نمازخونه اش حالت بهم میخورد بری
اگه نمیتونید برگزار نکنید همچین نمایشگاههی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مثلا میگن با خط 3مترو میشه رفت،تا به شخصه از با این خط نرفتم نمایشگاه،ولی از این خط استفاده کردم،خیلی طول می کشه تا مترو بیاد،حالا با دست پر و خسته چطوری میشه،از این خط ضعیف استفاده کرد?حتی گفته میشه مترو نمایشگاه هر 12دقیقه یکبار حرکت میکنه،يکطور فاجعه ست،این همه زمان،بعضی وقتها مترو ما رو دیرتر ميرسونه،از اون ور هم که اتوبوسی نیست ،یا هست پر،بعد میگن چرا از خودرو استفاده میشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
امروز خیلی گرم بود
آب معدنی تموم شد و واقعا وضع آزاردهنده ای بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
توسعه درختکاری و فضای سبز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر نمایشگاه را شنبه افتتاح میکردن به این مشکلات برخورد نمیکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام من چند سال نمایشگاه می اومدم اما امسال با این روش جدیدثبت نام بن کارت موفق به ثبت نام نشدم چرا که گوشی ام اندروید نبود . عملاً حق کسانی که به دلیل مشکل مالی گوشی اندروید نداشتند ضایع شد.این شایسته نیست. ضمن اینکه شعب بانک شهر در خیلی از شهرها وجود نداره مانند اسفراین و شاهرود.این بندگان خدایی که می خواستند کارت تحویل بگیرن باید چی کار می کردن ؟خواهشاً بررسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
افزایش تعداد واگن های مترو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
مردم با ماشین نرن دیگه مگه مترو نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
آخه خود مردمم باید رعایت کنن دیگه.
شما اگه کل تهرانم اختصاص بدین به نمایشگاه بازم همینطوری خواهد بود.
آخرین اخبار