تلاش جمهوری آذربایجان برای ثبت دلمه ایرانی در یونسکو به نام خود!!!

جمهوری آذربایجان در تلاش برای ثبت جهانی دلمه ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسكو به نام خود است.

تلاش جمهوری آذربایجان برای ثبت دلمه ایرانی در یونسکو به نام خود!!!
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ جمهوری آذربایجان در تلاش برای ثبت جهانی دلمه ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسكو به نام خود است. باكو مدعی است دلمه خوراكی متعلق به مردم آذری است و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان نیز در حال تهیه اسنادی در همین رابطه برای ارائه به یونسکو است.

گفتنی است دلمه یكی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که از صدها سال پیش از تشكیل بسیاری از كشورها از جمله ارمنستان و جمهوری آذربایجان با نام ایران و ایرانی شناخته می‌شود.

ابوالفضل قره‌ یف، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان گفته است كه دلمه خوراكی متعلق به تمام ملت‌های ترك است.

حدود 2 سال پیش نیز ارمنستان موفق شد نان لواش را در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام خود ثبت کند که اعتراض جمهوری آذربایجان را در پی داشت که در نهایت به حذف لواش از فهرست یونسکو منجر شد.

ایران نیز که دیرهنگام به فکر ثبت نان لواش به نام خود افتاده بود درخواست ثبت آن به عنوان میراثی مشترک را داد.

ابوالفضل قره یف، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در این باره گفته است: «پوشیده نیست كه كشور همسایه (ارمنستان) نه فقط مدعی مالكیت اراضی آذربایجان است بلكه تلاش می كند فرهنگ از جمله آشپزی ملی كشور ما را به خود نسبت دهد.»

وی افزود طرف آذری شواهد و اسنادی ارائه كرد و اجازه نداد لواش در فهرست میراث جهانی یونسكو، خوراك ارمنی اعلام شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
خب دلمه اصلاً کلمه ی ترکی هستش داییشم حساب کنی دلمه غذای اذربایجانی هستش
Iran (Islamic Republic of)
تورکان
۱۹:۱۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۲۱:۴۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
مردم ایران از سراسر ایران حجوم آوردند به کمک هموطنانشون؛؛ شادباش ایرانی و دلاروم -.) من خودم هروقت بموسیقی آذریمون گوش میدم جانم تازه میشه اشک میریزم انگار داخل کلبه هی هموطنان آذرییم نشسته م * زنده باد تمام اقوام نازنین و باهوش ایرانی-جانم بفدای سرتا سر ایران
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۶
نمیدونم دوستان خودشونو به خواب زدن یا توهم زده که مینویسن قرار داد ترکمانچی تموم شده، آذربایجان جزوی از ما بوده و ....از این حرف ها .کشور آذربایجان تاریخی مشترک در برهه های از تاریخ با ما داشته ولی الان اگر منطقی بنگریم کشور آذربایجان ۱۰۰ سال پیش قبل از همین ایرانی وه حرفش رو میزنین رفته موجودیت خودشو تو جامعه جهانی ثبت کرده وفرهنگی قوی تر ازفرهنگی که شما ازش حرف میزنین رو در طول تاریخ داشته .الان مغولستان ادعای و اروپا رو بکنه یا همین ترکیه ادعای عراقو عربستانو سوریه و ........اگر در زمان قاجار قسمتی از این ارث به هر دلیلی جدا شده دیگر کسی نمیتواند ادعایی بر ان بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
دلمه غذای ایران فرهنگیست پس باید مشترک ثبت بشه اگر اذربایجان غیرواقعی بخواد به تنهایی ثبت کنه پس حق حضور در ثبت مشترک نوروز رونداره .هر چند قبلا کارهایی از این دست کرده مثل نظامی شعرهاش فارسیه اما شاعر ترک تبلیغ میشه این نشانه ی دریوزگی یک دولت وملت و می رسونه شهر گنجه وشروان وبادکوبه تبریز و..............پارسین چطور باور ندارید شعرهای شهریارو که باید قبول کنید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
فقط دلمه که نیست، قرمه، قیمه و آش هم کلمات ترکی هستند و غذای ترکی-آذری محسوب می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
واقعا باعث تاسف که نظرات پان ترک ها تایید میشه اما باسه بقیه نه .......
امیدوارم که ابیات استاد شهریار دیگه موردی نداشته باشه.....دیگه دیوان استاد موجود هست.
به امید تایید..:
تو همايون مهد زرتشتي و فرزندان تو/پور ايرانند و پاك آئين نژاد آریان
اختلاف لهجه مليت نزايد بهر كس/ملتي با يك زبان كمتر به ياد آرد زمان
گر بدين منطق ترا گفتند ايراني نه ايي/صبح را خواندند شام و آسمان را ريسمان
( ديوان ـ ج 1 ـ ص 352)
توفنده از او حميت و احساسات/داننده راز انفجار كلمات
افتاده به روي نقشه‌هاي جنگي/فرمانده جنگهاي فرهنگي ماست
خلاق غرور قوميت ما/او شاعر ايده آل ما فردوسي است (ديوان ـ‌ج 2 ـ‌1116)
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
زمانی که به اقوام و قومیت ها و زبان های مادری موجود در کشور اهمیتی داده نشود باید به فکر چنین حرکت هایی هم باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
اهان یعنی الان تمام اثار و تمدن باارزش هزاران ساله ایران مون سالم و دست نخورده ازش مثل جان نگهداری میشه!!!! فقط مونده دلمه??? ول کنید این حرفها رو شما رو بخدا!چیمون سر جاش مونده?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
مردم قدیم سرزمین های بکر و بینظیر معتدل و فوقالعاده با بارش بسیار زیاد رو ول کردن اومدن تو یخبندان های آذربایجان تمدن زدن راجب تمدن گیلان نظر ندین اول تو نت راجب تمدن کاسپین و مارلیک تحقیق کنید بعد نظر بدین تو تالش محقق ها ایتالیایی و فرانسوی و آلمانی صبح و شب اینجا افتادن بعد ترک زبان های محترم دارن تمدن ما رو مسخره میکنن معلومه ک ۱۱۰۰۰ هزار سال تمدن داریم. خودشون تا یه تعطیلی رسمی میشه هجوم میارن شمال و از آب و هوای گیلان صحبت میکنن موقع رفتن با گریه میرن
دیگه جوک نگین خدایی. بعدشم این مسخره بازی ها رو در مورد دلمه تموم کنید دلمه ماله مردم آریایی نه ترک یا آذری یا فارس یا هر قوم دیگری ماله آریایی هاست یعنی تمام این اقوام. بخاطر یه دلمه تفرقه بین خودمون نندازیم. با هم خوب باشیم تموم شد و رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
دوست عزیز شما خودتون لابه لای عرایض تون دارید توهین میکنید و بعدش میفرمایید که باهم خوب باشد و از این حرفا...
من تو نظرات توهینی برا شما ندیدم و اتفاقا دوستان در جواب یکی از همشهری های شما، تذکر دادند که مفت هویت تاریخی و فرهنگی خودت را نفروش ... اینکه به نفع شماست، در ضمن برای پرهیز از اختلاف از جواب دادن به توهین های شما خودداری می نمایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
آجیل تبریز هم حرف نداره، ابوالفضل قره یف جان ثبتش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
لطفا نقل ارومیه رو هم تو یونسکو ثبت نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
مشکل اصلی کشور این بود ک زبان رو تغییر نداد اگه همه ب یه زبان صحبت میکردند این همه مشکل پیش نمیامد فقط بخاطر زبانه. هی میگن پان ترکسیم واقعا عثمانی سابق یه کاری کرد ک هنوز ک هنوز مردم آریایی در مناطق شرقی خودشون رو ترک میدونن یا فامیلی مردم کشور آذربایجان از پسوند های ایرانی ب پسوند های روسی تغییر پیدا کرده من خودم گیل هستم مااز قوم کاسپی هستیم و هیچ موقع از این مسخره بازی ها در نیاوردیم اگه ب تاریخ باشه میتونین تو اینترنت سرچ کنین قوم کاسپی از همه اقوام قدیمی ترن ب دلیل اب و هوای ب نظیر مناطق شمال مردم کاسپی از ۱۱۰۰۰ هزار سال پیش در این منطقه زندگی میکردند ولی ما هیچوقت تلاش برای کوچیکتر کردن کشورمون نکردیم و نخواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
بلی، حق با شماست اگه زبان رسمی مردم ایران ترکی آذری می بود چنین مشکلاتی پیش نمی آمد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
شما میخواهید از هویت تاریخی و زبانی خودتان صرف نظر کنید ما چیکار کنیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگه جمعیت شما هم مثل ما چند ده میلیون بود قطعا از فرهنگ و تمدن و تاریخ و زبان خودتان کوتاه نمی آمدین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
ای کاش شما هم خواهان حق تون بودید و ایران را فقط فارسی و یا آریایی نمی دیدید ...
برادر گیلکی چرا همه فارس بشیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
لحن و ادبیات شما دیکتاتوری مطلق می باشد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
برادر تاریخ 11 هزار ساله ات رو مفت نفروش ... خوب قوم تو هم یه سهمی از ایران داره ... حالا چرا همه باید فارس بشیم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
چه عددهای دل ربایی رو می بینیم!!!
هشت هزار ، یازده هزار ... همین جوری تصاعدی بیایید بالا ببینیم ته اش پرچم کی بالاست؟ خخخخخخخخخخخخخ
زنده باد ایران و آذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدیران محترم نمیدونم بگم یا نا محترم؟!! شما با پخش نظرات پان ترکیسم و فاشیسم و صد ایسم دیگه خودتون دانسته اب به اسیاب دشمن میریزین. یک بار هم در قضیه فتیله ایها این کارو کردین که باعث بیشتر شعله ور شدن این ایسما شدین و اخطار دادم. من خودم ترکم بله کلمه دلما =دلمه کلمه ایست ترکی. به ترک بودن و ایرانی بودنم افتخار میکنم . اما شما این نظرات را پخش نکنید تا باعث کوچکترن شدن ایران توی نقشه بشید و پان عربیسمای ... خوشحال بشن چون ایران کوچک شده در نقشه !! به زودی با احترام به تمام قومهای عزیز دوباره بزرگ خواهد شد کوچکی از ان افراد بی تاریخ است. ما ایرانیها تاریخ 8000 ساله داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ببخشید ما پان نیستیم، اونی که پانه شمایید ... مردم اینقدر شعور و آگاهی دارند و در این دهکده جهانی مخفی کاری و پنهان کاری خیلی مسخره است و به جای این حرفا یه خورده واقع بین باشید و تندروی نفرمایید و صدالبته یه خورده هم در مورد تاریخ و فرهنگ و ادب و زبان پیشینیان خودتان مطالعه فرمایید... زمانی که ارمنستان لواش را به اسم خودش ثبت میکرد شما کجا بودید؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
پاسخ به پاسخ.اقای لواش!!! امثال تو پانتر از پانند. این راه که شما میروید نتیجه اش بد تر از اتفاقات چند دهه قبل گریبان قومهای ایرانی را خواهد گرفت. در مورد اطلاعاتم همینقدر بدان که دکترای زبانشناسیم ومورد اعتماد همه اقوام و هر ایرانی وطن دوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
واقعا شما دکترا دارید!!!
از ادبیات شما مشخصه که جنس مدرک دکترای شما هم مانند مدرک دکترای خدابیامرز مرحوم گردان می باشد ...
خیلی جالبه تحصیل کرده مملکت تحمل شنیدن حرف حق را ندارد و خواهان فیلترینگ به نفع عقاید خود می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
آقای دکتر این عدد 8000 سال رو از کجا آوردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
دکترجان میتونی یه مستند و یا آثار باستانی 2000 هزارساله به زبان فارسی (ترجیحا به زبان فارسی باشه) را برا ما معرفی نمایی؟ حالا 8000 ساله پیش کش ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
دکتر جان اگه شما واقعا به فکر فرهنگ و تاریخ ایران می بودید حتما برا ثبت لواش به اسم ارمنستان واکنش نشان می دادید!!!
بخدا هنوز تنورهای سنتی در خانه های قدیمی اجداد و پیشینیان تان موجود هست... به روستاهای قدیمی آذربایجان مراجعه نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
جمعیت جمهوری آذربایجان از جمعیت ترک های آذری ایران کمتره، وقتی که تو ایران فرهنگ و تاریخ و ادبیات آذربایجان نادیده گرفته میشه و هیچ اهمیتی داده نمیشه ... همون بهتر که اونا این جور مسائل رو ثبت نمایند و این ثبت ها هم به نام مردم آذربایجان در سرتاسر دنیاست و هیچ اشکالی هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
کاملا درست میگی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
قسم میخورم تار که ازدستمون رفته و کلا تاراذری که مال آذربایجان خودمه آیرانیشم مال خودمونه جفتشم باتمام دستگاهای ایرانی نواخته میشه برمیگردونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
داداش یه خورده حوصله کن، تو ایران خیلی به موسیقی و هنر و عاشیق و ساز و تار اهمیت داده نمیشه و همون بهتر که اونا به اسم مردم آذربایجان ثبت کردند وگرنه کشورهای دیگه همین میراث گرانبها رو میرفتند به اسم خودشون ثبت میکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
وزیرجان فداتشم یکم دیگه بخوابی همه چیمونوبردن لطفا جایی ثبتش نکنید ولی یفهرست از تمام صنعت و کشفیات و ادبیات و هنروموسیقی و مسگری و اشعارتهیه کنیدبا اسنادهای معتبر یه مرکزی دایر بشه اینارا نگهداری کنه کسی غدغد کرد با اسناد بزنید تودهنش تموم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ناشناس از خواب فاشیستیت پا شو عزیزم اذربایجانی ها قرن هاس که حکومت میکنن شما اگه یکم از دید فاشیستی دور بشین راحت میتونین واقیعت هارو ببینین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
اول اینکه کشوری به نام آذربایجان وجود خارجی نداره .نام این سرزمین آران می باشد.
بعد از جنگ جهانی اول و امضای معاهده ی ورسای سرزمین های ایروان و آران (آذربایجان)و.....اعلام کردن که خواستار پیوند دوباره به ایران هستند.که با ترس بریتانیا از اینکه سرزمین های مانند افغانستان نیز دوباره جزوی از ایران شود سرکوب شد.از آن زمان شوروی سابق نام این سرزمین رو به آذربایجان تغییر داد تا این تصور به وجود بیاد که آذرباجان ابران آذربایجان جنوبی و این سرزمین متعلق به ایران نیست.
در ضمن قوم اذری خیلی سال قبل از اینکه ترک ها نزدیک مرزهای ایران بشوند وجود داشتند.زبانشان هم ریشه در زبان پهلوی داد ودر گذشته به آذری پهلوی شهرت داشت. همچنین آذری ها سال ها با ترک ها و حکام عرب درجنگ بودن.حالا چطوری اینا ترک شدن .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ببخشید ... صفر تا 100 نظر شما غیر علمی و غیر مستند است و در مورد چیزی که علم نداری لطفا نظر نده ... در برهه ای از تاریخ عرب ها باهم اختلاف داشتند و الان چونکه یمن و عربستان جنگ میکنند پس بگیم یکی از این کشورها عرب نیست. لطفا به تاریخ و فرهنگ و زبان هیچ کشور و یا ملتی توهین نکنید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
امثال شما هستند که تاریخ را تحریف نمودند و آنگونه که دوست داشتند نوشتند... شما حق ندارید آنگونه که دوست دارید تاریخ را تفسیر نمایید و به ملت ها و فرهنگ ها توهین نمایید... نظرتون هم در مورد زبان خیلی مسخره و خنده داره و متاسفانه تو وبلاگ های ایرانی از این مطالب غیر علمی و خزولاتی زیاد نوشته شده و همه شونم بدون مطالعه و شناخت از روی هم کپی پیست کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
دوستان عزیز اگر داعش به کشور عزیزمان حمله میکرد اعم از ترک ولر وفارس به هیچکدام رحم نمیکرد آیا در عراق ندیدیدآیا درکشور های دنیا نمبینید آنها به فقط به فکر منافعشان هستندپس ماچراباید سرقومیت دعوا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
من موندم حالا ارمنستان تو این بین چیکاره است؟؟ خیلی پررو شدند ... از کی تا حالا ما با این ارمنی ها یه ملت و هموطن شدیم... البته تو هر کشوری اقلیت های دینی هستند و این دلیل نمیشه که !! (تقریبا یک سوم الی نصف ایران رو ترک های آذری تشکیل میدند و دین و مذهب مون هم یکی است و اشتراکات تاریخی و فرهنگی ... و در همه غم ها و شادی ها و پیشرفت های ایران سهیم هستیم ... )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوب دلمه مثلا چه کوفتی هستش که مال ترک ها باشه یا فارس ها . یه پل هم میدم برید به نام اسراییل ثبتش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
جرا فارسا ايران رو مال خودشون ميدونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
مسولان دقیقا کجا هستن دیگه چیزی مونده ازمون بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دلما غذای آذری هاست آذربایجان وآذری های ایران یکی هستند فرقی نمیکنه اونا در یونسکو به اسم خودشون ثبت کنند یا ما..جانم فدای آذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دولمه که نام اصلی ان دولما است غذای ترکی است و در ترکیه و کشور های ترک دیگر مثل اذربایجان به تنوع درست می شود و حالا در بعضی مناطق ایران به خاطر حکومت های هزارساله اخیر ترک در بین غذای ایرانی ها هم رسوخ کرده قرار نیست که غذای ایرانی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دلما غذای اصیل آذربایجانه، کشور اذربایجان هم یه زمان جزو ایران وبا آذربایجان های شرقی و غربی یکی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
اكه واقعا ادعاى دين دارين اينا هرسه مال اذربايجانه كه براى من ايران واذربايجان يكى هست.يك روح ويك جسم بادواسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
بسیاری ازغذاهاومراسم ها،بازی ها،کلمات،فرهنگ هاو.....)متعلق به تنهایک کشوریاقوم نیست وبایدبه نام کشورهای دارنده ثبت شود.مثل عیدنوروزکه بین ایران وکشورهای همسایه شمالی مشترک است یامثل لواش یادلمه یابازی چوگان .البته فرق نداردکه دلمه ترکی است وبایدبنام ترک هاثبت شوداین درست نیست آن موقع ماهم بایدبگوییم نوروز براایران است که دارای مدارک تاریخی فراوان است که آن راهم به اثبات می رساند امامی بینیم که کردهای عراق هم نوروزراجشن می گیرندیادرهندوستان هم نوروزراجشن می گیرند.دلمه هم مثل نوروزاست.البته آذربایجان درچندموردهم مثل نوروز یادلمه یابازی چوگان پیش دستی کرده وبنام خودثبت کرده که بایدمسئولان مادقت کنند.
نمی دانم چراکشورآذربایجان سعی دربه ثبت رساندن فرهنگ های مشترک بنام خوداست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدت قرارداد ترکمنچای تمام شده مسولین عزیز یه فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
اين آقاي وزير كارش حرف نداره !
اون از بازي چوگان ، اون از سه تار حالا هم نوبت دلمه شد .
با اين كارها دارند براي خودشان تاريخ مي نويسند . مسؤلين مواظب باشيد فردا نوبت ارگ بم مي رسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دلمه نه دلما زبونه مارم تحریف کردن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
به نظر من تا دیر نشده بریم شلوار کردیو تو یونسکو ثبت کنیم وگرنه فردا سه تا کشور مدعی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دوستان عزیز فراموش نکنید ایران فقط فارس نشین نداره من ترکم و ایرانی و به این موضوع افتخار میکنم حالا اگه دلما یه کلمه ترکی هست مربوط به ایران هم میشه حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
وای که بی دلمه شدیم ما به جای اینکه علف ها رو برنیم به نام خودمون باید به فکر پیشرفت باشیم نه مثل کشورهای دسته چندمی دنبال خاله زنک بازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
البته نباید فراموش کرد از موجودیت جمهوری آذربایجان کمتراز چهل سال میگذره واونها فقط زبانشون ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
باز این پان ترکیسما پیداشون شد
Germany
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
تا فاشيسم فارس هست پان تركيسم و پان آذرسيم هم هست داداش . هر علتي معلولي داره لطفا قبل از نظر دادن به علل هم توجه بفرماييد در ضمن از كي ايران متعلق به فارسها شده و ملل ديگر ايراني از جمله تركها و كردها و لر ها و بلوچ ها و غيره شدن زير دست شما ها...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دلما ، کلمه ترکی بوده و متعلق به ما آذربایجانیها می باشد ولی نمی دانم در مناطق فارس نشین هم استفاده می شود یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
چرا هر چیزی رو سعی دارید متعلق به ایران معرفی کنید؟جوری رفتار میکنید انگار بقیه ملتها هیچ چیزی ندارند،دلمه یه کلمه ترکی هست،کجای این غذا ایرانیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
چون بیشتر کشور های که الان در خاورمیانه هستن اصلا تا ۳۰ سال پیش موجودیت یک کشور رو نداشتن و جزیی از سرزمین یزرگ ایران بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
گذشته ها گذشته ایران بزرگ قدیم الان کوچولو شده نقشه رو ببینید
Germany
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
لطفا بگرديد بيابيد كلمه ايران را در تاريخ قبل از صد سال پيش جنابان فاشيست.
Germany
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
حفظ میراث باستانی و اصیلمون
این نیستش که بریم تو یونسکو صهیونیستی ثبتش کنیم
اینا همش بازی تو خط اونا هستش
مثل گرفتن دکترا که بری علمت رو بفرستی به کشور های خاریجی تا بهت معادل مدرک بدن و ...
متاسفانه چنان شعور مردم رو شست و شو دادن که ما باید نگران دلمه باشیم
بعدش نگران کوفته و بعد نگران ات و اشغال های دیگه
این سازمان یونسکو برای بزرگترین شهر باستانی سوریه یعنی تدمر چیکار کردش !!!!!!!!!!!
چه غلطی کرد ثبت جهانی هم بودش
امیدوارم این بچه بازی های مسخره رو تعطیل کنین
این سازمان مزخرف هر جا منافعش کار کنه به نام اون ثبت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام. دلمه واقعا غذای اذربایجانی هاست شما مرز سیاسی ملت ها در نظر نگیرید مرز فرهنگی ملت ها مهم هست دلمه کلمه ترکی هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
مگه اذربایجان جزو ایران نبوده مگه ما دو تا شهر اذربایجان نداریم مگه کلی شهر ترک نشین نداریم
مگه اینا ایرانی نیستند!!
داره به وضوح میگه دلمه ایرانی نه دلمه فارس یا هر چیز دیگه ایران هم جمع تمام قومیتهاست
پس چرا نباید به نام ایران ثبت بشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دلمه و صحیحترش دلما یه کلمه ترکی به معنی پر کردن است پس یه غذای ترکی هست و بحثی بهش وارد نیست اما بهتره مدیرای ماهم از خواب بیدار بشن
آخرین اخبار