اتحادیه اروپا به دنبال انتقال گاز ترکمنستان از طریق ایران یا دریای خزر

اتحادیه اروپا برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از طریق دریای خزر یا ایران مذاکره می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، نماینده اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از طریق دریای خزر یا ایران با ترکمنستان مذاکره می کند.  

ترکمنستان که در آسیای میانه قرار دارد سال گذشته خط لوله ای را با هزینه ای حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار بین میادین اصلی گاز در شرق و یکی از بنادر خود در دریای خزر احداث کرد.  

دنیس دانیلیدیس کاردار اتحادیه اروپا در ترکمنستان گفت ترکمنستان درحال حاضر می خواهد اقدامات بعدی را در طرح بلندمدت صادرات گاز خود انجام دهد و در عین حال از رقابت با صادرات گاز روسیه خودداری کند.  

دانیلیدیس در مصاحبه با رویترز گفت:« می توانیم بگوییم از تصمیمات سیاسی به طرحهای عملیاتی منتقل شده ایم.»  

وی گفت اتحادیه اروپا درباره طرح خط لوله با شرکتهای انرژی فعال در منطقه دریای خزر گفتگو می کند اما از هیچ یک از آنها نام نبرد.  

وی افزود:« اتحادیه اروپا همه گزینه ها را برای انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از جمله انتقال آن از طریق ایران بررسی می کند.»  

دو طرف هنوز درباره حجم محموله های گازی که بر اساس ظرفیت خطوط لوله مشخص خواهد شد توافق نکرده اند.  

دانیلیدیس گفت:« طرف ترکمنستانی معتقد است میزان گاز باید از ابتدا زیاد باشد و برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند. عشق آباد از حدود 30 میلیارد مترمکعب (درسال) برای مدت 30 سال سخن می گوید.»  

گزارشهای سازمان «یوروگاس» که نماینده شرکتهای گازی اروپا به شمار می آید نشان می دهد کشورهای اتحادیه اروپا سال گذشته حدود 426 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرده اند. دانیلیدیس گفت اتحادیه اروپا روش تدریجی را ترجیح می دهد.  

وی افزود: «همه چیز باید گام به گام صورت بگیرد چرا که شرایط بازار به ما اجازه نمی دهد این میزان گاز را یکباره دریافت کنیم.»   

وی اضافه کرد: «در شرایط کنونی و بهایی که درحال حاضر برای انرژی وجود دارد ما نیاز داریم که به خوبی درباره چگونگی بهره مندی از این طرح فکر کنیم.»  

قرار است قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان هفتم مه برای گفتگو درباره همکاری در زمینه انرژی به ایران سفر کند.  

عشق آباد و تهران که پس از لغو تحریمهای اعمال شده غرب بر ضد این کشور گشایش را آغاز کرده است مذاکراتی را درباره طرح احتمالی گاز انجام داده اند.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار