حسگر گرافنی حساس به فشار در ابعاد نانومتری با بازدهی بالا تولید شد

پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه زنجان حسگری با فرآیند ساختی آسان را به کمک گرافن، برای اندازه گیری فشار تولید کردند.

نیره قبادی عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این حسگر فشار با استفاده از چیدمان گرافن و در ابعاد نانو متری ساخته شده و به علت حساسیت بالا در صنایعی همچون پزشکی، نظامی و اتومبیل‌سازی کاربرد دارد. 

وی در خصوص فرآیند تولید این حسگر، توضیح داد: اساس این حسگر به صورتی است که بین دو صفحه گرافن، صفحات نیترید بور؛ در ابعاد نانو متری قرار داده می‌شود. اعمال فشار به صفحه گرافن بالایی موجب تغییرات فاصله بین صفحات نیترید بور و در نتیجه تغییر جریان تونل زنی حامل‌ها بین این صفحات می‌شود. 

قبادی با اشاره به مزایای این نانو حسگر بیان کرد: این حسگر فشار به علت وجود نانوصفحات گرافن و نیترید بور از حساسیت و بازدهی بالایی برخوردار است. از طرفی فرآیند ساخت این حسگر‌ها بسیار ساده است. نتایج محاسبات نظری و مدل‌سازی بیانگر این است که رنج کاری خطی این حسگر می‌تواند به ۳۰ گیگاهرتز برسد که بسیار بزرگ‌تر از رنج کاری حسگرهای پیزومقاومتی است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان یادآور شد: گرافن به دلیل خواص عالی مکانیکی، الکترونیکی، فیزیکی، حرارتی و انعطاف‌پذیری ۲۰ درصدی، به‌ عنوان یکی از مواد پایهٔ مورد استفاده در سیستم‌های الکترومکانیکی از جمله حسگرهای فشار معرفی می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار