راهنمای خرید "کفش کوهنوردی"

پوتین کوهنوردی یکی از لوازم اصلی کوهنوردی است. در صورتی که قصد کوهنوردی داشته باشید، تهیه‌ی یک پوتین کوهنوردی مناسب برای شما ضروری است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پوتین کوهنوردی یکی از لوازم اصلی کوهنوردی است. در صورتی که قصد کوهنوردی داشته باشید، تهیه‌ی یک پوتین کوهنوردی مناسب برای شما ضروری است. دقت کنید مستحکم بودن، تنها ویژگی یک پوتین کوهنوردی نیست و یک پوتین مناسب علاوه بر مستحکم بودن می‌بایست از قوزک و کف پای شما محافظت کند و هنگام راه رفتن روی صخره‌ها تکیه‌گاه مناسبی برای بدن شما باشد. توجه به نکات زیر به شما در خریداری یک پوتین مناسب کمک می‌کند.

پوتین‌هایی را انتخاب کنید که مستحکم و با دوام باشند و نسبت به حرارت و رطوبت عایق بندی شده باشند.

مطمئن شوید کفی پوتینی که می‌خرید در عین مستحکم و سفت بودن، انعطاف‌پذیر است.

پوتین‌های مناسب یک لایه‌ی چرمی باریک به‌عنوان کفی دارند. این کفی به کوهنورد کمک می‌کند بدون دغدغه انواع سطوح سفت و صخره‌ای را بپیماید. استحکام و منعطف بودن از ویژگی‌های ضروری کفی کفش کوهنوردی است.

هنگام خرید و امتحان کردن پوتین، پیش از بستن بندهای پوتین، پایتان را تا جایی که امکان دارد در داخل پوتین به قسمت جلو برانید و پنجه‌ی پایتان را کاملاً در جلوی پوتین قرار دهید تا بتوانید پوتینی با اندازه‌ی مناسب خریداری کنید.

پیش از خرید پوتین، حتماً آن را پوشیده، بند آن را بسته و با آن راه بروید.

پای شما در پوتین مناسب کاملاً راحت است. پوتین نباید هیچ ‌گونه فشاری بر انگشتان شست از لایه‌ی بیرونی و بر روی انگشت کوچکتان از لایه‌ی درونی و کناری و قوس استخوانی روی پایتان وارد نماید. پیش از خرید پوتین، با پوشیدن آن، بستن بندهایش و راه رفتن با آن می‌توانید از راحت بودن آن مطمئن شوید.

در هنگام خرید پوتین کوهنوردی، پس از پوشیدن پوتین و بستن بند آن، روی یک پای خود ایستاده و با پای دیگر خود به دیوار ضربه وارد کنید. اگر پوتین مناسب باشد در این حالت هیچ‌‌گونه ضربه‌ای به طور مستقیم به پایتان وارد نمی‌شود.

بعد از پوشیدن پوتین و بستن بندهای آن، با ایستادن روی کناره‌ی خارجی پای خود، مطمئن شوید پوتین از قوزک پایتان محافظت می‌کند.

در هنگام خرید پوتین به جنس آن توجه کنید. چرم، گورتکس (Gore-tex)، سیمپاتکس (Sympatex) و تین‌سولیت (Thinsulate) از جمله جنس‌های رایج می‌باشند.

پوتین‌های کوهنوردی گاهی از چرم ساخته می‌شوند، گورتکس (Gore-tex) و سیمپاتکس (Sympatex) نیز در ساخت پوتین‌ها استفاده می‌شوند و از ویژگی‌های آن‌ها قابلیت تنفسی و ضد آب و باد بودن می‌باشد. برخی از سازندگان نیز از لایه‌های گرمازای تین‌سولیت (Thinsulate) استفاده می‌کنند که عموماً در کفش‌های زمستانی و مستحکم کاربرد دارد.

برای هر برنامه کوهنوردی، از پوتین مناسب برای آن برنامه استفاده کنید.

هرگز از یک پوتین برای برنامه‌های مختلف استفاده نکنید. هر برنامه‌ی کوهنوردی متناسب با شرایط فیزیکی محیط کوهنوردی پوتین خاصی نیاز دارد. درضمن پوتین‌های تابستانی و زمستانی ویژگی‌های مختلفی دارند.

قبل از اولین استفاده از پوتین، اجزای جدا شدنی آن را جدا نمایید، آنها را در آب قرار دهید تا کاملاً خیس بخورند، سپس در حالت خیس آن‌ها را پوشیده و حداقل یک ساعت با آن راه بروید تا قالب پوتین کاملاً با شکل پای شما هماهنگ شود. بعد از این کار پوتین‌ها را با روزنامه بپیچید و در مکانی گرم قرار دهید و بگذارید آنها بدون دریافت حرارت مستقیم خشک شوند.

هرگز از پوتین‌های اسکی برای کوهنوردی استفاده نکنید، زیرا پوتین‌های اسکی کفه‌ی نرمی دارند و نمی‌توانند در کوهنوردی از پای شما محفاظت کنند.

پوتین‌های پیاده‌روی با وجود راحت‌تر بودن، برای کوهنوردی مناسب نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار