نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی(23)؛

تردد نفتکش های خارجی در پایانه نفتی دوبرابر شد/ احیای سوآپ نفتی در دستور کار است

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: بعد از لغو تحریم ها و اجرای برجام تردد نفتکش ها در سمت پایانه های نفتی ایران دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدپیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، از احداث پایانه نفتی جاسک خبر داد و گفت: در این زمینه جلسات متعددی با وزیر نفت برگزار شده است و به زودی نتیجه نهایی اعلام می شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت این پایانه 10 میلیون بشکه با سه گوی شناور و یک گوی جایگزین است که روزانه 2 میلیون صادرات نفت خام را انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در خصوص صادرات نفت کردستان عراق از طریق پایانه نفتی گفت: در حال حاضر در این زمینه صادراتی تحقق پیدا نکرده اما صادرات 7 میلیونی را در این پایانه رکورد زده ایم.

در خصوص احیای سوآپ نفت خام گفت: برنامه سوآپ که از سال 89 آغاز شده بود رکورد سوآپ 200هزار بشکه ای را در پایانه نفتی شمال داشتیم که متوقف شد و در حال حاضر زیرساخت های لازم برای از سرگیری سوآپ با توجه به دیپلماسی فعال در حوزه انرژی پیگیری می شود و ضمن اینکه بعداز نگهداشت و تعمیرات و زمانی که دستور صادر شود آماده سوآپ خواهیم بود.

 کشور ما نگاه خاصی به صنعت نفت دارد چرا که این صنعت باید به عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور رابه حرکت در آورد.
 
وی با بیان این که پایانه های نفتی در زنجیره تولید نفت و گاز به عنوان آخرین حلقه وظیفه سنگینی را برعهده دارد تصریح کرد: از ابتدای شروع دولت ما به این مساله آگاه بودیم که برنامه دولت رفع تحریم هاست  و در برنامه های اعلام از سوی وزیر نیز رفع تحریم ها و احیای ظرفیت گذشته در تولید و صادرات عنوان شده بود لذا از ابتدا  با اتکا نیروی متخصص داخلی تلاش کردیم که مطابق اهداف صنعتی نفت مکمل تولید در صادرات باشیم و تا امروز مطابق میزان تولید دریافت ، انتقال و صادرات داشته باشیم و حتی صادرات در بعضی مقاطع به نفع صادرات کل کشور کمک کرده و تکمیل کننده چرخه تولید باشد.
 
موسوی با بیان اینکه بعد از لغو تحریم ها و اجرای برجام تردد نفت کش ها در سمت پایانه های نفتی ایران دو برابر شده است اظهار داشت: در حال حاضر غیر از ژاپن که قبلا نیز اجازه تردد یک نفت کش را در حوزه پایانه نفتی ایران داشت اروپا و کشورهایی همچون اسپانیا و رومانی و نروژ و همچنین نفت کش هایی از چین نیز به تردد کنندگان در حوزه پایانه های نفتی ایران اضافه شدند.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت پایانه نفتی در سقف سهمیه و میزان تعهد وزارت نفت رقم 7 میلیون و 100 هزار بشکه رکورد زده است.

 مذاکره با وزیر نفت عمان درباره پروژه ساخت پایانه نفتی جاسک


در حاشیه نمایشگاه محمدحسن اخباری شاد، رئیس امور بین الملل در درباره فعالیتهای حوزه پالایش و پخش و فرصتهای سرمایه گذاری موجود با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
 
وزیر نفت عمان در این نشست به تلاشها و رغبت بخش خصوصی آن کشور برای حضور در پروژه های پالایش و پخش اشاره کرد.
 
 پروژه ساخت پایانه جاسک و برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این منطقه از  جمله محورهای مورد بحث در دیدار وزیر نفت کشور عمان با رئیس امور بین الملل این شرکت بود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار