پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛

ویژه مبتلایان به آسم/ با ورزش راحت تر نفس بکشید

جیلن مارشال، رئیس مرکز آلرژی و ایمنی شناسی دانشگاه تگزاس می گوید اگر آسم دارید، توجه داشته باشید که ورزش، زحمت شما را برای نفس کشیدن کم می کند.

ویژه مبتلایان به آسم/ با ورزش راحت تر نفس بکشیدبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان پیشنهاد می‌کنند ورزش منظم برای سلامتی بسیار مفید است به‌ویژه در افرادی که مبتلا به آسم هستند. آسم یک بیماری  تنفسی است که اکثر اوقات با علائمی از قبیل خس خس سینه، سرفه، احساس تنگی نفس و کم‌نفسی (کم آوردن نفس) همراه است.

اگر از بیماری آسم رنج می برید، به حرف و حدیث های رایج در خصوص مضر بودن ورزش برای آسم اهمیتی ندهید، چون برعکس آنچه تصور می شود ورزش در مبتلایان به آسم نفس کشیدن را راحت تر می کند،  استرس را کاهش می دهد، و روی هم رفته ، خطر حمله را کاهش داده و ایمنی بدن تان را در مقابل حملات احتمالی بالا می برد.ورزش های بسیار مفیدی برای مبتلایان به آسم وجود دارد که به سلامتی آنان کمک می کند.

 فواید ورزش بر روی بیماری آسم
اکثر متخصصان، ورزش را برای افراد مبتلا به آسم مفید می دانند، اما حواستان باشد که هر ورزشی برای شما مناسب نیست. در نتیجه بهتر است از ورزش های مناسب با شرایط بدنی تان مطلع شوید.

ورزش برای افراد مبتلا به آسم مفید است، به دلیل  اینکه اثرات مضر انقباض برونش ها را کاهش می دهد و حملات آسم کمتر می شوند. همچنین ورزش، احساس تنگی نفس و خفگی را کاهش می دهد و به بهبود شرایط جسمانی فرد کمک می کند. علاوه بر این تحرک بدنی، تحمل ورزش و حرکات جسمانی را بالا می برد. شما با ورزش کردن، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به زندگی عادی نزدیک می شوید.

ورزش هوازی و تاثیرات مفید آن بر آسم
 بیماران مبتلا به آسم بهتر است که در کنار مصرف دارو، ورزش هوازی انجام دهند. بیماران مبتلا به آسم معمولا از انجام ورزش خودداری می‌کنند. به نظر می رسد تمرینات هوازی شدت علائم آسم را محدود می کند و کیفیت زندگی مبتلایان را افزایش می دهد. محققان توصیه می کنند که این تمرینات باید به صورت متداول  به برنامه درمان آسم متوسط و شدید اضافه شوند، آنها همچنین اشاره می کنند که افراد مبتلا به آسم اغلب به دلیل ترس از نشانه های شروع حملات از انجام این تمرینات اجتناب می کنند.

در گذشته هم تمرینات برای افراد مبتلا به آسم برای افزایش آمادگی بدنی، کیفیت زندگی و کاهش نیاز به اسپری توصیه شده است. اما مشخص نشده بود که آیا فواید آن بیشتر از مضراتش می باشد.

یک بررسی جدید نشان داده است فعالیت های بدنی که موجب می شوند ضربان قلب  بالا برود می توانند به مبتلایان به بیماری آسم کمک کنند. در این بررسی محققان برزیلی مطالعه ای را بر روی 43 فرد با سن 59-20 سال انجام دادند. این افراد مبتلا به درجات متوسط تا شدیدی از آسم بودند. این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در یک گروه از آنها هفته ای دو بار و هر بار به مدت 30 دقیقه تمرین های تنفسی یوگا انجام میشد و در گروه دیگر علاوه بر این تمرین ها به مدت 35 دقیقه ورزش هوازی بصورت راه رفتن بر روی تردمیل را انجام دادند.

بعد از سه ماه مشاهده شد که در گروهی که از تردمیل استفاده کرده بودند شدت علائم آسم بیشتر کاهش پیدا کرده و کیفیت زندگی آنها بهتر شده بود. نتایج این تحقیق در شماره ماه ژوئن 2015 مجله Thorax منتشر شده است. در این مطالعه سرعت انقباض مجاری هوایی مبتلایان به آسم در دو گروه بررسی شده و نتایج مطلوب در بهبود این توانایی در افرادی دیده شد که ورزش های هوازی را بصورت استفاده از تردمیل انجام داده بودند.

همچنین مشاده شد که سطح پروتئین هایی که موجب پاسخ های التهابی میشوند در آنها که ورزش های هوازی انجام داده بودند بیشتر پایین آمده بود. این پروتئین ها نقش اساسی در فعالیت بیماری آسم دارند. محققین میگویند بسیاری از افراد مبتلا به بیماری آسم فکر میکنند فعالیت بدنی برای آنها مضر بوده و موجب تشدید بیماری آنها میشود ولی این تحقیق نشان داده است که در کنار استفاده از دارو انجام ورزش های هوازی تحت نظر پزشک میتواند به بهبود بیماری آنها کمک کند.

توصیه های  ورزشی برای مبتلایان به آسم
این حقیقت دارد که گاهی اوقات ورزش می‌تواند سبب بروز علائم آسم شود ولی راه‌های زیادی وجود دارند که مانع بروز این اتفاق گردند. در ابتدا شما باید توسط پزشک خود مطمئن شوید که بیماریتان کنترل شده است. اگر آسم شما کنترل شده باشد می‌توانید ۲ تا ۵ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید بدون اینکه دچار تنگی نفس شوید.همچنین با توجه به موارد ذکر شده،احتمال بروز علائم آسم را کاهش دهید.

- در شرایط آب و هوایی خاص  از قبیل رطوبت، مه، سرما، ارتفاع تمرین نکنید.
-در محیط هایی که گرد و غبار دارند و باعث ایجاد آلرژی می شوند، ورزش نکنید.
- در شرایط آلودگی هوا ورزش نکنید.
- قبل، حین و بعد از ورزش آب بنوشید.
- قبل از ورزش، بدن تان را گرم کنید.
- هر ورزشی را به تدریج آغاز کنید.
- از طریق بینی نفس بکشید و بازدم را از راه دهان (در دو نوبت) انجام دهید.
-ورزش تان را مناسب با شرایط بدنی و مشورت با پزشک  انتخاب کنید.
-حتما داروهایتان را در دسترس قرار دهید تا در هنگام حملات احتمالی آسم مصرف کنید.
-- اگر به تازگی دچار حمله ی آسم شده اید، از ورزش کردن بپرهیزید.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار